Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Dec 2006
    Meldinger
    29

Standard Liste over alle prøver man bør ha, og med forklaring?

Har søkt på nettet og her i forumet, men finner ikke: En liste over alle prøver man bør ha, og med en forklaring på hva disse prøvene er. For dere som er inne i dette, skjønner jo hva THS osv er, men for oss andre er dette rett og slett gresk!

Er det noen snille mennesker der ute som kan hjelpe meg?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Snill og snill fru blom.....
    Blodprøver man bør ha ?
    Det er ingen det vel ?
    Blodprøver er noe leger bruker for å finne ut av ting og tang. Det er så mye som henger sammen med andre ting og tang at det er nesten umulig å lære å tolke disse. Om man begynner selv er det stor risiko for at man overvurderer betydingne av dem og hva de egentlig kan si.
    Ett eksempel :
    T4 er kroppens lager av forhormoner til til stoffskiftet. Måleinstrumentene er konstruert og beregnet på kroippens egne biologiske hormoner.
    Levaxin er syntetisk produert T4. Viser instrumentene det samme når blodet er fullt av slike istedenfor våre egene ?
    Og selv om instrumentene gjør det : Kan vi i det heletatt bruke tallet å sammenlikne med når vi vet at Levaxin virker anderledes i kroppen ?
    Og jeg mener nei på begge.......

Jeg synes man (legene) gjør en stor feil når de prøver å utvide bruksområdet til å omfatte et "dosefinningsverktøy".

Hvis du mener at det er nødvenig å ta blodprøver for å finne din nøyaktige thyroxindose, så er min bestemte mening at det kan de aldri brukes som.

Du blir nødt til å lære deg selv å kjenne.
    Lære deg å lytte til dine egene signaler og prøve deg fram med små doseendringer hver 3mnd - og lytte.
    Var det bedre eller verre enn på forrige dose ?

Men det er vel greitt å forstå litt av legespråket også ?
    Vi må nesten utdanne oss i vår egen sykdom så vi kan få noe ut av et legebesøk.
    Analyselaboratoriet www.furst.no er blandt de som har en utmerket side, men noe rotete til å begynne med.
    Ã…pne opp analyselista http://www.furst.no/bb/index6.html og klikk på analysen du lurer på i venstre kolonne og eller alt som er klikkabelt der.
    Listen er analfabetisk - det står en bokstav først som kan forvirre litt. Det er forkortelsen for i hvilket medium prøven er tatt. S=serum P=plasma U=urin osv.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

He he.. Finn da.. 8) Erte de nye på den måten.. ;)

Selvsagt bør man ta blodprøver. Og det er ikke dumt å følge med på dem heller. Etter 2 1/2 år med Levaxin er jeg fortsatt ikke stabilisert og jeg må sjekke verdiene siden tegnene på hypo og hyper er veldig like hos meg.

Dette er en Thyreoideautredning:
    S-THS
    S-Thyroxin fritt
    S-Thyroxin
    Thrijodthyronin
    S-Thyroxinbindende globulin
    S-Thyroglobulin
    S-Thyroglobulin antistoff
    S-Thyr.perox-antistoff
    S-THS receptor-antistoff

Disse kan være greit å ta med på arket.

S-Kalsium
    S-Ionisert Kalsium
    Ferritin
    S-Kobalaminer (B-12)

Kan være greit å ta med SR (senkningsreaksjon) og CRP, som begge tilsier om du har betennelse andre steder i kroppen.

Jeg skjønner ikke hva du mener med forklaring. Så du får presisere litt Tira
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg er en erter jeg, men ikke nå.
    Jeg mener faktisk at vi bør lære oss å stole mer på egene følelser og tilsidesette legens ordre når vi mener det er nødvendig.
    Bli litt tøffere og ikke dilte med, heller ikke fordi det finnes hvite frakker inærheten.
    Legen gjør det de skal og tolker det de skal, men vi må sette oss selv høyere enn noen tall på et papir.
    Vi har ansvaret for egen helse, vi skal leve med det.......

Jeg kjenner jo til hva som vanligvis tas i en thyreoideautredning.
    Da måler labinstrumentene din egensituasjon, dine egne hormoner.

Som er noe annet enn å måle på de kunstige hormonene du har spist og trua inn i blodårene dine. Under en eventuell senere behandling er det jo det man gjør.

Forøvrig synes jeg man legger alt for stor vekt på blodprøver og forlite på hva pasienten sier. Altså anamnesen da, og de kliniske funn.
    Men dagens verden er ikke slik jeg synes den bør være.
    I en utredning glemmer man :
    Temperatur
    Vektutvikling
    Matvaner
    Kroppsverk
    Psykisk tilstand
    Heriditet/arevelige hensyn
    Og sikkert noe jeg har glemt også.
    Masse blodprøver som sier noe om hvordan kroppen har taklet stoffskiftesituasjonen i det siste, som feks Kolesterol SHBG blodlegemeundersøkelse og så videre.

Det nytter ikke å se isolert på en av disse, det er jo sammenhengen som er viktig.

Og OM man skulle komme til at stoffskiftet er for lavt, så nytter det ikke å basere behandling eller ikke på hva TSH er i prøvetakingsøyeblikket.

Dagens utredingsmetode kan gjerne vrakes, jo fortere jo heller.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

thyroid.about.com forumet så gir de råd om å følge med på blodprøvene samt prøve liothyronin eller Armour, og på ht-mb froumet.
    Der er de også veldig opptatt av jod, noen blir dårlige av jod (flere antistoffer antar jeg, samme skjer med meg men jeg tåler da fisk)
    På realthyroidhelp forumet sier de at man bare skal formen.
    Noen har postet at de gikk til ekteparet Shames som behandler med Armour Thyroid samt går etter formen, og de hadde ikkenoen blodprøver etter den første, og etter et årller to var de helt feilmedisinerte, kjempehøy TSH eller hva det var. Så det har sine bakdeler å ikke ta noen flere blodprøver.
    Her i Norge koster det oss knapt noe, det i USA typisk koster 700 dollar for TSH og ft4 og ft3 og noen til, pluss noen hundre dollar for legetime. Da kan jeg skjønne at de kutter ned på prøver. Her gir det ingen mening synes jeg. Og så kan det være greit å ha noen prøver hvor man skiver opp hvordan man har det for fremtidig referanse siden legen kan flytte etc. og man trenger noe som ser ut som en journal. Den man fører selv gjelds.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg fikk vel ikke med her at jeg mener at man bør ta blodprøver til å begynne med - og lære av dem, men ikke la seg styre for mye av dem.
    Senere kan ikek blodprøvene rettlede og en bør ta over selv så snart en kan nok
    Ikke sikkert dette passer for "alle", men det jeg mener er at man bør være litt mer kravstor når det gjelder egen helse.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Tror en kombi er best jeg. Både ta blodprøve, men også følge godt med på seg selv og sine symptomer osv. Er også helt enig at man MÃ… se det store bildet og ikke bare et ark. Alle dem som har en slik lege bør finne seg en ny!

Poenget er at ikke alle klarer å kjenne på kroppen om de er høye eller lave (meg f.eks) og da blir jo blodprøvene en god indikasjon. Men jeg tror heller ikke de er mer en indikasjon på hvordan man har det.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Dec 2006
    Meldinger
    29

Standard

Tusen takk for svar. Jeg er mye, mye klokere nå! I linken til n`finn, er det forklaring på hva alt er, og Anne Ma kom med listen jeg har lett etter!

Det er litt lettere å forstå alt når man vet hva forkortelsene er , og hva de egentlig betyr i den store sammenheng. Det er mye å sette seg inn i, og det er litt sørgelig at man egentlig må forske så mye på egenhånd...

Heldigvis fant jeg dette forumet da! Tusen takk til dere alle
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn