Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
Tråd: Hva, kosthold?
-
17-04-10, 16:45 #1
Hva, kosthold?
hei
21 åring som har gått på en stabil dose levaxin 50 mg i 3 år nå. noen dager har jeg energi som en vanlig person føler jeg, andre dager orker jeg så vidt å gå ut av sengen, og det er ikke så lett å åpne pensumbøkene... jeg har lest litt rundt på forumet nå, og jeg er meget forvirret på flere punkter, og så lurer jeg på et par ting i tillegg...
Jeg er en veldig kresen vegeterianer (spiser meieriprodukter og egg), og lever omtrent på karbohydrater. jeg spiser ris, pasta, poteter og brød og soyaprodukter - alt jeg har nå lest jeg IKKE skal spise, men hva skal jeg spise istedenfor? :-s jeg liker ikke kokte grønnsaker og bønner og slikt. og hvorfor skal man ikke spise karbohydrater med lavt stoffskifte? trenger man ikke det til energi egentlig?For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
17-04-10, 20:05 #2
Sv: hva, kosthold? :-s
Kjære jente - uansett hvor syk eller frisk du er bør du spise vanlig mat.......
Og hva er det ?
Det er den maten som er bra for deg, og bare en diettiker kan svare deg skikkelig på det.
Så er det jo mye erfaring å hente fra andre som har lavt stoffskifte.
Her på forumet har mange skrevet ganske mye om det (prøv søkefunksjonen oppe på sia her)
Du får vite hva som funker for de som skriver, og det er nok litt forskjellig, for sykdommen virker ikke likt på alle.
Du må selv finne din vei. Fagfolk og lekfolk kan bare hjelpe deg i riktig retning.
Og - så må jeg si at jeg ikke er glad når jeg går etter en "hunch".....
Likevel : Du sier du behandles med Levaxin på 3.året med 50µg/dag ?
Det må da være alt for lav dose ?
At stoffskiftet er så høyt som det skal være er veldig viktig.
Viktigere enn maten du spiser (vel hva er best, epler eller pærer ?)
Stoffskiftet danner jo grunnlaget for alle funksjoner og aktiviteter kroppen driver med.
Basert på hva du skriver har du for lav dose - har du forsøkt en høyere ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
17-04-10, 20:17 #3
jeg har tar blodprøver 2 ganger i året (på hva, vet jeg ikke), og jeg begynte medisinering på 50 mg, og hun sa at det ble stabilt og jeg ikke trengte høyere dose...
jeg er jo ikke helt på topp, men jeg tenkte at ikke alle ble helt friske igjen selv om de fikk medisiner...
jeg vet hvertfall at jeg har mer litt energi når jeg spiser soyaprodukter enn når jeg ikke gjør det, for der får jeg proteinen min fra...men jeg vet at jeg spiser for mye karbohydrater...jeg vet bare ikke hva jeg skal spise istedenfor...For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
17-04-10, 21:44 #4
Stabilt betyr, når en lege uttrykker det, gjerne at stoffskiftet ligger rundt samme verdier som ved forrige måling og innenfor referanseverdiene til blodlab'en som har tatt prøvene. Det vil si at en lege mener at verdiene dine tilsier at du skal ha det fint om det ikke står et * bak noen av prøvene som er tatt. Det dette ikke sier noe om er hvordan du faktisk har det. Jeg kan ha det best med en FT4 på feks 16, mens du trenger å ha den på 20-tallet. Dette er altså indivuelt.
Derfor må vi gjerne "utdanne" oss litt i egen sykdom. Prøve og feile litt med dosering for å finne den dosen medisin vi har det best med. Fravær av flest mulig symptomer gir en god og mye bedre indikasjon på om vi er i nærheten av denne dosen enn all verdens blodprøver.
Jeg tror du trenger en noe høyere dose Levaxin, hvor mye er dessverre umulig å si. Du er deg og jeg er meg
-
24-04-10, 14:48 #5
jeg blir egentlig bare mer og mer forvirret jo mer jeg leser..
man skal ikke spise nøtter?
og man skal ikke spise soya?
og man skal ikke spise karbohydrater?
jeg har lest at noen legger på seg ved lavkarbo og noen tar av mye vekt..
og jeg vet at uregelmessige måltider ikke er bra for forbrenningen, men jeg opplevde at jeg ikke gikk ned i vekt før jeg kuttet ut enkelte måltider (og jeg spiste ikke kaloribomber før. spiser nå mellom 3-4 ganger til dagen, avhengig av hvor lenge jeg er på skolen), så nå er jeg redd for å legge på meg hvis jeg spiser regelmessig, noe som er veldig dumt, men jeg klarer ikke å se på meg selv i speilet engang og når det var det som funket har jeg ikke så lyst til å endre på det. jeg har ikke opplevd at mosjon har noen innvirkning på vekten.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
24-04-10, 16:06 #6
Veldig viktig som Eirin skriver. Blodprøver av stoffskiftemengder kan ikke fortelle hvordan du har det - eller skal ha det.
Det er bare du som vet det.
Samme gjelder jo også ernæringsbiten.
Fint med mange gode råd - fint å vite og å få tips om hvordan andre gjør det.
Det er jo dette som er så fint med dette forumet - men du må selv finne ut hvordan og hva som funker for deg.
Og gjerne fortelle oss om det.
Så er det jo også slik at ingen andre er ansvarlig for din helse - det er bere du som er det.
Og du har rett til å overprøve hva legen ordinerer - også en liten dosevariasjon har du full anledning til å ta avgjørelsen om på egenhånd.
Men lær deg litt om hvordan først da ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
24-04-10, 18:24 #7
Hvor har du lest at vi ikke skal spise nøtter?
Bortsett fra peanøtter, så har ikke jeg sett at vi gjør best i å droppe nøttespising.
Tvertimot, så er jo nøtter en naturlig kilde til mineraler vi har godt av -
f.eks paranøtter som inneholder selen;
berde å ta seg etpar av de hver dag enn å spise i tablettform (tenker jeg, da)
Legger ved en link med en link
som er fin lesning:
For ca 30 år siden (30..?
) fikk jeg faktisk klengenavnet "Nuts" -
så jeg må forsvare nøttene våre

NUTS aliasSist endret av Kevlin; 24-04-10 kl 18:25 Begrunnelse: skrivefeil
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
24-04-10, 19:34 #8
jeg leste det bare i forskjellige tråder her inne, at nøtter kunne øke betennelsen på skjoldbrukskjertelen...men jeg elsker nøtter, jeg vil ikke slutte å spise dem..skal vi ikke spise peanøtter?
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
24-04-10, 19:58 #9
Tja sier jeg bare.
Hvis man har en betennelse i skjoldkjertlen blir den jo defekt. Det spiller liten rolle om det tar ett eller to år før den er defekt ?
Hvis man har hatt en kjertelbetennese kan man jo ikkeødelegge kjertlen en gang til.
Igjen - dette gjelder ikke oss, det gjelder de friske. De som ikke vil ha ødelagt sin fungerende skjoldkjertel.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
24-04-10, 23:28 #10
Øh... det ved jeg nu ikke rigtigt. Spiller det ikke en vigtig rolle, hvor længe man kan beholde størst mulig restfunktion i sin kirtel? Eller spiller det ingen rolle, at en betændelse i kirtlen kunne evt. hæmmes ved at undgå betændelse-stimulerende kost, i stedet for at fremmes af en betændelse-stimulerende kost?
Korrekt i alle de tilfælde, hvor kirtlen allerede er stendød. Men det er jo ikke alle kirtler, der er stendøde endnu, vel?
Denne logik gør alle hypothyreose-kostråd meningsløse. Med denne logik burde ingen raske spise nødder (for at fortsætte med at benytte dette eksempel), vel? Fordi iflg. denne logik fremkalder nødder betændelse i kirtlen, hvilket selvfølgelig ikke er korrekt. Visse fødevarer trigger antistofferne frem og forøger en igangværende betændelse i kirtlen og/eller andre steder i kroppen. Der er altså forskel i graden af fysisk/psykisk velbefindende, om man har anti-TPO på 10, 200, 1500 eller 20000, ikk`?
"Jeg vil ikke slutte å spise dem". Avath. Velvidende om effekten, har du selvfølgelig din personlig frihed til at spise hvad du har lyst til af både inflammatoriske og goitrogene fødevarer.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Kosthold med Vigdis
Av Vigdis i forumet Helbred og kostholdSvar: 32Siste melding: 22-02-10, 19:35 -
Glutenfritt kosthold
Av Carro i forumet GlutenfrittSvar: 18Siste melding: 01-11-09, 13:42 -
Har kosthold noe å si?
Av Kikkeline i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 20-11-08, 20:49 -
Kosthold
Av Marit i forumet Helbred og kostholdSvar: 2Siste melding: 20-05-07, 19:46 -
Kosthold - hva er bra og hva er ikke bra?
Av Thyr i forumet Helbred og kostholdSvar: 11Siste melding: 14-08-06, 17:04
Svar med sitat

Bokmerker