Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
    Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    5

Standard Homøopati for høyt stoffskifte?

Noen der ute som har forsøkt homeopati for høyt stoffskifte?

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: Homeopati

Nej, men her under alternative behandlinger må jeg vel hellere nævne, at akupunktur kan have en god virkning. Måske ikke på alle, men man har jo lov at prøve. Fx findes der her i Danmark en læge, der skriver om det på sin hjemmeside; han har tilsyneladende bremset en galoperende Hashimoto, så patienten slap for operation.

Men han vil selvfølgelig ikke garantere noget - for nogen. Jeg har talt med ham, og han virker bestemt ikke som nogen skråsikker kvaksalver. (Men jeg tror, han er bedre til Hashimoto og andet immunsystems-halløj, end han er til den type, jeg selv knokler med)

Læs evt. om ham på http://www.jensevaldsen.dk/Praesentation.html

Håber, det går an at sætte linket ind her.

Også fra andre, der arbejder med akupunktur ved jeg, at man ad den vej kan pille ved stofskiftet. En af dem, jeg har talt med, har fx med jævne mellemrum givet sin kone - som har lavt stofskifte og har brugt Eltroxin i årevis - akupunktur, når hun har ønsket at tabe sig ...

Nielsigne
    Sist endret av Nielsigne; 11-04-10 kl 20:58 Begrunnelse: tilføjelse

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Homøopati for høyt stoffskifte?

Sitat Opprinnelig skrevet av Beate S Vis post
    Noen der ute som har forsøkt homeopati for høyt stoffskifte?
    Det ser ikke ud til, at nogen her har prøvet homøopatisk behandling for hyperthyreose.

Et par links til emnet på engelsk:

Homeopathy and Hyperthyroidism
    Hyperthyroid Disorders. Alternative Medicine and Lifestyle Influences
    Homoeopathic perspective of thyroid disorders
    Thyroid and Homeopathic Iodine
    Thyroid - Homeopathic Treatment of Thyroid
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    5

Takk for flere interessante linker! Hadde vært artig om flere turde prøve å tenke litt alternativt. Har god erfaringer med Iodum som nevnes her - og har i grunnen også erfart at "skolemedisin" kan være lurt for å komme fort nok ned i T4 verdier, men at det kan ha formidabel effekt ift. å kunne slutte fort med NeoMercazole. Har forsøkt å seponere etter 1mnd. - og det har gått kjempefint. Det går greit å stoppe et tilbakefall også hvis en kommer til tidlig. Det er flere midler å velge mellom, men iodum er nok det vanligste.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Syns det er underlig at du har god effekt av Iodum hvis du er plaget av høyt stofffskifte jeg da.
    Årsaken er omtrent slik :
    Jod er av de delene kjertlen trenger for å lage et ferdig stoffskiftehormon.
    Kjertlen kan en betrakte som en fabrikk : deler inn - ferdige produkter ut, og en formann som svinger pisken. Siste er TSH. Deler inn er jodatomer (som Iodum er full av) og proteinet tyrosin.

I en HypERtyroid situasjon, har antistoffer tatt over TSH rolle og pisker kjertlen til max produksjon.
    Jo flere deler inn - jo mer produserer den (og jo høyere blir stoffskiftet)

Man oppfordres jo til ikke å spise jodholdig mat i aktive overproduksjonsfaser (og hvor struma ikke er et problem).

Jeg vil jo anta at Iodum, Kelp og annen jodholdig mat er lurt å holde seg unna - i en aktiv overproduksjonsfase.

Det er kanskje i andre faser av forløpet du har hatt nytte av det ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    106

Etter å ha jobbet på en "anerkjent" naturmedisinsk klinikk, vil jeg advare mot å satse på homøopati i noe som helst tilfelle. For meg er det lureri fra ende til annen, uten noen som helst virkning bortsett fra en eventell placeboeffekt. Dersom man ønsker å teste det, så greit nok, det skjer ikke noe mer enn at du må bruke litt tid og penger på ingenting, men for all del - ikke slutt å bruke medisinene du går på i dag! Ofte overtaler homøopaten pasientene til å gå over til kun homøopatisk medisin, noe som etter min mening har null effekt.

En liten historie fra da jeg jobbet på den naturmedisinske klinikken: Vi var på lunsj den siste dagen av vikariatet mitt, og jeg spurte homøopaten, som også eide og drev klinikken, om hvorfor det var slik at noen kunder hadde gått der i år etter år og fortsatt kom tilbake. Ble de ikke friske, måtte de få behandling livet ut, eller hva var grunnen? Da svarer hun: "Det er jo slik, at vi, på lik linje med alle andre bedrifter, må markedsføre oss da, så når pasienten føler at hun er frisk og ikke trenger mer behandling, pleier jeg å undersøke dem og finne nye ting de trenger behandling for".

Mitt inntrykk er at en del naturmedisin fungerer mer som et horoskop enn som virkelig medisin. De har lært seg metoder for at pasientene skal føle at de blir undersøkt og behandlet, og har en del standardspørsmål de stiller for at du skal føle at det er reelt. F.eks.: "Har du vondt i hodet av og til?" "Når du blir syk, får du lett vondt i halsen da?" "Skjer det at øynene dine renner, f.eks. hvis du er ute når du blåser?" osv osv.. Man tenker, ja akkurat, hun vet akkurat hvordan jeg har det, og man bygger opp tillit til personen, selv om alt bare er vås.

Beklager hvis jeg tok fra noen livsløgnen nå, men jeg følte bare jeg måtte videreformidle noen av mine erfaringer etter å ha jobbet på klinikken. Må også si at jeg sikter mest til homøopati. De drev med akupunktur der og, og hun kineseren som drev mest med det, tror jeg var seriøs og flink, mens hun homøopaten satte akupunktur på sine pasienter, men avslørte til meg at hun ikke kunne akupunktur, så hun satte nålene helt tilfeldig.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Rystende, men jeg havde nu godt på fornemmelsen, at det kunne være sådan fat.

For mange år siden, inden jeg vidste, hvad jeg fejlede og ledte efter svar overalt (min læge var ikke særlig kvik heller), var jeg hos en heilpraktiker (!)

Hun kunne ikke finde ud af noget som helst men krydsforhørte mig på den måde, du beskriver, og da jeg ikke faldt i gryden ved det, endte hun med at fastslå, at mine fødder jo var alt for stive, og det måtte gå galt med alt før eller siden på grund af det.

Jeg gik derfra og kom ikke igen ...

Men jeg synes, nogle alternative behandlere kan være en hjælp i forbindelse med fx massage, når man ikke kan råbe lægen op og få en henvisning, selvom man har ondt alle vegne. Det kan give håb at opleve sig selv som smertefri i nogle minutter en gang imellem ...

Til gengæld har jeg været ude for to forskellige fysioterapeuter, der hver især pludselig - midt i en behandling - giver sig til at snakke om 'huller i auraen', 'svage armmuskler på grund af manglende evne til at sige fra' og jeg ved ikke hvad. Sådan noget gør mig rigtig gal i skralden! Jeg går jo derind for at få en fysisk behandling, og så skal jeg høre på det der .... hvis det var dét, jeg ville høre om, så kunne jeg jo opsøge en, der vedkendte sig det åbent. Men måske er der nogle - måske mindre dygtige? - fysioterapeuter, der slår ind på den vej der for at finde nye kunder, de ellers ikke kunne få fat i.

Bare ikke mig. Jeg holder skæg for sig og snot for sig (hvad hedder det mon på norsk...?)

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    106

Jeg måtte le litt for meg selv da jeg leste om disse fysioterapeutene, uff. Redigerte også innlegget mitt for å understreke at det var i hovedsak homøopati jeg hadde liten tro på.

Det er rart med det, at noen på bekostning av andres liv og helse, skal lure andre for å tjene penger, spesielt her i Norge som det finnes så mange muligheter. Hun jeg jobbet for virket ikke utspekulert og kynisk, men en helt vanlig dame i 50-årene, så det var for meg litt vanskelig å forestille meg at hun holdt på sånn. En gjenganger, som jeg overhørte så å si hver gang en pasient gikk ut av kontoret, var: "du trenger forresten noen medisiner for å få i gang varmeregulatoren i kroppen. Det er helt avgjørende for alt, og du bare mååå kjøpe de pillene her". Den der varmeregulatoren, eller hva hun kalte det, var helt essensielt, og alle hadde tydeligvis noe feil med den. Fikk en time hos henne selv for å teste det ut, og fikk en lang liste med medisiner som jeg måtte kjøpe inn for å få bukt med alle problemene hun hadde funnet hos meg. I tillegg prøvde hun seg med at jeg måtte slutte med Levaxin (!), og at det var tullete å ta blodprøver hos vanlig lege.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Homøopati for høyt stoffskifte?

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Jeg holder skæg for sig og snot for sig (hvad hedder det mon på norsk...?)
    Javisst må man prøve å skille snørr fra barter
    selv har jeg ikke erfaring med homøopati, men ei venninne med psoriasis holdt på med flere titalls behandlinger + noenslags homø..-piller.
    Psoriasisen endret utseende / struktur - men områdene ble aldri mindre el borte; så etter ca et år droppet hun det.

Så er det jo greit å lese andres erfaringer med dette & hint
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    171

Tror også du har vært veldig uheldig Nora.. Jeg deler ikke ditt syn på homeopati i alle fall Jeg har aldri blitt stilt ledende spørsmål hos en homeopat før og har aldri opplevd slike spørsmål som du nevnte annet enn hos dårlige spådamer.

Poenget mitt er at homeopati faktisk fungerer for noen, og ikke alltid pga placebo. Jeg prøvde homeopati til min yngste sønn da vi slet med at han aldri sov. Etter 3 dager med homeopati sov han endelig natten igjennom. Kan godt være dette er tilfeldig. Men slik kan man jo si om alt. Jeg føler meg bedre nå om dagen for jeg begynte på levaxin i forrige uke. MEN.. det kan jo faktisk også være tilfeldig. (Ikke meningen å virke sur, men fant ingen annen måte å skrive det på nå i nattetimene.. hehe..)

Når det gjelder alternativ behandling finnes det lover og regler. Skolen jeg gikk på var streng. Vi var forpliktet til å føre klientkort, notere ned sykdommer og relevante medisiner og sette oss inn i både sykdommer og medisiner FØR vi behandlet. Var klienten f.eks hjertesyk eller hadde alvorlige sykdommer ringte vi til deres fastlege FØR vi behandlet, slik at vi ikke gjorde noe galt. Vi lovet aldri bot og bedring. Men vi anbefalte fastlege, og sa at vår behandling kanskje kunne føre til et bedre sluttresultat. Et suppliment til ordinær behandling altså. Vi lærte å samarbeide med fastlege hele veien og støttet fullt ut skolemedisinen!

Nå skulle jeg ikke komme her og kuppe hele tråden. Men jeg syntes bare det var viktig å tilføye at det finnes mange bra alternative behandlere. Her i Skandinavia må man ofte ha anatomi, fysiologi og sykdomslære eller grunnfag medisin for å få godkjent sine alternative studier. Så nå stilles det faktisk store krav også til naturmedisinere.

Om man skal prøve ut alternativ behandling har jeg følgende råd:
    1. Stikk innom eller ring klinikken/behandleren og spør om å få litt informasjon om behandlingsformene du ønsker å prøve. Observer og lytt godt. Virker det veldig hokus pokus og at de lover deg å bli frisk eller prøver å prakke på deg mye rart. STYR UNNA!!

2. Be om å få se attester og utdanningsbevis!

3. Les mye om den behandlingsformen du ønsker å prøve. Da får du også et innblikk om det er noe å bruke penger på eller ikke..

Under prøvebehandling med Levaxin. Sekundær hypotyreose.
    Dagbok

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Homøopati og lavt stoffskifte
    Av Bille i forumet Alternativ behandling
    Svar: 29
    Siste melding: 16-02-11, 18:38
  2. Har jeg høyt stoffskifte?
    Av Daisy_flower i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 02-11-09, 16:57
  3. Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
    Av Evamol i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 8
    Siste melding: 11-04-08, 08:55
  4. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 20:28
  5. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 22:46

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn