Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
-
25-03-10, 13:11 #1
Ny og trenger noen tips til legetime imorgen
Hei,
Jeg er en jente på 25 år som er ny på forumet her, og ønsker litt tilbakemeldinger på min situasjon.
Det hele startet sommeren 2009. Da var jeg så sliten, trøtt og slapp at jeg nesten ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg. Alt var et evig ork. Jeg slet meg gjennom arbeidsdagen og orket ikke noen flere aktiviteter når jobbdagen var slutt. Til slutt tok jeg meg en tur til fastlegen, og tok noen blodprøver.
Den viste dette (blodprøvene er tatt sent på dagen, ikke fastende):
Juni 2009
HB: 9,0 (12-20)
S-Jern: 6 (9-34)
S-Transferrin: 3.4
S-Jernmetning: 9.0 (15-50)
S-Ferritin: 2 (15-200)
S-løslig transferrin reseptor: 14.8
S-B12: 70 (170-650)
S-TSH: 1.0 (0.2-4)
S-T4-Fritt: 11 (11-23)
Nyere prøver viser nå at mitt B12 nivå er oppe på 200, og jernverdiene mine er fine (HB er mellom 12-13). Men jeg føler fortsatt at jeg har lite energi, sliter med konsentrasjonsvansker, har hatt en gradvis vektøkning siden sommer, tørr hud og opplever at jeg ofte må renske stemmen når jeg prater. Jeg har lest at disse symptomene kan minne om lavt stoffskifte. Men legen min fortalte meg at TSH verdien min var helt normal og at dette var en indikasjon på at kroppen ikke ville produsere mer av Fritt T4. Men Fritt T4 var på 11!! Er ikke dette litt lavt?
Fastlegen min ville som sagt ikke gå videre med dette, så nå har jeg bestilt time på Balderklinikken. Jeg har fått time i morgen. Har dere noen tips til ting jeg burde ta opp der?
Setter stor pris på tilbakemeldinger fra dere
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
25-03-10, 13:48 #2
Sv: Ny og trenger noen tips til legetime imorgen
Ja, ja, men lægen burde spørge sig selv om, hvorfor "kroppen ikke ville produsere mer av Fritt T4", når din krop samtidigt "skriger" symptomerne ud og netop "råber" efter mere hormon.
Baseret på dit lave TSH og lave Frit T4 burde din læge kontrollere din hypofyse og hypothalamus. Da det er hypofysen, som producerer TSH, kan problemet stamme defra. Uden TSH-udsondring nok, kan skjoldbruskkirtlen ikke frigive nok af T3 og T4 .... Hypothalamus er den del af hjernen, der producerer TSH-releasing hormon. TRH er den blodprøve, der skal tages for at kontrollere om hypothalamus fungerer som den skal. Det er hypothalamus, der via TRH fortæller hypofysen, at den skal frigive TSH til skjoldbruskkirtlen og derefter producerer skjoldbruskkirtlen T3 og T4.
Det betyder, at din læge gør sig skyldig i en alvorlig forsømmelse idet han ikke interesserer sig for hvorfor dit TSH er så lavt, selv om det burde være langt højere ved FT4 på kun 11 + alle dine symptomer. Du er nødt til at tvinge lægen til at få det afklaret og du bør insistere på, at blot resultaterne evt. befinder sig i nederste ende af referenceområde - er det ikke ensbetydende med, at det er godt for dig.
Det er meget vigtigt, at det bliver løst og en forklaring fundet, da effekten af den efterfølgende behandling (eller mangel på samme) afhænger af, hvad er årsagen til det lave TSH. I værste fald kan man gå i årevis med for lavt FT4 og af den grund udvikle flere alvorlige helseproblemer undervejs. God bedring og god lægetime i morgen.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
25-03-10, 23:09 #3
Tusen takk for et utfyllende svar Anisa

Jeg trengte virkelig en tilbakemelding på dette nå. Jeg har gått rundt med dette alene altfor lenge. Jeg har tenkt at det blir sikkert bedre etterhvert. Men det skjer jo ikke, så nå måtte jeg bare gjøre noe med situasjonen. Jeg har hørt de er flinke rundt stoffskifte problematikk på Balderklinikken så gleder meg til å møte min nye lege. Har et håp om å bli tatt på alvor.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
26-03-10, 08:03 #4
Lykke til i dag. Blir spennende å høre om du føler deg hørt hos legen.
• Multiknutestruma 2008. Hva kan jeg vente meg etter operasjon?
• Total thyreoidectomi 2013 pga stort multiknutestruma
-
02-04-10, 17:23 #5
Hei på deg.
Jeg har også fått time på Balderklinikken 1.dag etter påske. Det skal bli spennende å høre hva de kom fram til, og om du har fått hjelp.
Lykke til, jeg kommer tilbake med mine resultater - i tilfelle det kan hjelpe våre "etterkommere" he he.Trine
-
25-04-10, 10:16 #6
Fortsettelsen kommer her :
Jeg reiste til Balderklinikken så syk at jeg knapt klarte å sitte oppreist.
Hadde på forhånd sendt mail til legen der jeg kommenterte alle symptomer jeg fant på nettet. I tillegg skrev jeg kortfattet om situasjonen min. Fant ut at dette var lurt fordi jeg slapp å fortelle alt der inne; det hadde vært altfor utmattende.
Mailen hadde Mathias Thurfjell - legen - skrevet ut og gått igjennom før jeg kom.
Jeg ble imponert over kunnskapene han hadde. Etter å ha gått igjennom masse relevante spørsmål, sier han at jeg gjerne kunne prøve Levaxin - selv om
prøvene viste normale verdier.
Jeg startet med 25 microgram allerede samme dag. Virkningen lot ikke vente på seg ; samme kveld forsvant både grus og kløe fra øynene. Jeg kunne se på tv uten solbriller og se teksten klart. Selvsagt kunne jeg ikke sette sammen setninger å forstå samme dag.
Jeg øket dosen gradvis til 50 microgram i løpet av 1 uke. Formen er blitt vesentlig bedre bare på 2-3 uker. Nå kan jeg rusle en tur, klarer å støvsuge, lage mat etc. Føler jeg har fått livet tilbake.....
Balderklinikken tok prøver av jod, candida albicanse, b12 etc. Noen har jeg sendt til Danmark.
Oppfølging med hudprøver etc, og prøvesvar hos Thurfjell i slutten av mai.
De har gått mer bort fra verdiene i stoffskiftet, men forsøker å finne årsaken bak.
Jeg har vært hos min primærlege og informert ham - (ville overhode ikke gi meg levaxin) - han virket flau og ville nok ikke snakke mer om det.

Trine
-
26-04-10, 00:16 #7
Gratulerer!
Håper formkurven stiger jevnt oppover fremover!
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
26-04-10, 10:06 #8
SÅ BRA!!!
Heia!!!!
Lignende tråder
-
Trenger tips om amour og Hydrocortisone
Av Hassan i forumet HydrocortisonSvar: 14Siste melding: 21-02-10, 16:58 -
Ny på forumet - trenger råd før neste legetime
Av Lisa61 i forumet Hos legenSvar: 23Siste melding: 18-04-08, 12:28 -
Mer slankemas... trenger virkelig tips!
Av jane i forumet Helbred og kostholdSvar: 8Siste melding: 26-10-07, 20:37 -
Trenger tips til videre utredning
Av gutt_81 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 04-08-07, 10:17 -
Legetime i morgen - kan noen hjelpe meg litt?
Av JoJo i forumet Hos legenSvar: 14Siste melding: 03-08-05, 20:14
Svar med sitat

Bokmerker