Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Oct 2009
    Meldinger
    3

Standard symptomer på høyt stoffskifte, men.....

Hei. Ser det er mange her som skjønner seg på stoffskifteproblem. Kan ikke dette her, men prøver:-))

Har ikke følt meg i form siste 3 år. Jeg blir avfeid med at alt er ok. Fikk i dag utskrift av blodprøvene jeg tok sist. Kan noen se på de og evt si om alt er som det skal. Har alle symptomer på høyt stoffskifte....... men prøvene viser vel ikke akkuratt det???? Takknemlig for svar.

s-fritt T3 4,4.
    s-FT4 15.
    s-tsh 1,01.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: symptomer på høyt stoffskifte, men.....

hei mereteto
    første meldinga di ser jeg. Så fint at du fant dette forumet da.
    Men de måleresultatene der gir ikke holdepunkter for at noe er galt.

Nå er det jo sånn at samme blodprøve vil få forskjellig svar på forskjellige labber. Derfor har de noe som heter referanseverdier så en kan vite litt mer nøyaktig. fritt T4 har størst variasjon.
    det står feks. S-fritt T4=15 (10-20)
    Står det (8-18) er jo 15 mye høyere enn om det står (12-24)

Høyt stoffskifte har høy fT3 og fT4. TSH er oftest lav, men ikke ved alle årsaker.

Så kan man ha veldig forskjellige symptomer.
    Høyt stoffskifte gir i teorien høy hvilepuls og tynne personer - ofte er det slik, men slett ikke alltid.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2009
    Meldinger
    3

Takker for svar Men hva med lavt stoffskifte? Ser at ei inne her skriver at med 4.0 på T3 hadde hun vært dårlig..... Jeg har 4.4..... Dette er ikke enkelt og sette seg inn i. men noe er det som ikke stemmer, jeg har ikke overskudd til noe som helst lenger. Det hadde vært greit med en forklaring på plagene Ser at referanseverdiene på S-FT4 er 12 - 22 og referansen på T3 er 3.1 - 6.8. Men alle prøvene ligger jo i nedre del liksom. Har tidligere hatt veldig høye verdier av Kortisol, de var på over 1000, men har gått en del ned nå men de ligger likevel over referanseverdiene.

Burde jo egentlig bli glad for at det mest sannsynlig ikke er noe galt, men det er frustrerende og ikke vite hva som forårsaker plagene liksom
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jo - slik som ref.grensene er for prøven er de jo nærmere det lavere enn det høye.
    Og om det har vart leeenge kan det nok være symptomgivende.

Det som jo undrer, er at TSH da ikke er høyere.
    TSH er en slags "gasspedal" som skal regulere stoffskiftet innen ganske snevre grenser. Dette produseres av hjernens kontrollsenter - og dette har altså ikke noe imot at stoffskiftet er som det er.
    Når TSH har verdien 1 er systemet i balanse - det vil si at 1 er en verdi som hverken øker eller minker kjertelproduksjonen.

Det vil si.....
    Man vet jo ikke akkurat hva din verdi er, men gjennomsnittet av et antall personer kommer ut med 1.
    I et tenkt tilfelle, kunne din balanseverdi vært 0,3. 1 er da en forhøyet verdi, og skal i tilfelle øke kjertelproduksjonen, noe den ikke ser ut til å gjøre. Du har fremdeles bare 15 og du har symptomer.

Et annet tenkt tilfelle kan være at TSH ikke har evnen til å bli høyere - og da er det noe feil i det sentrale reguleringssystemet.

Men, så kan det også være normalt da - for TSH=1 er jo det normale når stoffskiftet er i balanse.

Mange sykdommer og tilstander har samme symptomer som stoffskiftet, så det er ikke så greitt.
    Du sa du hadde symptomer på høyt - kunne du utdype de du mener tåler forumets øyne ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2009
    Meldinger
    3

Symptomene er som følger:

indre uro, rastløshet, gråt labil (lett for å gråte)
    skjelving på hendene
    hjertebank, hurtig regelmessig puls,
    varmefølelse, varmeintoleranse og svettetendenser
    varm og fuktig hud
    vekttap tross øket apetitt
    uttalt tretthetsfølelse
    muskelsmerter og muskeltretthet
    menstruasjonsforstyrrelser

dette har jeg i mer eller mindre grad. Skal på 24t. ekg i desember, men tror ikke de finner så mye mer enn rask puls. Har puls på rundt 90-100 stort sett hele dagen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det er jo slitsomt da !
    har du gjort undersøkelser rundt binyrene ?

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Hei Mereteto

Du bør få sjekket binyrene dine. Rundt tiden jeg ble diagnostisert med høyt stoffskifte, hadde ei venninne av meg mange like symptomer som meg og var sikker på at hun også hadde sykdommen. Hun hadde alle symptomene og som deg forhøyet kortisol. Hun hadde en godartet svulst på ene binyren som ble operert vekk. Jeg sier ikke at du har dette, men det er nærliggende å ta en titt på ting som har med binyrer å gjøre med tanke på alle symptomene dine og det forhøyede nivået av kortisol.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Hei mereteto

Jeg er enig i de to foregående innleggene, du bør sjekke døgnrytmen på kortisolet ditt.

Lignende tråder

1. Jeg har de fleste symptomer på lavt stoffskifte
    Av Imse i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 12
    Siste melding: 31-08-09, 11:58
  2. Svar: 6
    Siste melding: 18-04-08, 19:52
  3. Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
    Av Evamol i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 8
    Siste melding: 11-04-08, 08:55
  4. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 20:28
  5. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 22:46

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn