Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    anne Gjest

Standard tap av øyenbryn

Både jeg og min mor har lavt stoffskifte.
    Min mors øyenbryner har gradvis blitt tynnere og tynnere. Forrige uke begynte hun å miste store dotter av øyenbrynene. Hun har ikke mistet no hår på hodet. Var hos legen som ikke ante hva det var. Hun ville sende min mor til øyenlege (?) (trodde dette kanskje var mer for en hudlege men men....)
    Mener å ha lest på nettet at tap lavt stoffskifte kan gjøre at man mister øyenbrynene. Men det står jo ikke no annet sted at dette er et symptom.
    Er det noen av dere andre som har erfaring med akkurat dette?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Jo, det er visst et 'typisk' symptom på lavt stoffskifte. Selv har jeg merket at jeg ikke trenger å nappe den ytterste delen av brynene mine noe særlig lenger, men jeg har ikke mistet alt av hår der - ennå, i hvert fall...

I en bok jeg har ("The First Year - Hypothyroidism") skriver forfatteren om akkurat dette symptomet. Hun mistet ytre tredel av øyebrynene selv, og legen hennes ble kjempefascinert... Det var tydeligvis ikke et symptom som var vanlig å se, til tross for at det mange steder står listet opp som et typisk symptom på lavt stoffskifte.

Men - kan ikke dette tyde på at din mor ikke er godt nok medisinert for sin hypotyreose...? Dette vet jeg ikke, altså, men jeg har trodd at dersom man ikke blir kvitt symptomene så er man ikke godt nok medisinert. Har hun andre symptomer?

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Trøndelag
    Meldinger
    32

Standard

Jeg har "mistet" vel 1/3 av det ytterste på øyenbrynene. Dette gikk nok gradvis over tid uten at jeg la noe brett på det. For 3-4 år siden ble det "plutselig" godt synlig. Øyenebrynene ble liksom "hengende i løse lufta". Noen bermerket det sågar, - spesielt om jeg ikke hadde "fikset meg" litt (så vel litt rar ut kanskje ).

Legen min svarte : "tjaa, neeei - er det et symptom?", når jeg nevnte det Endokrinologen jeg går hos kommenterte øyenbrynene en av de første gangene han så meg.

Forsøker å gjøre det beste ut av det - det er kanskje lettere for oss damer; Litt frisering og forming av brynene og litt "tegning" - litt transparent pudder på toppen og det blir nesten usynlig
    Jeg har brukt Levaxin i snart 4 år - livet kjennes fortsatt som en berg- og dalbane
    "Vår framtid vil avhenge av i hvilken retning våre kunnskaper fører oss" (Platon)

Gjest Gjest

Standard Tap av øyenbryn

Hei - jeg har også kun "halve" øyenbryn. Det kom også ganske snikende. Lenge har jeg forsøkt å reparere med å tegne selv det som manglet. For tt par uker siden var jeg til fotpleie og spurte innehaveren om hun hadde råd for dette. Hun sjekket nøye øyenbrynene og fant at det var fremdeles bryn, men det var helt usynlig på halve delen. Jeg fikk tilbud om å farge øyenbrynene og jett om jeg ble overrasket etterpå. Plutselig hadde jeg to flotte øyenbryn - veldig positivt.

Har tidligere lest om en spesialist i USA som mente å kunne gi diagnosen ved å se på pasientens ansikt og nevnte spesielt manglende øyenbryn.

Hilsen en gjest (foreløpig)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Dette er visst helt vanlig. Noe kan bli sittende igjen omtrent på mitten - som ei "humle".
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    91

Standard

Mine blir også tynnere og tynnere, spesielt er det blitt mindre i endene. Dette har kommet gradvis, og begynner nå å bli litt irriterende.

anne Gjest

Standard øyenbryn

takk for mange fine svar. Har vært litt treg med å svare, men formen har ikke vært på topp

Det er bra å vite at hun ikke er alene om det i alle fall.
    Legen mener hun tar nok medisin, til tross for at vediene hennes har ligget godt utenfor referanseverdiene. Plutselig så var verdiene kjempebra og da var hun selvsagt frisk, i følge legen. Jeg synes det er merkelig at verdiene kunne svinge så fort som de gjorde. Og fikk henne til å ta en ny prøve, i tilfelle det var en lesningsfeil. Blir spennende med svarene på dem

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn