Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    895

Standard Avslag på uføretrygd

Jeg visste det, det ble avslag på søknaden min om 50 % uføretrygd.

Ã…rsaker:
    Jeg har ikke søkt om attføring først.
    Nei, det var jeg jo klar over, jeg gjorde bare som legen sa jeg. Han sa jeg kunne sende søknad om 50 % uføretrygd uten attføring først, så da gjorde jeg det.

Har ikke varige sykdomsplager som nedsetter arbeidsevnen med minst 50 %.
    Nei det er klart - med minst 3 kroniske sykdommer som hypothyreose, diabetes 2 og urinsyregikt, kan man jo ikke regnes som varig syk!

Jeg har ikke gjennomgått "hensiktsmessig behandling for overvekt".
    Men jeg er under utredning jo!
    Dessuten har det blitt mye vanskeligere for oss pasientene etter at vi har fått slankeoperasjon som fast tilbud. For hvis vi er så dumme at vi ikke vil ha det, ja da kan vi ha det så godt! Da er det bare sure miner og geipen ned vi møter i helsevesenet. "Du må da skjønne at det er det eneste som kan hjelpe deg!"
    Jeg vil ikke det ennå! Jeg vil ha muligheten til å prøve andre ting først! Men da må jeg få økonomi til å kunne kjøpe den sunneste maten!
    Og så er det jo så flott med slankepiller! Jadda. De fleste av dem har diare som bivirkning. Det er ingen artig tanke for meg som levde med diare og mageplager daglig i 14 år! Nå har jeg vært frisk i to og et halvt år, og neimen om jeg vil tilbake til den tida! Ikke for enhver pris!

Det var 4 måneders venting fullstendig bortkastet på den uføresøknaden! Sykepenger, får jeg det? Nei! Sykepenger kan man bare få inntil ett år, og det året gikk ut i begynnelsen av juli. Og siden jeg "bare" hadde 50 % sykepenger og i tillegg har levd på nærmest eksistensminimum i flere år nå, så utgjorde heller ikke de pengene all verdens. Men det var nok til at jeg holdt hodet over vannet. Legen min sa også at jeg kom til å få utbetalt sykepenger frem til jeg fikk avgjørelsen på søknaden. Det stemte ikke. Har det gått ett år, så har det gått ett år. Da er det bom stopp på dagen!
    Sykepengene ble stoppet uten at jeg fikk beskjed om det. Derfor gikk det helt til midten av august før jeg begynte å etterlyse dem. Da fikk jeg også vite over telefonen at uføresøknaden var avslått. Likevel har det tatt dem halvannen uke å sende meg brevet med avslaget, det fikk jeg idag.
    Da jeg snakket med NAV spurte jeg dem om hva de mente jeg skulle leve av fremover. Det ga de blaffen i, det var ikke deres ansvar. Nei, det er det selvfølgelig ikke. At jeg står så å si uten inntekt nå, det driter de i. Helt riktig.

Min situasjon blir heller ikke bedre av at det lille firmaet jeg forsøker å holde liv i, ikke går så bra som følge av andre omstendigheter jeg ikke har kontroll på. Jeg leier basseng av kommunen, og når den avdelingen i kommunen som driver utleie ikke får beskjed fra den avdelingen som har med vedlikehold å gjøre, at det bedrives reparasjoner i bassenget nå som høsten starter og vi leietakerne dermed ikke får startet opp kursene våre til annonsert tid, ja så går ikke det så bra heller. Jo senere kurset kommer i gang, jo senere får jeg innbetalinger fra kundene og dess lengre tid må jeg leve på det lille jeg har. Dette rammer selvfølgelig det kurset jeg har som er fullt.

Den som tror at NAV er der for å hjelpe oss når vi trenger det, den må tro om igjen. De er ikke der for å hjelpe oss. De er der for å ivareta statens interesser, ikke våre.
    Det er også forskjell på folk.
    Jeg har ei venninne som har kun hypothyreose, og hun får 50 % uføretrygd, og det fra samme trygdekontor som meg. Jeg derimot som har både hypothyreose, diabetes 2, urinsyregikt og i tillegg overvekt, jeg får ikke. Jeg kan ikke si annet enn at jeg synes det er blodig urettferdig!

Legen anbefalte meg å søke rehabiliteringspenger hvis det ble avslag, men jeg vet ikke. Jeg vet ikke om jeg orker å gå igjennom den helsikes mølla en gang til.

Jeg har i alle år også bekostet kompresjonsstrømpene mine selv, fordi de på trygdekontoret en gang svarte meg at "slike strømper var det ikke mulig å få støtte til". Her i Norge koster det fort oppi 600 for paret, da det er klasse 2-strømper jeg må ha. Har noen ganger bestilt fra USA og fått dem tilsendt som "gave" via bekjente der borte. Men det er en tungvint løsning, selv om det sparer meg for mange penger. Nå har jeg ikke råd til disse strømpene heller, så i sommer spurte jeg legen min om det fremdeles ikke er mulig å få støtte, og da foreslo han at jeg burde søke om grunnstønad. Det har jeg nå gjort, men det forundrer meg ikke det døyt om det blir avslag der også. Jeg forbruker minst 5 par i året, så jeg har sikkert ikke "store nok utgifter" for NAV...

Forleden fikk jeg brev fra endokrinologen jeg var hos for et par-tre uker siden. Jeg har for lite jern og må ta tilskudd, og jeg har for lavt nivå av D-vitamin, så nå har jeg kjøpt Sanasol (det var det billigste jeg fant som inneholder D-vitaminer). Jeg har muskelsmerter og tidvis kramper, og da jeg leste om mangel på vitamin D, ble dette nevnt som noen av symptomene. Så da får jeg håpe at de verste smertene gir seg etterhvert. Smertene sitter mest i sete-og lårmusklene, jeg er helt stiv om morgenen. Jeg går også på blodtrykkssenkende midler som også har muskelverk som bivirkninger. Jeg fikk imidlertid noen nye tabletter som ikke skulle gi slike bivirkninger, men jeg har fullt lager av de gamle enda, så derfor kan jeg ikke ta meg råd til å hente ut de nye.
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Sonja!

Dette var veldig, veldig leit å høre. Jeg forstår godt hvor fælt det er å kjempe den kampen du nå gjør, for jeg har vært der selv, i mange, mange år.

Kan det neste skrittet ditt være å søke attføring? Er det mulig å implementere bassengtreningen din i dette?

Nå er det lenge siden jeg var gjennom dette, og de forandrer jo på reglene hele tiden, men hvis du søker attføring nå, og ikke du ikke klarer det, så blir vel det neste å søke uføretrygd igjen? Og om det går delvis, søke delvis uføretrygd?

Mot krampene kan magnesium hjelpe en del, men jeg forstår jo det er idiotisk å foreslå å kjøpe inn mer når du ingen penger har.

De beste ønsker for en snarlig løsning, Sonja! Klem

(Forresten så mener jeg at du har krav på fri rettshjelp i trygdesaker når du har veldig liten inntekt og ingen formue. Altså kan du få en advokat til å hjelpe deg hele veien, om jeg da har rett. Så hva med å kontakte advokat og se på en anke, men du må skyndte deg, er det ikke i løpet av seks uker du må anke?)
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Jeg holder på med et svar til deg Sonja, men jeg vil prøve å hoste opp noen lovparagrafer først.

Jeg har ikke mindre enn to juristvenninner, som begge jobber med trygdesaker....og jeg "misbruker" de når jeg trenger/trengte slik hjelp selv. De er snille og hjelpsomme.....

Ikke gi deg Sonja! Jeg er helt sikker på at du har rett til utbetaling når du skriver at du er under utredning. Kanskje skulle legen ha "sykmeldt" deg mens saken din pågikk...? Dette må vi sjekke opp. Ikke sykmelding - siden den tiden var oppbrukt, men at han bekreftet overfor NAV at du ikke var arbeidsdyktig. Pengene skal ikke stoppe opp slik. Det skal være flyt i disse når du er i gang med en sak. Noen har sviktet og det er ikke deg - så langt jeg kan bedømme...

Gå tilbake til ham og snakk med ham. Han er jo enig i at du ikke kan være i arbeid! Jeg mener - siden han anbefalte å gå direkte på søknad om uførepensjon!! Be ham fylle ut med tilbakevirkende kraft, så du kan få etterbetalt for de månedene du mistet...

Kommer mer... Har du noen som kan hjelpe deg? Det er tungt å holde på alene med dette. Jeg føler virkelig med deg og blir forferdelig opprørt over slik behandling! :evil:
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    337

Standard

Det er ikke akkurat lett å skulle sitte på NAV kontoret og forsvare sin egen sak når man er syk. Og det høres ut som du har møtt på en saksbehandler som ikke har skjønt at noe av meningen med NAV er at man skal få hjelp til å finne ut av systemet. De må jo kunne gi deg et svar på hva du kan ha rett på.

Har du noen du kunne fått med deg på en samtale med dem?

Burde du ikke ha rett på rehabiliteringspenger forresten? Når du er under utredning?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Fy så ille dette var Sonja!! :(
    Jeg ble skikkelig lei meg på dine vegne. Det burde ikke kunne skje!

Hvilket forhold her du til endokrinologen din? Kunne han skrive ut noe som spesialist? Det er nemlig det eneste som biter på NAV. Hvis en spesialist sender papirer blir de ikke overprøvd av trygdelegen. Noe som helt sikkert er der det har gått så galt i din sak. Legen kan ha gjort en super jobb, men sitter det en lege på trygdekontoret av typen " bare ta av itt og kom deg opp av sofaen, så blir du frisk" så sliter man hardt. Desverre... Du burde snakke med legen din og så få en annen lege (helst en spesialist i allmen medisin) til å gi deg en second opinion. For så legge inn klage på vedtaket. Har du andre som kan legge inne et godt ord for deg? Fysioterapeut el lignende. Ã… samle papirer er en god ting i systemet...

Vær så snill å ikke gi opp enda Sonja!

Klem fra Anne Ma
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Huff Sonja - dette var ikke bra.
    Ikke for deg - ikke for NAV - ikke for noen !
    Det er jo nok et eksempel på at om livet ikke gir deg like sjanser som andre har du ingen til å hjelpe deg. Ingen til å tale din sak.
    Det staten kaller hjelpeappatatet blir din direkte motpart !
    Det er det desverre mange eksempler på, og det er jo direkte uverdig - men slik skal det visst fortsette........

Det er vel legen som er å klandre ? Han burde håndtert dette anderledes vel ?
    Men nå som det vel er i trygderettssystemet må du vel bare anke denne avgjørelsen innen fristen utøper. Hvis ikke blir avgjørelsen stående.
    Hvis det er som i mitt tilfelle da.
    Saken min ble først overført til et annet fylke som brukte laaang tid på å fatte en avgjørelse.
    Så anket jeg den.
    Så kom den inn for trygderetten som tilsvarer høyesterett innen trygd.
    De brukte enda lengere tid.
    Tilsammen 3år !
    Det er vanvittig, men sånn kan det gå.
    Trygderettens avgjørelse kan også ankes, men da går saken videre sivilt.

Får håpe det er anderledes nå !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Anne Ma
    Hvilket forhold her du til endokrinologen din? Kunne han skrive ut noe som spesialist? Det er nemlig det eneste som biter på NAV. Hvis en spesialist sender papirer blir de ikke overprøvd av trygdelegen.
    Sikker?? "Trygdelegen" er RÃ…DGIVENDE lege og jobber for Trygdekontor (NAV) og forsikringsselskap. Ikke tro at de står på vår side...

Jeg siterer fra: http://www.seim-haugen.no/nytt-no/nyheter/26.html

"Den sterkeste kritikken vil jeg imidlertid rette mot trygdekontorenes bruk av rådgivende leger. Som nevnt har trygdekontorets rådgivende lege svært stor direkte betydning for trygdekontorets vurdering.

Det er for det første en svakhet at rådgivende lege ikke selv foretar en undersøkelse av skadelidte. Trygdelegen avgjør saken kun ut fra en gjenomgang av de dokumenter han forelegges. En lege som treffer beslutninger av så stor betydning for menneskers liv som en trygdelege burde ha en opplagt plikt til selv å undersøke den skadelidte.

Det neste punkt som skaper en usikkerhet er at trygdelegen kun i meget liten grad er bundet av de dokumenter som fremlegges ham. Selv vurderinger fra anerkjente spesialister syntes å ha liten vekt for trygdelegen. Ikke sjelden oppleves at trygdelegens innstilling er direkte i strid med vurderinger foretatt av spesialister.

Avslutningsvis vil jeg peke på som en stor svakhet med trygdelegens arbeid at han kun i meget liten grad avgir begrunnelser for sine vurderinger. Ofte ser jeg at det i store og medisinsk kompliserte saker avgis en vurdering fra trygdelegen på en eneste setning. Fordi det ikke er mulig å se hva trygdelegen har bygget på er det nærmest umulig å angripe en rådgivende trygdeleges vurdering. Det hører ikke hjemme i et demokratisk samfunn."

Intressant lesing. Jeg har selv vært gjennom kverna. Jeg har en bror som har kommet seg gjennom til slutt, en kamerat som jeg har hjulpet. Tro bare ikke at NAV og rådgivende lege der støtter OSS! Rådgivende lege kjenner ikke detaljene i sakene våre....dessverre...
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

[quotex6q55bi]Anne Ma skrev:
    Hvilket forhold her du til endokrinologen din? Kunne han skrive ut noe som spesialist? Det er nemlig det eneste som biter på NAV. Hvis en spesialist sender papirer blir de ikke overprøvd av trygdelegen.

Sikker?? "Trygdelegen" er RÃ…DGIVENDE lege og jobber for Trygdekontor (NAV) og forsikringsselskap. Ikke tro at de står på vår side... [/quotex6q55bi] Det er det jeg mener Yvette. Man trenger leger/spesialister utenfor tygdelegens grep. Fordi det er det eneste som kan hjelpe deg i slike saker ;)
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Poenget mitt er at også uttalelser fra spesialister blir vurdert av NAV og rådgivende lege. Jeg hadde selv spesialist - psykiatrisk overlege, men søknaden ble vurdert av rådgivende lege...!! Lege, spesialist...etc...omtrent alt blir vurdert av rådgivende lege.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Det var merkelig! For det er ikke slik de som jeg kjenner innenfor systemet beskriver prosessen. Men, for å være ærlig skulle det ikke forundre meg det minste. De kan være ufattelig arrogante!!
    Hilsen Anne Ma

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. adopsjon og avslag?
    Av isa1 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 2
    Siste melding: 06-05-08, 09:56
  2. Har du søkt om refusjon på Armour og fått avslag?
    Av baremei i forumet Meningsmålinger
    Svar: 10
    Siste melding: 26-01-08, 22:33
  3. Artikkel om uføretrygd..
    Av Anne Ma i forumet Sykdomsutgifter, arbeid, trygd, NAV, sosialhjelp etc.
    Svar: 3
    Siste melding: 11-06-07, 20:27
  4. søke uføretrygd???
    Av irene i forumet Sykdomsutgifter, arbeid, trygd, NAV, sosialhjelp etc.
    Svar: 29
    Siste melding: 25-10-06, 08:03

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn