Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 24

Tråd: trening!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn
    "Noen gode (etter min smak) tips til spinningrening."
    Så lykke til med greninga Yvette...... (hihi)- har du lest tråden om tastefeil ? Ikke bare at vi taster feil, men korrekturen svikter også.
    Hehe! Grening eller trening?? Går for det samme vel? *fniser* Joda - jeg leste tråden om tastefeil og disse do-greiene dine. Morsomt! Kjenner meg igjen i skrivefeil ja....og her kom beviset.

Ellers så sluker jeg til meg tipsene i innlegget ditt. Takk takk!

Sitat Opprinnelig skrevet av gutt_81
    Om folk her klare å trene, så må dere jo ha fått sykdommen stabil siden dere i hele tatt klarer det?
    Nei jeg er ikke så sikker på det. Jeg har justert dosen opp og ned...og opp igjen. Jeg har slitt med kroppsverk, skjelvinger etter Levaxin osv, men treningsmengden og treningsintensiteten er og forblir den samme...

Ã… forstå det? Nei...men stabil? Det er jeg IKKE når det gjelder stoffskiftet. Men stabil med trening - JA!
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Skynder meg å legge inn denne - uten at jeg har lest den grundig ennå:

http://www.doktoronline.no:80/qa/forum/ ... 56183.html
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Illustrativ link der Yvette !
    Doktoren avslører jo kunnskap om hvordan dette bør fungere hos friske mennesker.
    Jeg er jo fristet til å spørge hvorfor den gode doktor ikke klarte å svare på dette presise spørsmålet.
    Svare på sine egne spørsmål skal man vel aldri, men er det ikke tenklig at det rett og slett er for at man mangler basalkunnskap om stoffskiftet ? Ikke spesiellt for denne legen, men det er vel kunnskap som vi tror legene har, men som de må tynes til ganske pressede situasjoner før de avslører at de ikke har den kunnskapen. Og de finner den ikke på internett heller. Og det kan jeg bekrefte.

Eller har de den, men bruker den ikke - altså kan ikke logisere med forutsetninger å få fram svar på spørsmål som ikke er stillt før ?

Fører ikke lavt stoffskifte til at alt går saaaakte da ?
    Jeg har iallfall en klar formening om at restitusjon er stoffskifteavhengig. Den foregår jo på tider av døgnet hvor stoffskiftet er det eneste som holder åpent - for å si det slik.

Men jeg har en mistanke om at det kan ligge den utbredte misforståelse bak det unvikende svaret, at man tror på det som NycoMed skriver på pakkseddlen - nemlig at "Levaxin virker som kroppens eget hormon".
    Og spørgeren har nok normerte prøvesvar - og da er han som alle andre.
    Derfor den generelle forklaringen ...........
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Fra denne siden : http://www.time-to-run.com/theabc/lactic.htm har jeg oversatt ganske fritt, så hvis noen har "invendinger" er det fint å få høre !
    Det er ikke lenge siden jeg kom over denne siden, men den har ligget å skurret i hodet. Den snur rundt på mye av min tenkning - som nok må innrømmes er blitt vanetenkning.
    Det skal man vokte seg vel for !
    Sannheten står for fall og myter dør !
    Så får en bare håpe at de har rett de som skriver så .........

De fleste som trener tror at melkesyre frigis under hard trening eller uvant trening og at det både begrenser løpsevnen og er årsak til stølhet. Dette er feil !
    Ikke engang termen "melkesyre" er korrekt.
    Melkesyre finnes ikke i muskler ! Det vi omtaler som melkesyre er en syrerest hvor syren er borte ! Mer korrekt kan dette kalles Laktat. (melkelignende).
    Forskjellen er viktig for å forstå sammenhengen i hva som skjer under trening.

Den største myten er at Lactat er årsaken til stølheten man føler etter feks. maratonløp. Ã…rsaken er heller muskelskader og ikke opphopning av Lactat eller krystallinsk "melkesyre" i muskulaturen.

En annen misforståelse er at melkesyre forsurer blodet og derigjennom forårsaker tretthet. Det er motsatt, Lactat som frigis av musklene under langvarig trening konverteres til glykose igjen av leveren. Et eksempel på kroppens evne til gjenbruk. Så istedenfor å skape tretthet bidrar lactatet til musklenes energiforsyning ved å holde blodsukkeret oppe.

En nyere ide rundt tenkning omkring den Anaerobiske Terskel -AT- er at man ofte ser bilder av utøvere som avgir lactatprøve under trening og i tilleggsinformasjon går det fram at man overvåker treningen ved hjelp av disse prøvene.

Man har til nå tenkt seg at når løpshastigheten øker når man et punkt der hvor man ikke får nok oxygen ut til sultne muskler, og hvor energi som ikke krever oxygen bidrar til musklenes energiavsetning. Dette resultarer i en explosiv økning i lactatkonsentrasjonen - AT.
    Dette er det såkalte kneet lactatkurven beskriver når metningspunktet nærmer seg.

Men det er to problemer med dette syn :
    1. Muskler blir aldri anaerobiske : det finnes andre grunner for at lactatkonsentrasjonen i blodet øker explosivt ved AT.
    2. Det at At-kneet skaper et vendepunkt er ikke riktig, fordi såkallt eksponensielt økende lactatnivå, som altså forårsaker "kneen" på kurven er ikke riktig. Det viser seg at lactatøkningen faktisk er ganske mykt voksende.

Dette betyr at en må ta ibruk nye måter å tolke blodets lactatkonsentrasjon mot løpsprestasjoner.
    Måles lactatkonsentrasjonen ved forskjellige løpshastigheter kan man lage en kurve på et diagram som vil vise hvordan lactatutviklingen er med økende belastning.

Posisjon og form kurven har vil endre seg med kondisjonsnivået. Jo høyere kondisjon, jo lenger til høyre vil "kneet" komme og jo lavere vil kurven ligge i diagrammet. Det betyr at jo lenger til høyre kneet plasserer seg, jo fortere er det mulig å løpe. Man bruker gjerne et lactatnivå på 4mmol som standard for å sammenlikne de forskjellige målinger. Dette kan også brukes til å trene løpshastighet ved å utføre noen løp hver uke å måle hastigheten en oppnår ved 4mmol.
    Problemet med denne typen monitorering er å vite hvor mye av treningen som skal utføres under 4mmol og hvor mye som skal være over - idet man ikke kan bruke AT-kneet som før omtalt.
    4mmol er jo en valgt grense som ikke er individtilpasset.

Så da er det bare å monitorere ivei........
    De fleste av oss driver det nok ikke så langt, men tjenesten tilbys på bla. Løplabbet. Prisen gjør at dette ikke er noe en kan drive mye med.
    Små lactatmålere, omtrent som blodsukkermålere er i handelen og prisen synker stadig. Med en enkel Polar pulsklokke og en sykkel på rulle kan en lage sin egen lactatprofil og spesifisere treningen sin etter denne.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Jeg klarer å trene når jeg er i gode perioder. Dersom jeg ikke er det er selv en liten tur et ork. Dette virker sikkert ulikt på hver og en av oss.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg har opplevd lange perioder som det ikke har vært mulig - ikke bare å trene, men å bevege seg har vært et ork.
    Heldigvis er det sjelden jeg får det slik nå og det varer ihøyden en dag.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Tror mangel på energi nok er et mer utpreget problem for visse stoffskiftepasienter. Som med det meste når det kommer til oss så varierer det stort
    Det at det blir helt umulig å trene ser jeg på som mangel på energi. Hos meg blir jeg ikke bedre av trening heller verre. På tross av det er det viktig å bevege seg.

Jeg tror det er mange som har problemer med å trene hardt. Lammende trette ben og armer er umulige å bevege. Og klarer man det er det som i sakte kino.. Jeg har til tider problemer med å løfte bena fordi musklene er helt fylt til randen med bly. Jeg har jo sett at det er flere her på forumet som trener hardt og mye og det har forundret meg stort. Tenkt en del på det ja.. Jeg er som Shanita. Hverdagen tar knekken på meg. Har få bedre perioder hvor aktivitetsnivået blir bedre, men det kommer alltid med en pris jeg egentlig vurderer til å ikke å være verdt det. Men klarer ikke å styre meg heller Men alt dette, det viser jo bare hvilken komplisert pasientgruppe vi er..
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Standard

Lav energi nesten konstant er et stort problem i seg selv, og på toppen kommer den dårlige samvittigheten; det fokuseres jo enormt rundt oss på hvor sunt og viktig det er å trene, og hvor mye overskudd man får av det....

Jeg pleide å trene en del før; da kjente jeg meg glad og "gira" etter en treningsøkt. Det jeg driver med nå, ikke så ofte, kan kalles lett mosjon og bevegelse, og etterpå kjenner jeg meg kraftløs og litt uvel. Må betale for det, liksom...

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Akkurat slik er det med meg og. Jeg som elsket å trene!! :( Det jeg svaner mest er å gå laaange, laaange turer. Har ikke sjanse til det nå lenger
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    402

Standard

tja, klarer og klarer, jeg har jo holdt på å dette av spinningsykkelen et par ganger da:P

jsg klarer ikke å trene i de verste periodene, men da klarer jeg heller knapt å komme meg fra og til noe som helst uten at det blir som i saaaaaakte film og hvile etterpå.

løsningen for meg har vært å trene ting som forbrenner men ikke krever at du beveger kroppen så altfor mye(spinning/ellipsemaskin).
    for meg er trening ikke bra på kort sikt, men jeg håper det skal hjelpe på lang sikt

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. Levaxindose og trening
    Av Elly i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 10
    Siste melding: 27-07-08, 15:23
  2. Trening
    Av Klara i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 7
    Siste melding: 06-12-06, 18:03
  3. trening er dyyyyrt
    Av nemo i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening