Viser søkeresultater 11 til 13 av 13
-
10-08-07, 20:08 #11
Du sier at kroppen ikke bruker TSH til noe når kjertelen er borte, og det skjønner jeg. Men vil ikke TSH-nivået likevel si noe om hvorvidt kroppen oppfatter at den har nok tyroxin?
-
10-08-07, 21:18 #12
Joda - det er iallfall det man antar at den gjør. Man bruker jo TSH-verdien som om ingeting er hent.
Og det mener jeg er høyst usikkert om man kan.
Man vet jo at TSH-systemet har en høyere affinitet for syntetiske hormoner, og at affiniteten er enda høyere for Thyroid USP (feks Armour)
Dette bekreftes i flere forsøk.
Likevel fortsetter man å bruke TSH-verdiene som om systemet fortsatt reagerer på ens eget thyroxin.
Jeg fatter det ikke og mener at det er feil.
Et usikkerhetsmoment til.
Det er T3 som er det ferdige stoffskiftehormonet.
Et normafungerende system forsynes med 20% av totalvolumet fra kjertelproduksjonen. De andre 80% omdannes fra T4.
Når kjertelen ikke fungerer lengere, må alt sammen komme fra denne omvandelsesprosessen (de-jodinasen)
Det medfører at blodet må ha mere T4 for å lage like mye T3 som før.
Og - når blodet har et høyere T4-nivå faller jo TSH-verdien.
Så den skal iallefall være lavere enn før. Hvor mye er jo helt uvisst.
Jeg har iallfall ikke sett forsøk som viser noe om dette.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
10-08-07, 22:12 #13
Jeg har TSH på mellom 0,03 og 0,2 de siste fire årene. Samtidig har FT4 svingt mellom 13 og 27. Med sånne verdier er det vel vanskelig å forutsi en optimal TSH-verdi nå som kjertelen er fjernet? Jeg har antatt at jeg bør sikte mot en verdi rundt 1. Uansett, min forundring var egentlig mest at spesialisten jeg var hos var i tvil om doseøkning var nødvendig når TSH lå på 5
.
Lignende tråder
-
fjernet halve skjolbruskkjertel
Av cyrene i forumet OperasjonssalenSvar: 7Siste melding: 26-10-07, 21:25 -
brystkreft og kuler i kjertelen
Av skaye i forumet Lavt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 30-10-06, 09:01 -
Kan man ødelegge kjertelen ved å prøve Levaxin??
Av Anne Ma i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 1Siste melding: 19-06-06, 10:00 -
Knuter i kjertelen.
Av Anne Ma i forumet Lavt stoffskifteSvar: 5Siste melding: 13-06-06, 08:55
Svar med sitat
Bokmerker