Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    4

Standard trening senker stoffskiftet?

er det noen andre som opplever at stoffskiftet synker i perioder der en trener regelmessig/ er mye aktiv?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    245

Standard

Jeg vet ikke om det sank for jeg gikk ikke på levaxin da, men jeg ble iallefall mye dårligere i en periode som jeg holdt på med trening 2-3 ganger i uken i 1 1/2 år.
    Skjønte ingen ting for kroppen ble jo sterkere, men jeg følte meg mer og mer gåen.

baremei Gjest

Standard

Det KAN jo være så enkelt at når man trener regelmessig øker jo tempoet, kroppen blir i bedre form, den jobber bedre og raskere, og akkurat som man da trenger mer mat, kanskje til og med mye karbohydrater man ikke ville vurdert engang ellers, så trenger kroppen også ekstra medisin.

Høyere metabolisme=høyere omløpshastighet=økt medisinbehov i en friskere kropp.

Høres logisk ut for meg.

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    245

Standard

Har hatt samme tanker som deg Baremei, at jeg brukte opp det kroppen min hadde.
    For det krever jo energi og være i aktivitet.
    Men har ikke spurt legen om det, så vet jo ikke om det er sånn.

Medlem siden
    Jun 2007
    Meldinger
    86

Standard

Jeg har akkurat de samme erfaringene. Har trent og trent for å komme i bedre form men har blitt mer og mer gåen. Håper dette gir seg etter at mine verdier normaliseres etterhvert.

Gitte

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    337

Standard

Jeg har av og til lurt på det samme. Har trent i perioder og vært veldig trøtt og sliten. Jeg har noen ganger prøvd å øke tyroksindosen, men det virker ikke som om det hjelper. Da blir jeg bare giret, bruker mer energi og blir helt utslitt etter en periode.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av baremei
    Høyere metabolisme=høyere omløpshastighet=økt medisinbehov i en friskere kropp.
    Høres logisk ut for meg.
    Så temaet har vært oppe ja... (se innlegg i annen tråd)
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Stoffskiftet er leverandør til restitusjonen etter treninga. Om det er lavt tar det lang tid å gjøre jobben.
    Dette merker de som trener kondisjon veldig godt og jeg har brukt symptomet i doseanalysen.

Men forsøk å fortelle dette til legen..............
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    245

Standard

Men hva med styrketrening n Finn?

Jeg har en whiplashskade og skal egentlig trene to ganger i uken for å få muskler som kan støtte opp. Merker at treningen har gort meg godt i så måte, men som jeg skrev tidligere, så har den generelle formen gått den andre veien

Når jeg nå har startet med levaxin for 7 uker siden, bør jeg kutte ut å trene en periode for å komme litt på fote igjen?
    Noen som vet?

Har jo egentlig hørt tidligere at trening øker stoffskiftet......?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg tror at trening er bra - nesten uansett.
    I perioder med lavt stoffskifte gjør det vondt ja, men det er i sjelen. Kjennes ut som det er ik kroppen ja, men......
    Kroppen vedlikeholdes og celleutskiftingen provoseres til raskere utskifting.
    Men det gjør vondt.
    Vi skal noen ganger gjennom noe vondt - for ikke å få det vondere.
    Det er ikke alltid det blir bedre på kort sikt.

Når det gjelder det helt lange siktet, så er det ikke tvil om at trening er bra - også for oss.

Trenig øker stoffskiftet ?
    Jo - hos de som har et kjertelsystem som funker så.
    Det hjelper jo ikke om TSH stiger litt hos oss - det kommer ikke noe mer stoffskiftehormoner av den grunn.
    Vi må spise flere vi da ?
    Jo - men de som spiser Levaxin tilfører jo bare mer lagervare, som blir stoffskiftehormoner om 3uker.......
    De som er så heldige at Liothyronin virker på kan jo forsøke å øke denne dosen.
    Armourbrukere som T3 virker på kan også.

Jeg er gjennom utallige forsøk hellig overbevist om at ingen av disse T3-ene virker på meg, så jeg kan bare glemme den tanken.

Styrketrening ?
    Jo, all trening - i likhet med livet - er en katabol proseess.
    Den skal bygges oppigjen etterpå, litt sterkere enn det den var.
    I den prosessen er stoffskiftet aktivt og hvis dette er avt eller ligger nede skjer det ikke - eller meeget langsomt.
    Oppbyggingsfasen kalles også restitusjonstiden, og i all trening gjelder det om å finne ut når denne prosessen er over, eller nærmer seg slutten.
    Begynner en å trene igjen før denne er over, rekker ikke kroppen å bygge seg oppigjen - og da trener men seg dårligere og dårligere.
    Ikke akkurat vitsen med trening ?
    Så ikke tren før du er klar for det - ingen skal det !
    Særlig ikke om stoffskiftet er lavt !
    Men å la det være ?
    nono
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. trening!
    Av mammantileir i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 23
    Siste melding: 19-08-07, 17:02
  2. øke stoffskiftet ved trening?
    Av tor31 i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 10
    Siste melding: 06-02-07, 10:04
  3. Trening
    Av Klara i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening