Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
-
11-06-07, 20:35 #1
Anti-østrogenbehandling og stoffskifte
Ja her fant jeg en av årsakene til at stoffskiftet mitt har sunket veldig etter kreftbehandlingen. Har gått på tamoxifen (antiøstrogen) siden mars 2006. Ble satt i overgangsalder av cellegift. Synd at ingen på kreftavd har gjort meg oppmerksom på dette, det kunne hjulpet meg tilbake i form litt tidligere hvis jeg hadde justert dosen fra starten kanskje.
Kan noen forklare litt om TG og TBG?
Anker GB, Lønning PE, Aakvaag A, Lien EA. Thyroid function in postmenopausal
breast cancer patients treated with tamoxifen. Scand J Clin Lab
Invest 1998; 58: 103–107.
Thyroid function was evaluated in 26 postmenopausal women with breast cancer
before and at various time intervals during treatment with tamoxifen. Tamoxifen
treatment suppressed plasma levels of FT3 and FT4 (p<0.005 for both) and
elevated plasma concentrations of TBG (p<0.005) and TG (p<0.025). In
general, these changes became significant after 6 months of treatment. Plasma
TSH increased significantly after 1 y of treatment (p<0.025). A fall in FT4 and
FT3 combined with increase in TSH suggests a reduced bioavailability of T4
and T3 during tamoxifen treatment. The increase in TG may reflect a reduced
synthesis or liberation of T4 resulting in a reduced plasma level of FT4. Our
findings suggest that tamoxifen influences the thyroid hormone levels, not only
by modulating plasma TBG, but also by interfering with hormone synthesis or
secretion in the thyroid gland.
Dette er bare abstraktet, kan ikke legge ut link dessverre, min gode mann og universitetsansatte lastet ned artikkelen for meg.Har måttet finne ut det meste om sykdommen min sjøl.
Forsøker å finne formen etter kreftbehandling, og det går da framover om enn litt kronglete av og til.
-
11-06-07, 21:40 #2
Du kan finne det igjen i www.pubmed.com ved å taste inn navn og tittel eller deler av tittel eller emneordene. Men bibliotekarene kjenner emdeordene bedre enn oss....
TBG osv er selve bindeproteinene som frakter stoffskiftehormonene rundt. Når man er gravid, tar p-piller eller som her tar tamoxifen øker TBG og de frie hormoenen går ned og man må vanligvis øke dosen med 25 til 50% elelr noe sånt.
Bare de frie er virksomme og det er nettopp derfor man omtrent har sluttet å måle totale thyreoideahormoner her i landet.
Man vet godt fra før at p-piller gjør sånt, samt graviditet. Om tamoxifen er det mindre kjent og man må printe det ut og vise til legen for eksempel eller vite at man må måle stoffskiftet hos fastlegen.
Sløvt at kreftavdelingene ikke tar det seriøst.
En annen ting er også at hvis man tar strålebehandling eller cellegift øker sytokinene og de senker TSH også og gjør at ft4 blir lavere pga en mekanisme som heter NTI.
-
12-06-07, 21:28 #3
Prøvde pubmed, men må visst ha en eller annen brukerstatus for å få hele artikkelen gratis. Men veldig greit å søke og lese abstrakter.
Jeg fikk p-piller mot kraftige mens- og eggløsningssmerter for tre år siden, og ingen av legene jeg var hos på gyn heller sa noe om å justere dosen. Jeg mente jeg hadde lest noe om det, så jeg spurte på apoteket da jeg hentet p-pillene, men de sa det ikke skulle virke inne på stoffskiftet. Jaja, jeg får den ene aha-opplevelsen etter den andre for tiden. Ble mnemlig veldig hypo den sommern, helt "uforklarlig"
Nå har jeg skjønt at jeg må ta ansvar sjøl for dosering og oppfølging, men jeg skal nok til fastlegen igjen om noen måneder. Vet du hvor jeg kan finne noe om cellegift, stråling og cytokiner og at de senker TSH som jeg kan ta med til henne? Hun var jo så redd for min lave tsh.Har måttet finne ut det meste om sykdommen min sjøl.
Forsøker å finne formen etter kreftbehandling, og det går da framover om enn litt kronglete av og til.
-
12-06-07, 21:41 #4
Det er da helt katastrofalt at apoteket nektet for at østrogene har noen med stoffsikftet å gjøre, det er offisielt listet opp at man trenger 25% høyere dose.
www.relis.no skal ha oversikt, og interaksjonene er også tatt inn i www.legemiddelsiden for hvert preparat.
Sjekk for eksempel for levaxin http://www.legemiddelsiden.no/default.a ... &IOID=4188 og titt nedover til venstre og du kommer til østrogener blant annet.
Jeg har selv sett at sykepleierne delte ut levaxin tilsammen med jerntaletter og de skal se etter om det er interaksjoner.
Om cytokiner har jeg ikke lest noe som setter det i sammenheng slik som du spør. Men Dayan kommer inn på detti en artikkel i Hotthyroidology.
http://www.hotthyroidology.com/ausgabe.php?ID=135 men jeg har sett litt andre også som i forbifarten nevner noe om cytokiner. I det hele tatt preges sånne viktige ting av at de nevnes i forbifarten når de skriver om noe annet. Slik som for eksempel at vi forbrenner kalorier om natta og da plutselig falelr det på plass hvorfor mange skriver at de mistet vekt når de tok thyroxinen sin om kvelden istedernfor---de trenger den til forbrenningen. Står kun nevnt i forbifarten...
Om pubmed, de har indeksert artikler. Mange artikler i legetidsskriftet er indeksert der også faktisk.
Det er opp til bladet/publikasjonen om det fins gratis tilgang for alle, eller om man må på nærmeste høyskole eller medisinsk bibliotek med abonnement og printe ut der. Norske myndigheter (helsebiblioteket) har betalt for gratis adgnag for alle norske IP-adresser til mange publikasjoner, faktisk. BMJ er en slik sak som de bataler for alle nordmenn, samt andre. http://www.shdir.no/helsebiblioteket/
Artiker i jcem blir tilgjengelig etter ett år, eller var det to, og i noen andre slike blasder er det slik også. at de blir gratis etter 6 mnd eller ett år.
Men andre blir aldri gratis.
Man må da dra til et sted som har andgang.
Lignende tråder
-
Forhøyet anti TPO høyt stoffskifte.
Av ElisabethA i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 10Siste melding: 20-03-11, 13:43 -
anti-tpo på over 300... lavt stoffskifte
Av lykkepillen i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 30Siste melding: 08-02-11, 10:11 -
Ny på forumet - Lavt stoffskifte, høy Anti-TPO og cøliaki
Av Peon i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 6Siste melding: 26-10-10, 21:48 -
Hvilken form for lavt stoffskifte? Høy anti-TPO
Av Cossie77 i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 6Siste melding: 19-03-10, 13:56 -
Siste måling viste anti-TPO 2550, og anti-Tg 10650
Av fredlund i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 0Siste melding: 15-06-05, 17:44
Svar med sitat

Bokmerker