Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
Tråd: Vektøkning
-
24-02-07, 19:37 #1
Vektøkning
Jeg har alltid vært slank og er det enda. Men er det slik at alle(nesten) legger på seg ved lavt stoffskifte? Prøver å sette meg inn i alt som sykdommen kan bringe med seg, og det er utrolig mye
-
25-02-07, 01:22 #2
Det er ikke alle som legger på seg av sykdommen, men mange gjør det desverre.
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
25-02-07, 12:25 #3
Jeg er født med hypo, og har hatt ett stort sett velregulert stoffskifte, men jeg har faktisk slitt med at jeg er for tynn, og klarer ikke legge på meg. Nå siden november, da stoffskiftet mitt har vært veldig opp og ned, har jeg tatt av 5-6 kg, som er veldig kjedelig!! (i følge TSH'en min er jeg veldig hypo)
Så jeg tror det er mye forskjellig!!
Mvh MaiaJeg ble født med hypo, og har aldri egentlig aldri visst at mennesker sliter med denne sykdommen, fordi jeg aldri har vært plaget
(...bortsett fra at jeg alltid har vært litt lat
)
-
25-02-07, 12:36 #4
Vet om flere hypo'er som er tynne ;)
"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
25-02-07, 20:34 #5
jeg har følelesen av at det store problemer ikke er at vi på død og liv legger på oss, mer det at om vi først gjør det så er det så inmari umulig å gå ned igjen :(
grunnen til at vi legger på oss innbiller jeg meg har mye med den situasjonen man kommer i når man blir syk, særlig hvis det tar lang tid mellom sykdommen bryter ut og man får diagnosen og eller får kjennskap til hva sykdomen innebærer...
min erfaring er i alle fall at jeg i en periode var langt ifra å være på linje med meg selv, og i denne perioden ødeøla jeg mye av det naturlige grunnlaget av forbrenning jeg hadde fra før.... jeg var bl.a. deprimert og fryktelig sliten og trøstespiste for å bøte på dette. i tillegg ødela jeg mye av de gode måltidsrutinene jeg hadde bl.a fordi jeg forsov meg til vanlige måltider og fordi jeg som mange erfarer var mest våken sent på kvelden og spiste mye nettopp da
jeg tror i alle fall at om jeg hadde visst at stoffskiftet mitt gikk på lavgir, hadde tatt hensyn til dette med regelmessig trening og sunne, små og hyppige måltider og samtidig begynnt på Levaxin tidlig, ville trolig mye av min overvekt vært unngått :(
men dette er meg da... subjektiv observasjon aldså....
Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
Det gikk dog nesten 3 år innen jeg fikk diagnosen.
-
25-02-07, 21:34 #6
For meg var det slik at jeg la på meg 20 kg på cirka 2 måneder. Jeg hadde samme kosthold og samme aktivitet som jeg hadde hatt siden jeg ble så syk at jeg ikke kunne jobbe lenger. Allikevel fikk jeg en eksplosjonsartet vektøkning. Det var helt vanvittig.
Jeg har ikke forsøkt å slanke meg enda. Synes at det er viktigere ting i livet meitt å jobbe med enn akkurat det. Jeg er mer opptatt av å bevege meg og prøve å holde kroppen fleksibel og beholde muskelmassen. Men det må jo komme et forsøk en eller annen gang i fremtiden
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
25-02-07, 21:42 #7
Til Lissa
Du har nok rett, men det er ikke alltid like lett å trene når du er helt på bånn, når stoffskiftet er på det laveste og man egentlig trenger mest trening ( med tanke på å holde vekten, så klarer man det ikke) Kanskje er det heller ikke så lurt fordi man faktisk er syk og kroppen ikke er i stand til det.
Men ellers som du sier når man har sånn noenlunde kontroll trening er viktig.
Det er også viktig med tidlig diagnose og her har jo legene et stort ansvar.
-
25-02-07, 22:10 #8
jeg mente ikke at man nødvendigvis ikke levde som før... det gjordfe jeg også i begynnelsen, men gikk opp fordet...
hadde jeg visst at jeg var syk og fått god info om hva det betød, hadde jeg hatt sjangsen til å tilpasse meg min nye livssituasjon..... også i matveien. isteden turet jeg frem på samme måte som jeg hadde gjort før med en vesentlig dårligere forbrenning og la og så på meg en masse på kort tid
jeg vet ikke om dette startet allerede under graviditeten eller like etter, men sånn var det for meg:
jeg gikk opp ca 40 kg under svangerskapet
, ca 20 av disse kg kom den siste mnd.... på slutten la jeg på meg en kg om dagen.
fikk ungen og tok av meg ca 15 ganske fort ( ungen, morkake og ødemer, forstervannet var borte).
så begynnte jeg å trene, klarte å gå ned ca 20 kg ganske kjappt, men da trente jeg veldig mye.
så kom nedturen og kg bare raste på igjen, snart var nesten 30 kg på igjen ( jeg spiste da som jeg hadde gjort før, men klarte ikke lenger å være aktiv som jeg hadde vært før jeg ble syk
).
aldså spiste jeg nå like mye som før, var mindre aktiv ( fordi jeg ikke orket av fysiske og psykiske grunner) og på toppen hadde et stoffskifte som ikke klarte å holde tritt som før. derfor ble jeg nesten det dobbelte av meg selv... :(Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
-
25-02-07, 22:15 #9
Det er ikke kjekt akkurat at utseende forandrer seg slik, dersom man ikke ønsker å legge på seg da og det er det vel ikke så mange som gjør.
Det verste syns jeg bortsett fra de pene klærne mine jeg ikke kan bruke er andres kommentarer :evil: Jeg mener jeg har da både speil og vekt! :evil:
-
25-02-07, 22:19 #10
ja, også alle de gode rådene fra dem som kan spise hva de vil i mengder uten å legge på seg et gram :(
de som fx sier at man bare må ut å gå litt mer... det er lett for dem å si... de vet ikke hvordan det er når man er tom for energi og bare kan vente på en bedre dag da man har litt mer... de tror man bare kan ta en lur og være ok igjen
Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
Lignende tråder
-
Levaxin og vektøkning
Av nemo i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 40Siste melding: 04-10-06, 23:06 -
Ft4 og vektøkning
Av moor i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 11Siste melding: 01-08-06, 07:35 -
Vektøkning...
Av Hsn i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 9Siste melding: 04-07-06, 15:00
Svar med sitat
Bokmerker