Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    29

Standard øke stoffskiftet ved trening?

hei og Godt nyttår!

Er det noen som vet om det er mulig å øke stoffskiftet ved å være i mer fysisk aktivitet som jogging, trene med vekter osv?

Skal ta nye kontrollprøver av TSH, T4 og T3 neste uke, og er litt bekymret for at de ekstra joggeturene jeg prøver å presse meg gjennom nå etter jula vil medføre at blodprøvene vil bli "finere" enn de egentlig ville vært. Noen som vet hva som skjer med TSH, T4 og T3 når man trener?

Kan det være bra for kroppen å presse seg av gårde på trening når man føler formen er bånn i bøtta og dette skyldes lavt stoffskifte?

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    237

Standard

Godt nyttår til deg og

Jeg fikk beskjed ev legen å mosjonere, men litt med måte. Jeg tror at man kan bli ganske dårlig hvis man presser seg for mye når man har stoffskifteproblemer og er i dårlig form.

Men fysisk mosjon er bra for oss - og min erfaring er at man trenger litt mindre medisin hvis man trener/mosjonerer regelmessig. (Likedan som med diabetes 1 og 2 hvor trening reduserer behovet for insulin.)

Men endringer i dosering bør jo selvsagt ikke skje uten oppfølging av lege...

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Prøvene vil ikke bli bedre av å trene, heller teoretisk verre siden man teoretisk trenger mer stoffskiftehormon.
    Jeg vet om at de har fosket på vinter og kulde og arktis og TSH gikk noe opp om vinteren.
    Det går an å lete litt på www.pubmed.com .
    Det er noe om arctic eller antirctic og thyroid og lignende ting har jeg sett før.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

jeg vil råde deg til å prøve deg litt frem og finne et par treningsformer som du trives med i lengden. så lenge du gjør andre ting enn det som er hverdagen din vil du ha utnytte av det helsemessig. det skal ike så mye til for å få det litt bedre.

for oss er det vanskeligeste å komme igang. da føles det ofte mye bedre når man faktisk har fått det til. en ridetur for meg på en dårlig dag er vidundermedisin på kropp og sjel, i alle fall for noen timer
    noen ganger er det også veldig hardt å trene. på slike dager tar jeg det veldig med ro og presser meg ikke så mye,men prøver å ikke sette meg i sofaen og bli der - alle monner drar, selv om det bare erå rusle litt rundt i hagen og fjerne visne blomster fra rosebusker og pelargonia...

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Karasjok
    Meldinger
    4

Standard

Hei.
    jeg er oxo en av de som nettop har fått diagnose lav stoffskifte.
    da jeg fikk denne beskjeden hos min lege, så begynte jeg straks å lete på nettet hva det var for noe. på en side (tror det var lommelegen.no) så stod det følgende:

styrketrening øker stoffskiftet under hvile.
    Dvs. at etter trening vil det øke.

før jeg fikk svar på de utvidede prøvene, så startet je styrketrening, og har nå trent et halvt års tid, å fettet forsvinner skremmende fort, spess etter at medisineringen startet.

i begynelsen var det et mareritt å dra på trening, men jeg tvang meg selv. og etter en mnd merket jeg STOR forskjell på psyken min.

så jeg kan ikke anbefale annet en å trene.
    i dag trener jeg veldig intensivt, og prøver å tilegne meg kunnskap om muskler og slikt via internett (er en fordel for ikke å feilbelaste).
    Butcher

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Man skal egentlig være litt forsiktig med trening i opptrappingsfasen av Levaxinen. Men det finnes jo alltid unntak som bekrefter regelen... Man anbefaler lett morsjon til man har funnet sin optimale medisindose og så øke der i fra. Grunnen til at man bør ta det litt rolig er at kroppen ofte er litt nedslitt når man har manglet tyroxin en stund.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    237

Standard

Enig i det, Anne Ma.

Jeg selv merker også at styrketrening er mye bedre for kroppen enn å slite meg ut på joggeturer og trening hvor man får kjempehøy puls og blir veeeeldig sliten. Føler at kroppen "liker" det bedre, og at dette er tingen for meg når jeg vil ta av noen kilo.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    31

Standard

Hei alle sammen.
    Blir litt spennende for meg da, for jeg er vant til å trene jogging hver tirsdag og torsdag, ca. 1 time hver gang.
    Jeg begynte med levaxin i går, hoppet over trening pga. litt feber og hoste, men regner med å være der på tirsdag.
    I de siste ukene har det vært et forferdelig ork i det hele tatt å komme seg rundt, hengende flere hundre meter etter de andre til mål. Men, jeg har vært der og tror faktisk at det har vært med på å holde meg både på jobben og litt i gang hjemme. Sjøl om timene på sofaen i vinter har blitt mange og kiloene på hofta også fler.
    Det er nok mye sant i det at bare å gå en gang rundt nabolaget bidrar til bedre humør i hvert fall.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Jeg tror ikke du skal slutte å jogge om du har gjort det fast. hold rutinen om du orker! Du er gjerne ikke så nedslitt fysisk at du trenger å passe deg så godt. Men gi deg om du blir for sliten og heller gå
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    402

Standard

man kan nok "øke" stoffskiftet, men ikke på lang sikt slik vi gjerne skulle ønske..

min magiske grense på trening er ca 3 ganger i uken, når jeg går over dette blir jeg fort syk(fort forkjølet).

noen sier kondis ikke er bra for dem, men dette er det som funker best for meg. styrketrening blir jeg faktisk kvalmen av......vet ikke hvorfor:=)

men for alle og enhver er det viktig med begge deler, kombinert med et godt kosthold stappfullt av grønnsaker og frukt.

har sittet mange ganger på spinningsykkelen og holdt på å falle av pga tretthet, men jeg sliter meg gjennom- har jeg sånn form er jeg sliten uansett hva jeg gjør.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. trening!
    Av mammantileir i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 23
    Siste melding: 19-08-07, 17:02
  2. trening senker stoffskiftet?
    Av happygirl i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 15
    Siste melding: 09-07-07, 20:52
  3. Trening
    Av Klara i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening