Side 2 av 8 Først 12345678 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 80
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    121

Standard

Eller så fant jeg dem her:

http://www.sykehuset-ostfold.no/modules ... _view.aspx
    (trykk på der det står "Analyseregister (utføres på syk..) med liten skrift oppe til venstre, så får du opp ei lang liste.)

Ref.områder:
    TSH: 0,3-4,5 mIE/l
    Fritt T4: 10,0 - 22,0 pmol/L
    Fritt T3: 3,5 - 6,5 pmol/L
    Anti-TPO: 0 - 60 kU/L

Som du ser, Thomas, så har du for høy TSH. TSH er en slags budbringer mellom hypofysen og skjoldkjertelen på halsen, og beskjeden den bringer går ut på at skjoldkjertelen må produsere mer T4 og T3, som er stoffskiftehormoner. Høy TSH betyr at skjoldkjertelen ikke gjør jobben sin.

Din FT4, (hvis det er den som er målt?) skraper i bunnen av referanseområdet, hvilket også indikerer at du får for lite stoffskiftehormon. Når du kommer til legen vil han antagelig måle Anti-TPO for å finne ut om det er en autoimmun infeksjon mot skjoldkjertelen som forårsaker den minkende produksjonen. Slår den ut, har du i tilfelle Hashimotos som er den aller vanligste årsaken til hypotyreose ( = lavt stoffskifte).

Håper noe av dette er til nytte!
    Natti!
    Hilma
    (Hvis noen lurer på om jeg ikke har bedre ting å ta meg til på denne tiden av døgnet, så har jeg trøbbel med å få sove for tida...)
    Diagnose lavt stoffskifte og Hashimotos nov 2004. Bruker Levaxin, for tiden 175 mcg/dag

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    40

Standard Da er behandlingen startet

Fikk psykologen min for en tid tilbake til å ta utfyllende blodprøver av meg i et desperat forsøk på å kunne finne ut HVA som feiler meg...
    Etter det ble jeg henvist til fastlegen fordi noen av resultatene viste for lavt stoffskifte.

Tok nye blodprøver og ultralyd. (NEI, jeg er ikke gravid!!!)

Resultatet ble som følger:

TSH 13,45 (0,3-4,5)
    T4 11,20 (10-22)

Ble satt på Levoxin 50 mikrogram. 1/2 tablett 1 uke deretter 1 tablett per dag i en prøve på totalt 3 uker. Deretter skal jeg til nye blodprøver og kontroll.

Utover det går jeg på "lykkepille" Citalopram 60mg og Polaramin depot (allergimedisin). Innimellom trenger jeg også en dusj Airomir, men det er sjelden...

Store utfordringen nå er trygdekontoret... Har slitt litt en periode nå og har vært dårlig til å følge opp selv.

Litt om mine andre problemer...

Har smerter ved belastning og statisk aktivitet i håndleddene samt et skulderledd som virker som om det skal sprette ut av ledd når som helst.
    Har slitt med angst og depresjon i flere år og har vært sykemeldt i lang tid for dette.
    Kan sove 10 +++ timer uten å være uthvilt når jeg våkner. Jeg kan sitte å døse av midt på dagen, gjerne når jeg skal være fokusert på noe annet.

Nå er det slik at jeg jobber 50% i en stilling som passer veldig bra for meg. Har ikke hatt sykefravær nå på 3 år, mot normalt 4-5 sykeperioder per år. Dette er også den jobben jeg har fungert lengst i...

Har nå hatt rehabilitering i 4 1/2 år med de 50% rehabilitering de siste 3 årene.
    Det er desverre ingen mulighet for fulltidsstilling i den jobben jeg har ettersom den arbeidsoppgaven jeg gjør må dekkes av 2 stk 50% stillinger.
    Har veldig liten lyst til å bytte jobb eller presse kroppen/hodet til å gjøre mer enn det jeg takler nå...

Nok om det...

Håper i alle fall at disse medisinene vil hjelpe litt...
    Ref TSH 0,3-4,5 T4 10-22 TPO 0-60
    02.05.06:TSH 10,63 T4 10,4
    08.06.06:TSH 13,45 T4 11,20
    27.06.06:TSH 12,12 FT4 11,60 FT3 4,5
    05.09.06:TSH 14,2 FT4: 13,1 TPO:1300
    08.11.06:TSH 7,23 FT4: 15,2 TPO: >1300
    28.02.07:TSH 8,09 FT4: 14,3

baremei Gjest

Standard

Med de tallene der er det ikke rart du føler deg elendig.

Men jeg er overrasket over kontroll om 3 uker, det pleier ta 6-8 uker før dosen vises på blodprøvene, og kanskje enda lenger før du får full effekt av dosen. Har de sagt noe om det?

madonna Gjest

Standard

Hei thomas Velkommen hit til forumet

Det er nok mange her som kjenner seg igjen i din situasjon, deriblant jeg. Men du har jo ett stoffskifte som ikke er "normalt" og trettheten/energiløshet er ett stort symtom på lavt stoffskifte. Hvis det ikke bedrer seg kan du be om søvnregistrering ved ett søvnlabratorium, der kan de finne ut hvordan du egentlig sover

Lykke til!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hei Thomas!
    Det ser ut som at menn har mye vanskeligere å få blodprøver på hypothyreose, jeg har lurt lenge på det.

Jeg tror du har hatt det lenge.

Heldigvis ser det ut som om levaxin virker bra på menn.

Husk å få med deg prøveresultater for å føre dem i et excel-ark hvor du noterer hvordan du føler deg.
    dette for å finne ut hvor din ft4 må være for å ha det bra. Dette er nemlig individuelt.
    Det er vanligst å måtte ha både ft4 og ft3 i øvre halvdel av referanseområdet til labben som utfører prøvene.

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    40

Standard

Dag 2... Ingen endring...

Regner med at dette tar litt tid.
    Har vært helt eller delvis sykemeldt/rehabilitering i snart 4 år...

Det er faktisk litt gledelig at de nå har funnet noe håndfast på problemene mine. Får se hva som skjer framover.

Skal holde folket her inne oppdatert med prøveresultater m.m.

Har forresten vært inne til ultralyd (tror jeg har nevnt det før).
    I følge legen var det ikke noe galt å se på denne prøven i alle fall (heldigvis)

baremei Gjest

Standard

Må jeg bare få presisere at merker du noe i løpet av par uker er du en av de virkelig sjeldent heldige? Og at 6-8 uker er mer å forvente før du _begynner_ å merke en forandring? Bare så du ikke lurer på hva mer som er galt hvis du ikke merker noe aldeles straks...

Det varierer litt med hvor lenge du har gått ubehandlet, og hvor ille tallene på blodprøvene er i forhold til din normaltilstand. Og den vet man som regel lite om.

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    40

Standard

Nå begynner det å bli varmt synes jeg....

Sliter veldig med varmen. Svetter helt uten å anstrenge meg noe spesielt.
    Kan dette ha noe med stoffskifte å gjøre?

Selv når jeg står rett opp og ned kan jeg begynne å svette så det bare renner av meg. Ganske plagsomt når det drypper fra ansiktet mitt konstant......

Noen som har noen tips?

Vet at jeg er overvektig. 140 kg 194 cm.... Har aldri hatt motivasjonen til å gå ned i vekt og spiser desverre alt for usunt. Mye italiensk pizza... Spiser som oftest nå bare en gang om dagen.
    Vurderer å skaffe meg en vibro-plate til høsten, disse skal jo være utrolig effektive for "late" mennesker som aldri har tid til å trene skikkelig.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei Thomas

Jeg kan vel ikke gi deg noen tips, men jeg har selv i perioder vært plaget med hetebølger og frysetokter om hverandre. Det er på mange måter som å ha feber når tempen varierer hele tiden. Det har blitt litt mindre hos meg etter en tid på Levaxin. Og skjer heldigvis ikke like ofte nå som før. Så kanskje det samme vil skje med deg??
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Ja, mange sier at de tålte varmen dårlig som hypo.

Men, når du begynner med levaxin, blir du varmere og når man øker dosen, noe man må gjøre flere ganger, kan man få forbigående hyper-symptomer de første få dagene. Hvis det faller sammen med varmen kan det bli vel varmt......

Angående å spise sjelden, så er det nok ikke så lurt. Jeg har skrevet ned hvorfor i kostholds.mappa her.

Jeg hørte om en nylig som alltid hadde spist først om kvelden, altså ikke noe hele dagen. Vedkommende spiste da et helt brød. Han fikk så diabetes 1, den autoimmune typen....

Side 2 av 8 Først 12345678 Siste

Lignende tråder

1. 7 uker har gått, se nå.
    Av lissi32 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 22
    Siste melding: 03-04-08, 20:10
  2. Det har gått opp et lys for meg!
    Av LilleTrille i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 22
    Siste melding: 04-09-07, 20:54
  3. Diagnose hypo. Sliter veldig med psykiske plager og stressproblemer
    Av Thomas i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 32
    Siste melding: 28-09-06, 21:51
  4. Jeg har gått ned i vekt!
    Av Ida i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 23
    Siste melding: 24-05-06, 17:12
  5. Gått opp 3 kilo...
    Av isa1 i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 5
    Siste melding: 01-10-05, 13:57

Bokmerker

Regler for innlegg