Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 12

Tråd: Kreft

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard Kreft

Dette temaet har ikke noe med thyroidea å gjøre, men siden det er så mange oppegående mennesker her inne, og siden jeg har fått en litt vond situasjon litt nærme på livet, så våger jeg meg å spørre:

Et menneske som står meg nært har nettopp fått vite at hennes mor (som tidligere har hatt brystkreft) har fått kreft (spredning?) til lungene. Beskjeden var visst at hun hadde ca en måned igjen å leve.

Dette er jo fryktelig kort tid. Men jeg har hørt om plasser hvor folk med uhelbredelig kreft, har fått hjelp. Jeg kan bare ikke huske hvor. Jeg vil så gjerne hjelpe, om ikke med annet, så kanskje med omtanke og mulige gode tips. Uansett, så sier hypo-hjernen mine noe om det var steder med råkost her i Norge, og muligens en "gård" i Danmark. .....gården???

Noen som har peiling? Evt noe som kan være bra psykisk for vedkommende og nærmeste familie og/eller smertellindring. Hvis noen dør av lungekreft, så har jeg hørt at det medfører grusomme smerter.

Er igjen ytterst ydmyk og takknemlig for alle tips.
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

baremei Gjest

Standard

Uffda. Trist å høre.

Jeg vet ikke om denne kan hjelpe så mye, men det virker som god informasjon, om ikke annet:
    http://imaginis.com/breasthealth/metastatic.asp

Håper du leser engelsk.

baremei Gjest

Standard

Her er en historie, men den hjelper sannsynligvis ikke dere. Les og vurder selv.

http://www.healthboards.com/ubb/Forum19 ... 00200.html

Hun hadde nivå 2 av kreften, det virker som om du beskriver nivå 5.

baremei Gjest

Standard

http://www.mayoclinic.org/breast-cancer/treatment.html

Der står:

Other Therapies
    Mayo's clinical trials include experimental treatments, often unavailable elsewhere, which frequently lead to improved patient care for people worldwide. Mayo offers many experimental therapies, including Herceptin therapy. A Mayo physician can advise about experimental treatments.

Mayo Clinic Familial Cancer Program
    In addition to these standard procedures, Mayo Clinic offers patients the opportunity to participate in the Familial Cancer Program, which helps to identify people at higher risk for breast cancer related to family history. A team of nurses, doctors and geneticists evaluate the patient and family. They determine risk potential cancer risk and develop a customized cancer screening plan for families at increased risks. Consultations in the Familial Cancer Program are offered to those who have been diagnosed with cancer and to family members who have not had cancer.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Tusen, tusen, hjertlig takk for at du har tatt deg bryderiet med dette.

Oi, ikke så mye jeg orker å lese. Og når det gjelder engelsk, så har jeg visst utviklet total dysleksi. Men nå ligger linkene der, og jeg skal lese hvis jeg orker. Og jeg skal I ALLE FALL videreformidle dette til vedkommendes datter.

Tusen takk
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    895

Standard

Det finnes noe som kalles hospice som er et sted for folk i sin siste livsfase. Det eneste jeg vet om er dette på Stabekk i Bærum:
    http://www.palliasjon.no/index.php?mid= ... s&aid=3735

Men om du leter litt, så kanskje du finner noe som er i nærheten av der hun er. Kanskje du finner noe her:
    http://www.kreftforeningen.no/
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Stina; det er antakelig Humlegaarden du tenker på som ligger i Danmark:

http://www.humlegaarden.com/

En bekjent av meg (som dessverre døde for ikke så lenge siden) var der i fjor. (Hun skrev forøvrig dagbok på nettet i det halvannet året som gikk fra hun ble syk til hun døde, du finner den her hvis du er interessert.)

Men Stina, jeg vet ærlig talt ikke om jeg ville tatt opp dette med din venninne, altså - hvis hennes mor har kommet så langt i sykdomsprosessen som det kan virke som ut fra det du skriver. Et opphold på Humlegaarden varer vanligvis i flere uker, og da er dagene ganske tett belagt med behandlinger.

Dersom hun har spredning og har fått et tidsperspektiv på en måned, vil jeg nok tro at det vil være bedre hvis både dere rundt og hun selv heller fokuserer på at livet hennes skal avsluttes på en best mulig måte, framfor å tro at man skal klare å forlenge det... Tror du ikke det? Humlegaarden og andre sånne kursteder er jo nettopp behandlingssteder. Jeg tror kanskje heller det Sonja er inne på med hospice/palliative avdelinger er mer riktig i en sånn situasjon.

Ofte kan det viktigste for de som nærmer seg livets slutt rett og slett være at menneskene rundt dem har tid til - og ikke minst våger! - å snakke om døden og å lytte til de tankene, følelsene og ønskene den døende har behov for å formidle. Dernest er vel det viktigste å lindre både fysiske smerter og eventuell dødsangst og bekymringer knyttet til det å skulle dø. Her er en artikkel som sier mye klokt om dette, synes jeg:

http://www.helsenytt.no/artikler/omsorg.htm

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Tusen takk, Sonja og kris, for deres nyttige tilbakemeldinger. Jeg er veldig glad for dette.

Hvor langt det hele er kommet, vet jeg ikke med sikkerhet, da jeg foreløpig har informasjonen fra en annen person enn den berørte. Har dog via sms fått bekreftet at det er hold i saken, men jeg er ikke sikker på detaljene. Derfor spurte jeg dere her inne, så har jeg kanskje litt info å komme med når jeg får snakket mer nært og personlig med datter til den berørte.

Og jeg må bare si at det er datter jeg er opptatt av. Etter min mening, har mor ikke vært snill i det hele tatt, så hvor hun tar veien, er jeg ikke så opptatt av. Men jeg er veldig opptatt av hvordan datter opplever det hele. Hvis hun trenger litt håp, så kan noen av disse linkene være nyttige. Trenger hun trøst og bearbeidelse, så er andre nyttige. Sorgprosessen kan jo ta lang tid, så det er ikke sikkert at HUN er klar til å avskrive sin mor. Moren må jo igjen selv velge hva som måtte virke best for henne. Derfor er alle deres tips nyttige, og jeg takker og bukker. Men jeg forstår veldig godt hva du sier, kris, og er i utgangspunktet enig. Unnskyld hvis jeg virker "hard", men det er absolutt etter min mening datter som er viktigst i dette.

PS Joda, den trege hjernen min fant ut i løpet av natta at det var Humlegården.
    Og kondolerer med din venninne, kris.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

Hei kris. Har sittet og lest i dagboken til venninden din og jeg tuter og griner. Har ikke fått lest den helt ferdig, men det skal jeg. Så forferdelig trist!!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

En jeg kjenner hadde en venninne på besøk et par år siden og en uke senere fikk vi vite at hennes mor hadde kommet på sykehus med væskeansamlig i buken, fikk diagnostisert kreft i eggestokken og døde noen timer etter en cellegiftinfusjon. Det var altså veldig plutselig og uforberedt.
    Mitt råd var at datteren skulle kontakte avdelingen på sykehuset, fordi de antageligvis har et opplegg for pårørende (datteren var ganske ung).
    Det fins sorggrupper , og det fins grupper for pårørende med kreft.
    Spør.

Angående brystkreft med spredning, det er noen ganger kvinner på al.support.cancer.breast (du finner dem på google groups) som har levd med sin spredning lenge.
    Andre lever kort tid.
    Det fins nye medisiner, Herceptin for eksempel som er for spredning og kan stoppe spredning for Her2-positive. Kommer an på type svulst.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Kreft og tiden etterpå og sånt....?
    Av DALIA i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelen
    Svar: 29
    Siste melding: 12-01-10, 17:44
  2. nyoppdaget kreft
    Av tulla i forumet Presentasjoner
    Svar: 4
    Siste melding: 25-02-08, 17:46
  3. Hvor fort får man operasjon etter påvist kreft..?
    Av Stølen i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelen
    Svar: 1
    Siste melding: 09-01-08, 09:50
  4. Kreft i skjoldbruskkjertel: Kan det være en bra ting???
    Av Stølen i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelen
    Svar: 3
    Siste melding: 19-12-07, 10:10
  5. Kreft i skjolbruskkjertelen og arr
    Av miss:-) i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelen
    Svar: 17
    Siste melding: 09-06-07, 08:15

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg