Side 5 av 8 Først 12345678 Siste
Viser søkeresultater 41 til 50 av 80
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    51
    Meldinger
    307

Standard Sv: Knogleskørhed!!!!

I går aftes blev Protelos lagt på hylden og erstattet med Erfa. I dag har jeg printet Erik Kirchheiners bog om osteoporose. Jeg vil være godt forberedt når jeg skal argumentere overfor lægerne om hvorfor jeg har fravalgt deres behandling.

Kærlig hilsen
    Cirkeline
    Jeg fik i september 2009 konstateret for lavt stofskife
    Begyndende knogleskørhed?
    Lad aldrig noget forhindre dig i at være et godt menneske

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Hej Cirkeline

Sitat Opprinnelig skrevet av Cirkeline Vis post
    Jeg har tænkt på hvis jeg lægger Protelos i skraldespanden kan denne plan så være sikker?
    Erfa 125mg 1½ stk - taget ved sengetid
    Miacalcic 1 x dagligt
    Multivitamin 2 x dagligt
    D3/K2 1.000IU/45IU 1x dagligt
    65mcg chrom 1x dagligt
    500mg c-vit 2 x dagligt
    Cal/mag 576mg/320mg 8 stk dagligt
    3,8 mg mangan 1 x dagligt
    Selen 200mcg 1 x dagligt
    LCHF kost
    ½-1 times motion hver dag
    Erfa bør du nok ikke låse dig fast på m.h.t doseringen, fordi det kan vise sig at blive brug for enten lidt mindre eller lidt mere, afhængig af symptomerne (eller deres fravær). Miacalcid ville jeg vente med, til der er blevet målt igen efter 3-4 måneder, gerne efter ½ år. Når man spiser LCHF skal man supplere med ekstra magnesium. Den direkte og hurtigt optagelig, uden at forbruge kroppens ressourcer på processen, er Magnesium Chloride. Motion uden at pulsen stiger over stress-grænsen. Cal/mag 576mg/320mg 8 stk dagligt mener jeg er for meget, fordi kroppen kan ikke bearbejde over 4 gram calcium-forbindelse, uden at deponere overskuddet hvor det ikke hører til. Jeg ville selv erstatte Cal/mag med Bone Strength Complex inc Boron, der simpelt hen er noget af det bedste mix (se Supplements facts) til genopretning og vedligeholdelse af knogletætheden, og som indgår i kroppens/knoglernes "liv" meget nemmere end Cal/mag. I denne forbindelse vil MSM støtte stort - både på knoglerne og i tarmenes slimhinder. Hvis du alligevel vil beholde Cal/mag, vil du få lige så meget ud af 2-3 daglige tabletter (i forhold til 8) hvis du også bruger "mavesyre-støtten" Betaine HCL til 2-3 daglige måltider. Betaine HCL vil også sørge for, at alle andre tilskud og Erfa bliver veloptaget og nyttigjort mere clean (færre uønskede metabolliter) end det ville ske uden Betaine HCL. Betaine HCL burde alle syge af hypothyreose bruge hver dag (mener jeg), fordi hypothyreose reducerer mavesyre i så høj en grad, at både behandling og udnyttelse af kosthold lider under det.

Det var så mine kommentarer... måske ikke så mange som du ønsker, men jeg er ikke en fagperson, så jeg må hellere holde her... Jeg kan dog fortælle, at trods min høje alder og superspinkel knoglebygning - har jeg knogler af stål, hvilket har udviklet sig over de sidste 5 år, efter at jeg startede på Thyroid. Jeg bruger slet ikke tilskud af kalk og har aldrig gjort det. Jeg bruger heller ikke andre mælkeprodukter end smør, cremefraiche og fløde til kaffen.Jeg bruger hver dag Time Release Multivitamin inkl. 178 spormineraler, 2-3 gram C-vitamin, 4-6 kapsler med 21 aminosyrer, glutathion, NAC, Acetyl-L-Carnitine, D3/K2, B-vitaminer. B12, glucosamin, MSM, Q10 med selen, bioflavonider, magnesium chloride og Betaine CHL. Med små udsving har jeg brugt denne "bunke" gennem flere år, øjensynligt til gavn for mit "skelet", men i hvert fald også godt med "rå-stoffer" til thyroid-reparationer af mangelskader, efter mange år med lavt stofskifte og Eltroxin.

En lille anekdote om glucosamin/MSM er, at efter det første år (1999) blev jeg målt hos Politiet til brug for et nyt pas og det viste sig, at jeg blev 2 cm højere, end jeg nogensinde har været som voksen. Det var efter en discusprolaps og det viste sig, at glucosamin/MSM har i den grad medvirket til gendannelse af brusk mellem hvirvlerne i rygsøjlen, at det alt i alt forøgede min højde. Jeg er ikke blevet "lavere" igen siden.

I går aftes blev Protelos lagt på hylden og erstattet med Erfa. I dag har jeg printet Erik Kirchheiners bog om osteoporose. Jeg vil være godt forberedt når jeg skal argumentere overfor lægerne om hvorfor jeg har fravalgt deres behandling.
    Det synes jeg ikke er nødvendigt. Du har ikke pligt til at argumentere. Du er voksen, myndig, det er dit liv og din ret til at varetage dig selv bedst muligt. Men ellers burde det interessere lægen (som helsefag-person) om et år med andet regime rettet mod bevarelse/forøgelse af knogletætheden - vil virke lige så godt, eller bedre end lægemidler.

Jeg vil være den første, der ville bakke op om enhver person, der har osteoporose, og kommer i behandling med lægemidler. Hvis alt andet fejler. Men du har ikke prøvet andet... du er kun 36 år. Hjertens gode menneske, slidt i laser af velmenende opmærksomhed og beslutninger alle de velmenende trækker over hovedet på dig, assisteret af en læge, der ikke engang gør sig den ulejlighed at undersøge OM dine tal ikke kunne stamme fra underskud af nutrienter, mangel på mavesyre, eller genetik? Du har der ikke nævnt noget om, at svækkelse af knoglemassen skulle markant forekomme i din slægt, eller har du?

Med hensyn til Protelos' bivirkninger, ligner de fleste bivirkninger (desværre testet kun på ældre kvinder efter menopause) bemærkelsesværdigt symptomer på hypothyreose + en risiko for dyb-vene-trombose dvs. blodpropper og så længe hypothyreose er ikke velbehandlet, har de fleste med hypothyrose, i forvejen forhøjet kolesterol til rådighed for denne bivirkning, hvor det ellers ville være harmløs. Herfra og til "forebyggende" behandling med en ny recept på statiner, er vejen ikke lang, hvis man har en læge, der ikke ser skoven for bare træer = ser ikke helheden for bare symptomer, dvs. betragter hvert symptom adskilt fra, hvad der måtte forårsage det.

Og nu orker jeg altså ikke sidde på denne stol længere. Stod op sammen med hønsene ved daggry og nu skal jeg bare på langs, helst vandret... Go' weekend
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    51
    Meldinger
    307

TAK Anisa for dit fine svar

Jeg har noteret de nævnte tilskud og smutter forbi bigvits.co.uk og skifter cal/mag ud med BHCL og selen skiftes ud med Q10 med selen.

Det var så mine kommentarer... måske ikke så mange som du ønsker, men jeg er ikke en fagperson, så jeg må hellere holde her...
    du har helt ret at det ikke er så mange som jeg ønsker, men tak for dem du har givet

Jeg bruger slet ikke tilskud af kalk og har aldrig gjort det. Jeg bruger heller ikke andre mælkeprodukter end smør, cremefraiche og fløde til kaffen.
    Jeg har endnu ikke læst hele bogen men har læst at man skal være forsigtig med mælkeprodukter for ikke at skubbe til calcium balancen..... jeg spiser ret meget ost, men det lader til at jeg burde stoppe med det.

Det synes jeg ikke er nødvendigt. Du har ikke pligt til at argumentere. Du er voksen, myndig, det er dit liv og din ret til at varetage dig selv bedst muligt. Men ellers burde det interessere lægen (som helsefag-person) om et år med andet regime rettet mod bevarelse/forøgelse af knogletætheden - vil virke lige så godt, eller bedre end lægemidler.
    Du har helt ret - tak for påmindelsen

Du har der ikke nævnt noget om, at svækkelse af knoglemassen skulle markant forekomme i din slægt, eller har du?
    Øh det kan jeg ikke huske om jeg har Men der er ingen historie om knogleskørhed eller stofskifteprob. i min familie. Vi er dog blevet i tvivl om min oldemor har haft lavt stofskifte for hun havde mange af symptomerne, men levede med det i stilhed

Endnu engang TAK for dit svar og så håber jeg at du nåede at få hvilet.

Også en rigtig god weekend til dig

Kærlig hilsen
    Cirkeline

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    81
    Meldinger
    2,323

Exclamation Sv: Knogleskørhed!!!!

Samtidig tilbyder lægen mig Fosamax mod knogleskørhed.
    Les tråden til Kevlin: Fosamax - Advarsler i hopetall
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Knogleskørhed!!!!

Læst på Medscape i januar:

Jan 2, 2012 - postmenopause kvinder, som drikker te af Yerba Mate (Ilex paraguariensis) har højere knoglemineraltæthed (BMD) sammenlignet med kvinder, der ikke drak te, siger Andrea Conforti MD et al, fra program til forebyggelse og behandling af osteoporose i Mendoza, Argentina, i rapport offentliggjort i 2011 januarudgaven af tidsskriftet Bone (The Bone Journal).

Yerba mate er en xanthin-holdigt drik, der er populær i Sydamerika i årtusinder. Den kan tilberedes som et bryg af tørrede blade dyppet i varmt vand og derefter filtreret. Mere almindeligt er dog, at den indtages gennem et sugerør af metal, fra tørret, udhullet græskar fyldt med tørrede blade, over hvilke hældes varmt vand gentagne gange, ind i græskarret. Det var denne fremgangsmåde til tilberedningen af Yerba Mate teen, der var benyttet i dette studie. Yerba Mate tilberedt på denne måde indeholder koffein i en koncentration på omkring 330 mg / L.

I dette tværsnitstudie deltog postmenopausale kvinder der var med i osteoporose-programmet. De drak mindst 1 liter af yerba mate te dagligt i mindst 5 år, mod en kontrolgruppe der ikke drak Yerba Mate teen, og var ellers udvalgt så den matchede forsøgsgruppen efter alder, tid siden menopausen var indtruffet, højde, body mass index, og calcium indtag. Begge grupper var temmelig stillesiddende, dvs. udøvede ikke nogen form for tilsigtet fysisk træning.

Ved studiets afslutning, havde den Yerba Mate drikkende forsøgsgruppe opnået et body mass index 1,1 kg/m2 større end nondrinkers. (...) Forskerne konkluderer, at regelmæssig, daglig drikning af Yerba Mate te fører til større BMD (knoglemineraltæthed) i lumbal columna (rygsøjle) og lårbenshalsen, hvilket afgjort "tyder på en beskyttende effekt af denne te på knoglemassen hos postmenopausale kvinder." På denne baggrund opfordrer forskere til, at tidligere advarsler mod den påstået skadelige virkning af koffein på BMD (Bone Mass Density), som følge af Yerba Mate drikning "bør afvises."

Om Yerba Mate:
    Yerba mate eller matekristtorn (Ilex paraguariensis) (Rolv.no)
    Yerba mate (Wiki)
    Yerba mate (beverage) (Wiki)
    How to Make Yerba Mate (WikiHow)
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    63
    Meldinger
    421

Takk for info

Er det det samme hvilken Yerba Mate te man drikker? Ser på Iherb at de har mange forskjellige typer http://www.iherb.com/Search?kw=Yerba+Mate&x=22&y=3

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Knogleskørhed!!!!

Sitat Opprinnelig skrevet av Bille Vis post
    Takk for info

Er det det samme hvilken Yerba Mate te man drikker? Ser på Iherb at de har mange forskjellige typer http://www.iherb.com/Search?kw=Yerba+Mate&x=22&y=3
    Jeg tror ikke det er lige meget hvilken type Yerba Mate man drikker. Jeg tror, at det må hellere (som i studiet) være almindelige tørrede blade som f.eks. denne, man tilbereder, som beskrevet i studiet:

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Den kan tilberedes som et bryg af tørrede blade dyppet i varmt vand og derefter filtreret. Mere almindeligt er dog, at den indtages gennem et sugerør af metal, fra tørret, udhullet græskar fyldt med tørrede blade, over hvilke hældes varmt vand gentagne gange, ind i græskarret. Det var denne fremgangsmåde til tilberedningen af Yerba Mate teen, der var benyttet i dette studie.
    Man kan så bruge en tepotte med blade overhældt med kogende vand, og drikke teen direkte med sugerør (af metal pga. varme), eller hælde den over i en kop, lidt ad gangen. Det lyder lidt som om man både kan genopvarme teen, og at man også kan genbruge teblade et par gange. Som jeg læser dette studie, og som det er tradition i Sydamerika, drikker man Yerba Mate som vi drikker kaffe og te. Hvis man gerne vil opnå samme gode "knogle-resultater", da må man nok omlægge sine "drikkevaner" til Yerba Mate i stedet for kaffe og almindelig te. Tror jeg. Jeg har i hvert fald hørt, at efter nogen tid kan folk ikke undvære Yerba Mate teen, fordi den skulle angiveligt også kvikke mildt op og fjerne brainfog, men jeg har ingen egne erfaringer med denne te, kun andres lovord.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    51
    Meldinger
    307

Anisa tusinde tak for den nye info Jeg har endnu ikke læse de links som du har vedhæftet men er på vej Yerba Mate the er nu på listen over varer jeg skal bestille hos Iherb

Kærlig hilsen
    Cirkeline

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    63
    Meldinger
    421

Ingen grund til at opgive. Jeg er SIKKER på, at 1 år med kombinationen af D- og K-vitamin, selv helt uden tilskud af calcium, vil overraske både dig og dine læger.

Sagen er, at tilskud af D3-vitamin kun gavner halvt af det det kunne, hvis det var kombineret med K-vitamin. Som regel er det, at D-vitaminmangel følges ad med K-vitaminmangel, da disse to kan slet ikke arbejde uden hinanden. Men det ved vores læger ikke mere om, end de ved om de fleste andre mikronutrienter.

Sagen er også, at det er kroppens "calcium-genvindings-apparat" som ikke fungerer ordentligt, uden disse to vitaminer i forening. Jeg skriver "genvindings" fordi calcium i MEGET høj grad genvindes internt i kroppen. Faktisk er "for meget" calcium nærmest værre (for helbredet) end for lidt.

Selv kan jeg sige, at mens mine egne knogler var 48 år gamle for 10 år siden, er de i dag ikke en dag over 25. Det er nu ca. 3-4 år siden at jeg begyndte bruge comboen: D3/K2 og dette vel at mærke, uden at jeg nogensinde har brugt selvstændig tilskud af calcium, heller ikke fra mælkeprodukter da jeg kun bruger piskefløde i kaffen og ellers ikke mælke-noget overhovedet.

Jeg kunne skrive side op og side ned i emnet her, men hvad med at du selv - Cirkeline - prøver at læse lidt om det rundt om på nettet? Du kan starte her på forummet i tråden K vitamin og lavt stoffskifte og ellers søg på Internettet efter vitamin K osteoporosis og du vil blive forbavset over det du finder af info, kan jeg love for.

Håber du gider komme tilbage og fortælle hvad det har fået dig til at føle og tænke.
    Forhåbentlig meget bedre tanker og følelser, end dem der har fået dig til at poste tråden.

Har lest at man bør ta minst 400 mcg K vtamin daglig, helst 1000 mcg, for å forebygge benskjørhet. Selv har jeg tatt 100 mcg og 100 mcg D3 vitamin. Noen her som har tatt så store doser med k?

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Legen min mistenker at K-vitamin er lav. Han har anbefalt meg å ta 200 mcg K2 daglig. Jeg bruker tabletter med 1000 D3 + 45 mcg K2, jeg tar 4 x daglig, det er ikke fullt 200 mcg, Bille
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Side 5 av 8 Først 12345678 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn