Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    361

Standard Etter medisineringen er formkurven stigende. Har lært mye om hypothyreose...

Da jeg "suste" inn på nettsidene til Sonjas stoffskifteforum i februar, var jeg kjempesliten i hele kroppen, alt gikk tregt, konsentrasjonen var dårlig, muskel- og skjelettsmerter, var nærmest kraftløs i armene og humøret var omtrent fraværende. Etter medisineringen er formkurven stigende. Har lært mye om hypothyreose ved bl.a. å lese på disse nettsidene.

Pga at formen ikke er på topp har jeg behov for å gjøre hypolivet enkelt, ellers blir det håpløst! Fakta som har hjulpet meg:
    Avgjørende å ha en god fastlege som kan mye om hypothyreose.
    Doseøkning forsiktig, over tid, ellers kan symptomene blomstre opp.
    Lære seg mest mulig om sykdommen. Jmfr. Finn, Gogutten!
    Være forberedt på at vi har masse "rare" symptomer ved oppstart av medisiner. Jmfr. Nora, Gojenta!
    Det tar tid, før vi finner vedlikeholdsdosen. 1/2 - 1 år? Noen bruker lenger tid, dessverre.
    Det er viktig å være snill mot seg selv,- stress er ikke bra for noen. Vektøkning er vanlig, unngå derfor karbomat. Trening er viktig, men alt til sin tid. Men det er bedre å klare å gå en liten tur enn å sitte helt i ro!
    Forøvrig bruker vi mer energi når vi ler enn når vi gråter!

Svimmel, treg, med konsentrasjonsproblemer, mm, fikk jeg vite at TSH verdien var 3.4 og FT4 19.

En legekvikkas konstaterte ikke bare at blodprøven var normal, neida! "Stoffskiftet er godt innenfor normalen", står det svart på hvitt. Det er så provoserende og veldig trist å tenke på alle pasientene som blir møtt av dette utsagnet fra leger.

Istedetfor å henvise til dr. Egil Haugs utmerkede artikkel om behandling av hypopasisenter kan vi heller se legen dypt inni øynene og si: "Mitt behandlingsmål er å få de samme blodprøveverdiene på TSH og FT4 som DU har, kjære doktor". (Forutsatt at doktoren virker sånn noenlunde oppegående!). Nora har skrevet at friske har en TSH-verdi på 1 - 2.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

JA EN KAN IGRUNN BARE GI SEG ENDE OVER FOR LEGESTANDEN

Lykke til!!!!

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Legene må lære seg å se litt hvordan pasientene har det også ikke se seg blinde på prøvesvar. Dessuten er det jo noe å tenke på at blodprøver kan bli feil også selv om det ikke er så ofte dette skjer. :x

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    361

Standard Sv: Etter medisineringen er formkurven stigende. Har lært mye om hypothyreose...

Hadde det ikke vært for dette forumet ville tilværelsen vært mye tyngre! Det er mange her med samme erfaring som du har,- dessverre! Det er helt uforståelig at mange leger ikke holder seg oppdatert på forskning, ikke hører på eller bryr seg om pasientene. Min respekt for yrkesgruppen leger har sunket nesten helt ned i bunnen av bøtta. Dersom en mutter ikke passer i bilmotoren som mekanikeren reparerer, finner han vel en som passer??? Hvorfor er det sånn? Noen mener at det har med at det er flest kvinner som blir rammet, vi har jo så mange "vondter" og hypo er skikkelig lavstatusvondt. :evil:

Hvordan kan vi påvirke? Media er viktig! "Brennpunkt"? "Puls"? Noen som orker?

I går kveld var jeg ganske sliten etter 10 timers arbeidsdager i nesten en uke. Var egntlig overmoden for å legge meg uten middag, men lagde likevel en wokrett med grønnsaker og kyllingfilet. Jeg la meg og fikk ikke sove, (sover vanligvis godt). Måtte stå opp mange ganger i løpet av natten for å gå på toalettet og drikke vann. Sovnet utpå morgenkvisten. I dag, da jeg spiste restene, kjente jeg at maten var altfor salt.
    Er det noen som kjenner til denne reaksjonen, at man kan få en slags overdose av salt?

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    361

Standard Overdosering av Levaxin etter økning av D3

For ca. 5 uker siden økte jeg inntak av D3, fra 60mcg pr. dag til 75 mcg, uten å redusere på Levaxindosen,- tok 175 mcg pr. dag. Etter noen dager smalt det, ikke i sikringsboksen, men i hele kroppen. Var på grinern i en uke, helt i ulage psykisk, hadde bl.a. et slags sammenbrudd overfor Sjefen. Hele kroppen dirret, fikk røde utslett i ansiktet og på halsen, ørene var knallrøde, resten av kroppen var Blendahvit, indre "during", snørrete,m.m.

Etter en uke tok jeg ikke Levaxin 2 dager, en dag tok jeg 150mcg, ingenting den 4. dagen og 125 mcg hver dag deretter. D.v.s. har tatt 125 mcg Levaxin i ca. en måned + 75 mcg D3 hver dag. I tillegg til Spektro, B12, Magnesium, Hemofer og C-vitamin. Etterhvert roet kroppen seg.

Dette var en skrekkopplevelse og jeg begynner å bli grundig lei av å være syk. Bruker mye krefter på å prøve å være positiv, men etter 4 år, tærer det på.

Nå lurer jeg på om stoffskiftet er i ferd med å bli for lavt; har gått opp 2 kg på 1 mnd. uten å endre kostholdet,- det er ikke mye, men vil det stoppe?
    Andre symptomer; har blitt litt tregere i tankegangen, har en spesiell svettelukt som jeg husker fra tiden stoffskiftet var for lavt. Riller på neglene, litt deppa, mindre initiativ, isolerer meg, trenger mye tid alene, mer omstendelig mht Saker og Ting som Må ordnes, m.m.

Synes det er vanskelig å finne ut av hva jeg bør gjøre videre. Måle temperaturen og ta blodprøver bør jeg klare å ordne.

Neste gang D3 skal økes, skal jeg være omhyggelig med å gjøre det når jeg har ferie!

For ca. et par år siden stod det en artikkel i Dagblader om at mye svetting kan skyldes lavt stoffskifte. Det var en hudlege på Rikshospitalet som ble intervjuet. Har prøvd å spore artikkelen, men er nok ingen dataekspert.Har noen andre lest artikkelen?

Har noen andre opplevd overdosering etter økning av D3?

Med optimistisk hilsen til alle som strever, tross alt! Vi må ikke miste håpet om å bli bedre!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Overdosering etter økning av D3

Hei joni.
    Lenge siden nå..... ble litt trist når jeg leste at du har sånne problemer.
    Så kom jeg jo i tanke om at det en gang knurra ganske kraftig i meg også - når jeg var inærheten av en bestemt.......

Men det var bare en digresjon.
    Var det VG ? : http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=505474
    Jeg tipper han tenkte på for høyt stoffskifte, man svetter gjennomsnittlig mindre ved lavt. Derfor kan det lukte vondt hvis vi plutselig begynner å jage skrotten urimelig

Så har jeg forsåvidt samme erfaring da jeg økte D3-dosen.
    Jeg fikk hjerteklapp og var helt oppunder taket.
    Jeg sluttet noen dager med Armour, men fortsatte med D3 og jeg økte denne når "systemet" (det er meg det) falt til ro.
    Jeg måtte halvere dosen i over et år, men har jeg satt den opp litt.
    Er likevel langt igjen, så det har iallfall MYE å si for meg.
    Og for viktig for deg til at du kan vente til ferien ?

En sånn reaksjon tyder jo bare på at du er lav på D3 Joni - og det bør du kanskje få info om ?
    Det er viktig å ha en høy D3-status. Ikke bare for stoffskiftet, men vi er jo også mer enn det.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Du skriver at du kan få til å ta blodprøver, da ville jeg gjort det. Så har du gjort en reduksjon fra 175 til 125, det er mulig mellomtingen er svaret for deg

Jeg svetter ikke hvis jeg er for lav. Det er mulig jeg hadde gjort det om jeg hadde tatt meg en hard treningsøkt, men det er ikke noe jeg er i stand til å begi meg ut på akkurat da.

Jeg har ikke noen erfaring med at jeg må redusere dosen av Levaxin pga av inntak av D3, men inntaket mitt er bare 30 µg (wow, imponert over at jeg fant den µ-en så raskt, det er et godt tegn )

Optimistisk hilsen tilbake fra en med 10 års erfaring med "berg-og dalbane kjøring". Det går opp og det går ned Jeg ønsker meg stabilitet og forutsigbarhet til jul.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    361

Takk for din medfølelse n`Finn,- det hjelper!
    Ja, er klar over at noen med høyt stoffskifte svetter mer. Nå har jeg lavt stoffskifte og er ikke plaget av svetting, men lukten er lik den jeg hadde da jeg var hadde lav dose. Men,- det er et ubetydelig problem, heldigvis! Takk for lenken, det stod også en artikkel i Dagbladet. Det var noe med at svetting kan skyldes at man har et stoffskifte i ubalanse. Det var samtidig med intervjuer med noen som hadde svetteproblemer og som "la seg under kniven" og fikk større problemer etter operasjonen. Tenkte (igjen) på hvor viktig det er at leger har nok kunnskap.

De siste nettene har jeg hatt så mye kramper i føttene at jeg måtte stå opp og presse føttene ned i gulvet for å stoppe krampene. Såvidt jeg husker, skjedde det samme da jeg var på for lav dose.

Men noen plager skal vi vel ha, åkke som?

Hei Eirin,- takk for svar! Tror du har helt rett i at en mellomting kan passe godt. Så var det å "snirkle" seg langsomt oppover i dose, uten at jeg hverken behøver å grine eller kjefte........... Å skynde seg langsomt. Ble imponert over at du klarer å skrive det proffe mcg-tegnet,- det er over min forstand. (Foreløpig). 10 år er lang tid Eirin,- håper inderlig at du snart opplever stabilitet, forhåpentligvis til jul. Godklem fra Joni

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

µ
    Er bare å holde nede AltGr-tasten (den til høyre for mellomrumstasten) og trykke på M-tasten.....
    Du må slippe M-tasten før du slipper AltGr tasten.

Så trur jeg kanskje at krampene kan skyldes for lite salt ?
    Prøve med en klype rett i munnen som du oppløser i spyttet før du svelger.
    Så kan du få lov å drikke litt vann etterpå
    Det hjelper meg da.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Lignende tråder

1. etter graviditeten...
    Av lotten i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 8
    Siste melding: 24-02-09, 23:24
  2. stigende tsh
    Av calz i forumet TSH
    Svar: 5
    Siste melding: 27-04-08, 23:40
  3. Etter ett år på Neo Mercazole...
    Av Kikkeline i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2