Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 30
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    63
    Meldinger
    421

Standard Homøopati og lavt stoffskifte

Er det noen som vet om homøopati kan hjelpe mot lavt stoffskifte?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard Sv: Homøopati og lavt stoffskifte

Hei Bille

Kan fortelle kort om min erfaring med homøopat. Det var homøopat som konstaterte hypothyreose hos meg - gjennom irisdiagnostikk. Men hun sa klart til meg at hun ikke kunne hjelpe meg, og sa at jeg måtte komme meg til lege for å få thyroxin.

Jeg er takknemlig for at hun var så klar og ærlig med meg. Hun har ca 30 års erfaring i dette yrket, så jeg stolte på henne. Lykke til hva du enn prøver!
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    63
    Meldinger
    421

Standard Homøopati og lavt stoffskifte

Hei
    Har vurdert å gå til homøopat for kanskje å få kjertelen i gang igjen. Men etter å ha søkt rundt omkring, virker det som om homøopati ikke kan hjelpe. Er det slik at når kjertelen er død så skrumper den inn til ingenting?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Når kjerrtelen er død

Kroppen har en funksjon som heter Atrofi.
    Den fjerner, eller tilbakedanner det kroppen ikke bruker.
    Også kjertelen.
    Og det skjer også i tilfeller når kjertelen er helt iorden, og ikke er sykdomspåvirket. Som hvis tilfellet er av sentral karakter, altså at feilen medfører tap av stimuleringshormonet TSH. Blir dette viktige hormonet borte, mister kjertelen sin evne til å fungere, og da er det fare for atrofiering.

Det kan også skje hvis en blokkerende TRAS overses. Dette er en helbredbar situasjon som kan overses hvis man ikke tar TRAS selv om stoffskiftet er lavt.

Men det er sjeldne tilfeller.
    Det mest vanlige er jo atrofisk opprenskning etter en thyreioditt.
    Da vil også antistoffene som skapte dette forsvinne - i de fleste tillfeller da.

En kan også tenke seg at en langvarig behandling med høye doser thyroxin av ett eller annet slag vil klare å igangsette atrofien.

Husker ikke om du har antistoffer, men om du har kan ikke kjertelen komme igang igjen. Ikke med dagens kunnskap.
    Og ihvertfall ikke med fortidens.....
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    63
    Meldinger
    421

Takk for utfyllende svar :-)
    Forsto det slik at kjertelen har sluttet, eller så og si sluttet å produsere tyroksin. Er det ikke da det ikke dannes antistoffer?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det er jo anti-TPO-antistoffene som tar knekken på kjertelen. Disse er jo inne i kjertelen, og kan ikke måles før denne er så ødelagt at de lekker ut i blodet.
    Mange har disse nesten resten av livet, men hvis atrofien gjør en skikkelig jobb, så forsvinner jo kjertelen, og dermed også antistoffene.
    Sånn har jeg forstått det, men om noen har linker som belyser problemet er det jo fint !

Ofte er ikke hormonmengden i blodet påvirket sånn i starten.
    Likevel føler mange seg syke og har symptomer i denne perioden.
    Etter min vurdering er dette et argument som slår bena unna den hypotese legen jobber etter : At når hormonmengden i blodet er innenfor de normale verdier dette svinger mellom, så er alt i orden og pasienten betegnes som "euthyreot".
    Klager du da, havner men lett i psykiatriens store sekk, eller man blir hypokonderstemplet.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Sep 2010
    Meldinger
    9

Sletter dette innlegget. Passer ikke lenger inn.
    Sist endret av Lona; 16-11-10 kl 22:48
    Tester homøopati mot betent skjoldbrukskjertel

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Tja, hva er riktig ?
    Er ikke sikker på hva du mener - og heller ikke sikker på hva slags behandling du mottar. Det hadde vært svært intressant å lære noe om.

Det er svært mange måter man kan få lavt stoffskifte på. Kjertelen behøver ikke ødelegges. Det er faktisk beskrevet tilfeller der kjertlen har vært intakt etter 28år (tror jeg det var) på Levaxin.
    Men det er jo sjeldent da.

Statistisk har 90% av de som behandles for lavt stoffskifte fått kjertlen ødelagt av kjertelbetennelse, en thyreoiditt.
    Hindrer man dette, kureres man.
    Hele verden leter etter en kur mot kjertelbetennelse - innbiller jeg meg da.
    Hvor hårt de leter er vansklelig å si, jeg har faktisk mine tvil.....
    Men om noen finner en kur vil en Nobelpris være selvskrevet.
    Og det er ikke noe krav at prismottakeren skal være lege....

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Homøopati og lavt stoffskifte

Sitat Opprinnelig skrevet av Lona Vis post
    Hei!

Jeg har sløst bort tid og penger på en udugelig homøopat i Norge en gang, da jeg søkte hjelp pga en magesykdom.
    Men det finnes mange håpløse leger også. Og vi setter da ikke samtlige leger i en bås for det??

Jeg har lavt stoffskifte, har sluttet helt med Levaxin, men har i løpet av de siste ukene fått energien tilbake etter hjelp av en homøopat i Sveits. Nå følges jeg opp av en lege/homøopat i Norge som støtter behandlingen fullt ut.
    Min søster er FRISK etter å ha hatt det samme og av samme behandling i Sveits. Denne homøpaten er også lege.

Jeg syns det er tragisk og feil, at det på dette forumet står at det ikke er mulig å få skjoldbrukskjertelen igang igjen når den først har blitt betent/skada. I mange tilfeller er det jo for seint, mange har fjerna den, men ikke alle!!! Hva om jeg hadde trodd på dere og latt være å reise????

Det er en grunn til at jeg skriver dette. Og det er at for de som ganske nylig har blitt syke, og fremdeles har en skjoldbrukskjertel som produserer noe, så er ikke hormontilførsel eneste løsning. Det trodde jeg. Og leste om Erfa fordi Levaxinen ikke virket på formen min, bare blodverdiene ble bedre. Legen hadde ikke engang hørt om Erfa og ville begynne med små doser Levaxin igjen.. Jeg så for meg en kamp om en resept på et legemiddel hun ikke visste fantes, og som i tillegg er dyrt og vanskelig å få tak i.

Nei, det er helt sikkert ikke homøopater som duger. Og hvordan finne den riktige har jo ikke jeg noe fasitsvar på. Men av lange, kronglete veier å gå til å finne tilbake til god form, kan det være en av dem. Og som kanskje sparer en for medisiner resten av livet.

I fryd og glede over å føle meg så mye bedre klarte jeg ikke la være å skrive dette. Det er IKKE riktig at kjertelen ikke kan bli behandla, og er det noen andre enn homøopater som klarer det??

Lona
    Hej Lona

Tillykke med din bedring og håber den vedvarer. Nu er vi ikke alle på dette forum, der har hypothyreose pga. antistoffer. Her er folk der er opereret pga. kræft eller stor struma, eller noget tredje. Jeg er også selv opereret og der findes ingen magt i hele det ganske univers, homøopatisk eller anden, som kan gøre min kirtel hel igen.

Når det er sagt, da håber jeg (og sikker også andre) at du vil opdatere os fra tid til anden og fortæller om hvordan det går med dig også efter den gode behandling du får i udlandet. Jo flere succeshistorier jo bedre.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Nå tenker jeg bare høyt, altså. Dette har INGEN fundamentert base det jeg vet.

Her er mine tanker.
    Det finnes allergivaksiner som fungerer på den måten at man tilfører den allergiske stoffet vedkommende reagerer på i så små doser at reaksjonen uteblir. Sakte økes denne dosen inntil at kroppen har - om behandlingen var vellykket - har bygd opp toleranse for stoffet. Allergien er nå borte.

Homeopat-medisin er jo - såvidt jeg har fått med meg - ekstremt utvannet.

Jeg ser en likhet her. Om den er reell har jeg ingen formening om, men om den er så er den iallfall for meg, en plausibel forklaring på hvordan ting kan virke. (For the record har jeg større problemer med å forstå hvordan akupunktur kan virke - men den virker også mot enkelte ting på undertegnede. Spesielt bihuleproblemer.)

Uansett. Har du blitt frisk så har du funnet en vei som iallfall fungerte for deg, og forhåpentligvis også for flere. I så fall håper vi å høre mye mer.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Lavt stoffskifte av anoreksi
    Av Lilja i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?
    Svar: 339
    Siste melding: 29-07-11, 21:28
  2. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  3. Lavt stoffskifte?
    Av Varla i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 22
    Siste melding: 22-10-07, 19:21
  4. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 20:28
  5. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 22:46

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn