Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    Oct 2010
    Alder
    55
    Meldinger
    10

Standard Hashimotos og kosthold - Trenger råd!

Hei igjen!

Jeg har Hashimotos, fikk diagnosen for et år siden, og har gått på Levaxin i et år. Formen er ikke bra og jeg prøver å finne ut litt hvorfor... Har lest noen innlegg her om Hashimotos og kosthold, men synes likevel det er litt forvirrende og kunne trenge noen avklaringer:

Jeg lever glutenfritt, da jeg har hatt denne diagnosen i snart tre år. Har ikke vært klar over at jeg pga stoffskiftet muligens burde kutte ut andre ting, men etter å ha lest litt her lurer jeg på om jeg også bør kutte ut følgende:
    jod (spiser mye fisk), soya, rapsolje, peanøtter, pinjekjerner, raffinert sukker, te (drikker mye sort te, er grønn te bedre?). Andre ting jeg bør kutte ut?

Bør jeg ta tilskudd av: selen, D-vitamin, krom, magnesium og evt kanel? Annet? Jeg får jevnlig B-12 sprøyter og tar for øvrig multivitamin, tran og sanasol i tillegg til at jeg spiser en del frukt og grønt, valnøtter, mandler etc.

Takknemmlig for råd og tips

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Hashimotos og kosthold - Trenger råd!

Jeg antar ut fra de forhold vi lever under, at vi trenger det vitaminet sole lager i oss.......4mill som klamrer seg til et isflak oppunder midnattsola.
    Jo, D-vitamin trenger vi, og i mye større mengder en anbefalt av våre helsemyndigheter.

Jeg mener jo også at det ikke skader med en måling av de du nevner. Og heller ikke at man legger seg noe over anbefalt minimum.....

Så mener jeg også at om du har gått ett år på behandling med Levaxin, og kommet opp i en reell dose, så er det store muligheter for at Levaxin ikke passer for deg.
    Men om du ikke har høy dose, så gi det en sjanse å forsøk det før du går over på naturlige hormoner (tyroider), feks. ERFA Thyroid.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2010
    Alder
    55
    Meldinger
    10

Takk for greit svar n`Finn! Jeg går ikke på spesielt høy dose nå. Tar 0,75 levaxin pr dag pluss at jeg to dager i uken tar 0,37 (en halv tablett) ekstra. Spørs nok om jeg bør prøve å øke dosen noe. Jeg skal helt klart begynne å ta D-vitamin og skal få sjekket ut hvordan jeg ligger an på de andre vitaminene.

Hvis andre har noen tips i forhold til de tingene jeg spurte om man bør holde seg unna er det fint

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Soya virker hemmende på stoffskifte, så det er noe du bør holde deg unna.

Medlem siden
    Oct 2010
    Alder
    55
    Meldinger
    10

Takk for svar Blondie Skjønner at du har samme variant som meg. Hva gjør du med feks fisk (som inneholder jod)? Jeg spiser mye fisk. Soya skal jeg holde meg unna fremover. Jeg bruker også mye rapsolje i matlagingen og er glad i peanøtter og andre nøtter, men forstår at det heller ikker er så bra?

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Jeg spiser endel nøtter selv. Noe må jeg jo spise, men har skjønt at mandler og valnøtter ikke er så bra. Bor i en del av landet hvor ikke utvalget og alternativene er ikke mange for å si det på en pen måte.

Soya og hirse er blant verstingene. Den som kan masse om dette er vel Anisa. Klikk på navnet hennes og se på noen av hennes innlegg. Veldig mye bra

http://articles.mercola.com/sites/ar...aspx?aid=CD945

http://www.relis.no/Publikasjoner/20...atilskudd.aspx

Medlem siden
    Oct 2010
    Alder
    55
    Meldinger
    10

Tusen takk for svar, tips og linker! Jeg sender en melding til Anisa. Med ønsker om en fin kveld

Lignende tråder

1. Hva, kosthold?
    Av avath i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 15
    Siste melding: 25-04-10, 16:47
  2. Glutenfritt kosthold
    Av Carro i forumet Glutenfritt
    Svar: 18
    Siste melding: 01-11-09, 13:42
  3. Har kosthold noe å si?
    Av Kikkeline i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2