Viser søkeresultater 1 til 10 av 18
Hybrid View
-
24-03-10, 12:28 #1
Hypothyreose og teflon...
Hei dere hjelpsomme og gode venner her inne
Jeg er så takknemlig for at det finnes steder som dette, når jeg lurer på ting ang sykdommen min. Har alltid fått så gode svar og hjelp.
I en diskusjon her inne en gang, ble det nevnt at teflon ikke var bra for folk med lavt stoffskifte. Det stod noe om at en ikke burde bruke panner og gryter med teflon, men jeg kan ikke huske hvorfor...
Er det noen som kan friske opp teflonhjernen min?
Jeg skal nemlig kjøpe ny stekepanne, og vil gjerne kjøpe en som er snill med helsen min
(Forresten noen som vil anbefale en stekepanne?)
Ny og forvirret hypo...
Maikas dagbok
-
24-03-10, 12:44 #2
Sv: Hypothyreose og teflon...
Teflon er vel ikke bra for noen !
Viste forsøk tyder på at forbindelsen er stabil under en viss temperatur. Over denne temperaturgrense sublimerer den (går direkte over i gassform)
I en stekepanne vil det si : maten.
PTFE er en fluor forbindelse som først ble konstruert for å lage en kunstig livpulsåre (Aorta). Dette materialet avstøtes ikke av kroppen og har en vevsliknende struktur.
Brukes i alt fra Skismøring, GoreTex klær og sko til stekepanner.
Fluorforbindelser er det samme som Thyreostatika (feks. Neo-Merc.)
Altså medisin som virker på den måten at når kjertelen skal produsere stoffskiftehormoner, monterer den fluor istedenfor jod og da virker ikke stoffskiftehormonene.
Mine tanker er jo at det i stoffskiftesammenheng er farligst for friske.
Vi som ikke har noen kjertel, får jo stoffskiftehormoner ferdig produsert - altså med jod.
I andre sammenheng er det jo vist at fluor ikke er noe man har godt av !
http://www.alun.dk/sund-kost/raad-om...-dig-sund.html
Redigerer etter å ha lest Anisas samtidige post. :
Det finnes relativt lett tigjenglig info om farene på nettet.
Også info som denne : http://matportalen.no/artikler/2006/...e_helsefarlige
Som sier at det "ikke er farlig å spise små biter teflon".
Men se hvem som står for uttalelsen !
De har jo ikke min tillit iallfall !
Det er jo heller ikke snakk om "små biter", men det som siver ut i maten og som vi jo IKKE ser.
Flere steder er det vist at saltinnholdet i det man steker påvirker fluorlekasje til maten.
http://www.klif.no/nyheter/dokumente...nstituttet.pdf
Dette kan være undersøkelsen det henvoises til over her.
Dra knappen nesten halveis ned for å se kapittlet om helseskader.
Hvordan man kan komme frem til at dette ikke er skadelig, er over min forstand iallfall.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
24-03-10, 12:44 #3
Hej Maika

Det er fordi teflon er opbygget med fluor-forbindelser og disse frigives til maden og svækker selv raskt stofskifte. Disse fluor-forbindelser hedder "per-fluor-alkyl-forbindelser" og kan læses nærmere i artiklen udgivet af Miljø & Sundhed Informationscenter for Miljø & Sundhed (IMS) du finder her.
Om hvilke pander helst bør benyttes, skrev folk herinde i tråden Fluor, teflonpanner og overoppheting
Og n`Finn henviste en gang til (husker ikke hvor), at det ikke kun er overophedning, men også almindeligt køkkensalt tilsat maden, der frigør fluor fra slip-let-teflon-belægninger.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
24-03-10, 13:14 #4
Hei Finn og Anisa :O) Tusen hjertelig takk for gode svar og linker. Fant disse stekepannene hos Jernia:
http://www.jernia.no/Produkter/Kjøkk...nner/Støpejern
Jeg har sett på dem tidligere, men fordi det står jerngryte og de er svarte på farge - så har jeg ikke vert sikker på om de har teflonoverflate? Kan jeg trygt kjøpe alt som heter jerngryter og jernstekepanner? De pleier ikke å være dekt av et annet materiale over jernet?
Og når jeg ellers lager mat, er det greit å bruke kasseroller i stål?Ny og forvirret hypo...
Maikas dagbok
-
24-03-10, 16:40 #5
Jern kan jo i høyden bidra med litt - jern ?
Stål bidrar visst ikke med noe, men egner seg vel ikke så godt til steking som jern - uten at jeg er noen ekspert
Hvis det er teflonbelagt så skal jo det stå - er jo ofte noe de reklamerer med og av en eller annen grunn ikke gjemmer bort.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
24-03-10, 16:54 #6
-
24-03-10, 17:24 #7
Vel, når jeg lager mat (det hender), så er det over et bål i skogen.....
Men såpe skal ikke brukes på jernpanner og gryter.
Og man skal jo sette dem inn med olje før man tar dem ibruk.
Så kan du vel slå i en spiker i veggen å henge den til drypptørking etter bruk
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Dyr og hypothyreose.
Av Hansen i forumet Lavt stoffskifteSvar: 10Siste melding: 03-03-10, 17:16 -
Har jeg hypothyreose?
Av snowbird i forumet Lavt stoffskifteSvar: 14Siste melding: 01-12-06, 00:52

Svar med sitat

Bokmerker