Side 1 av 5 12345 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 90

Hybrid View

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    DK
    Meldinger
    214

Standard Lavt stofskifte sandsynligvis efter behandlig af for højt stofskifte

Hej

Jeg er ny her og håber på lidt hjælp.
    Jeg har lavt stofskifte som højst sansynligt skyldes en lidt for effektiv behandling af et for højt stofskifte.
    Jeg har før fået eltroxin men skiftede i nov. 2009 til euthyrox. Da blev FT4 målt til 13 hvor den ½ år tidligere var ca. 20
    I januar fik jeg taget blodprøve igen. TSH var 1,6 og FT4 var steget til 14,3
    Jeg fik overtalt lægen til at øge dosis fra 100 mcg til 125 mcg dagligt og min sidste blodprøve viste at TSH nu ligger på 0,44, FT4 16,1 og TT3 1,5
    Min læge mener at jeg er ligger som jeg skal men det gør jeg ikke, for jeg har det altså ikke for godt.
    Jeg er træt, har svær ved at koncentrere mig om noget. Min hukommelse virker virkeligt dårligt (dette har dog aldrig været godt på eltroxin heller men er bestemt ikke blevet bedre).
    Jeg bliver til tider svimmel, bliver let irritabel og føler mig en anelse...jeg vil ikke sige depressiv, men jeg har tit nærmest en panikagtig følelse i kroppen.
    Jeg ville rigtig gerne prøve fx. Erfa Thyroid og forsøgte derfor at overtale min læge til at skrive en recept, men desværre uden held. Jeg endte i stedet med at gå derfra vred og tudende med ordene om at jeg ville skifte til en læge som gerne ville skrive recepten
    Men hvad gør jeg så nu?
    Hvor finder jeg mon en læge i DK som er villig til at skrive en recept?
    Og kan jeg i mellemtiden sætte dosis op når nu TSH er så langt nede? Og hvis ja, hvor meget kan jeg mon øge dosis?

Suk....det har taget mig næsten en time at få skrevet bare denne smule og jeg har planer om at starte på en uddannelse til sommer og er lige nød til at hoppe på et kemihold på VUC som selvstuderende først.....det kommer da aldrig til at gå hvis jeg ikke får rettet mit stofskifte

Mvh. Tanja

Hov jeg kan se jeg havde glemt normalværdierne

Thyreoidea Stimulerende Hormon: TSH normalområde 0,2 – 4,0 mU/l

Total T3 Trijodthyronin (TT3) normalområde: 1,1 – 2,6 nmol/l

Frit T3 Trijodthyronin (fT3) normalområde: 3,0 – 8,0 pmol/l

Total T4 Thyroxin (TT4) normalområde: 60 – 140 nmol/l

Frit T4 Thyroxin (fT4) normalområde: 10,0 – 22,0 pmol/l

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Lavt stofskifte sandsynligvis efter behandlig af for højt stofskifte

Hej TanjaK
    Og velkommen til, selv om du jo har problemer.....
    Jeg har lest meg til at de som kommer fra en hypErtyreotisk situasjon bruker lang tid på å komme ned. Altså at hypErsymptomer henger lenge i selv om situasjonen lenge har vært hypOthyreotisk.

Så er det jo ikke alltid man kan la seg styre av noen blodprøveresultater.
    Noen ganger er de faktisk best å la seg styre av en selv.......
    Så stol på deg selv og reguler dosen etter hva du selv synes.
    Det kan selvfølgelig feile en gang eller to i begynnelsen - men man samler jo erfaringer.
    Etter min mening er det ikke mulig å finne en dose ved hjelp av blodprøver.
    Jo - i starten kan man finne en som ligger innenfor pluss minus 20%.
    Men denne er ikke til å leve med i det lange løp.

Så er det nok sånn at ingen stoffskiftehormoner fungerer godt før man når den korrekte dose.
    Gi Levaxinen en liten sjanse ?

Min egen erfaring er at Levaxin fungerer svært dårlig - på meg.
    Men min søster bruker jo Levaxin.......

Total T3 Trijodthyronin (TT3) normalområde: 1,1 – 2,6 nmol/l
    Total T4 Thyroxin (TT4) normalområde: 60 – 140 nmol/l
    Bare for å gjøre om disse verdiene til samme målestokk.
    Feks er 1,2meter det samme som 1200 millimeter.....

Total T3 Trijodthyronin (TT3) normalområde: 11oo – 2600 pmol/l

Total T4 Thyroxin (TT4) normalområde: 60.000 – 140.000 pmol/l

Her illusteres tydelig hvor mye av det stoffskiftehormon som er bundet som blir fritt.
    Og det er kun de som blir frie som har et berettiget håp om noen gang å bli til et stoffskiftehormon.

De som fremdeles tror at man kan regulere dosen etter totalthyroxin, må studere sin kalender......
    Årstallet er viktig - vi skriver 2010.....

I disse årstider forlater man også denne hypotese.
    Nå er det faktisk blitt viktig hvordan man føler seg.....
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    DK
    Meldinger
    214

Standard Sv: Ny her og har brug for hjælp

Tusind tak Hansen
    Jeg øger dosis lidt og ser hvad der sker

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Ny her og har brug for hjælp

Sitat Opprinnelig skrevet av TanjaK Vis post
    Jeg har lavt stofskifte som højst sansynligt skyldes en lidt for effektiv behandling af et for højt stofskifte.
    Hvilken type af højt stofskifte havde du, Tanja? Hvor længe siden startede det og hvilken behandling har du modtaget for det høje stofskifte? Går du til kontrol hos speciallæge eller hos din praktiserende læge (ikke fordi det ene behøver være bedre end det andet).

Det er nødvendige spørgsmål for at kunne finde ud af, hvor meget egentlig bør du tilpasse dig TSH eller om det lige så godt kan glemmes. Dette igen har betydning for den medicindosering der er bedst for dig. Hverken dit FT4 eller T3 (totalt eller ej) er noget at råbe hurra for. Faktisk skraber dit T3 bunden, men så længe din behandling rettes til efter TSH, bliver du ikke bedre, uanset hvilke mediciner du kommer i behandling med.

Hvordan havde du det da dit FT4 var 20? Noget bedre, regner jeg med.

Hvorom alt er, er der brug for, at du fortæller noget mere om "hvordan det hele begyndte", da disse baggrundsoplysninger kan sætte din aktuelle tilstand i et nyttigt perspektiv. Uden det famler vi bare i mørket. Håber du gider, selv om det er trælst.

Forresten, hvad vejer du, Tanja?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    DK
    Meldinger
    214

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Hvilken type af højt stofskifte havde du, Tanja? Hvor længe siden startede det og hvilken behandling har du modtaget for det høje stofskifte? Går du til kontrol hos speciallæge eller hos din praktiserende læge (ikke fordi det ene behøver være bedre end det andet).
    Jeg aner desværre ikke hvilken type jeg havde.
    Jeg fik kun taget blodprøver fordi jeg havde det helt skævt psykisk. Jeg tror ikke der var nogen udpræget hævelse (hvis nogen) af skjoldbruskkirtlen - jeg kan i hvert fald ikke huske at det blev nævnt eller jeg selv mærkede noget til det. Der var heller ikke nogen knuder.
    Jeg mener at jeg blev behandlet ml. 2000 og 2002, men er ikke helt sikker på årstallene - det foregik i hvert fald over to år. Jeg fik thycapzol da min mand og jeg forsøgte at få børn.
    Jeg går til kontrol hos min praktiserende læge.
    Det er nødvendige spørgsmål for at kunne finde ud af, hvor meget egentlig bør du tilpasse dig TSH eller om det lige så godt kan glemmes. Dette igen har betydning for den medicindosering der er bedst for dig. Hverken dit FT4 eller T3 (totalt eller ej) er noget at råbe hurra for. Faktisk skraber dit T3 bunden, men så længe din behandling rettes til efter TSH, bliver du ikke bedre, uanset hvilke mediciner du kommer i behandling med.

Hvordan havde du det da dit FT4 var 20? Noget bedre, regner jeg med.
    De sidste år har jeg faktisk kun fået taget blodprøve når jeg følte noget var skævt og har bare godtaget svarene om at mine tal så fine ud. Jeg har så efterfølgende fået at vide at mine FT4 tal har svinget en hel del selv om jeg har haft taget samme dosis eltroxin.
    Men jeg mener bestemt at huske at jeg havde noget mere energi (jeg kan dog faktisk ikke huske hvornår jeg sidst har haft samme mængde energi som andre mennesker...jeg tror vi skal helt tilbage til jeg var teenager og jeg er 34 nu)
    Jeg fik lavt stofskifte efter jeg havde født min søn. Det blev opdaget i foråret 2006 da han var ca. ½ år gammel.
    Jeg startede så på eltroxin og tog 100 mcg. dagligt og er siden kommet op på 125 efter jeg skiftede til euthyrox.
    Hvorom alt er, er der brug for, at du fortæller noget mere om "hvordan det hele begyndte", da disse baggrundsoplysninger kan sætte din aktuelle tilstand i et nyttigt perspektiv. Uden det famler vi bare i mørket. Håber du gider, selv om det er trælst.

Forresten, hvad vejer du, Tanja?
    Jeg vejer 69-70kg

Selvfølgelig gider jeg og jeg sætter stor pris for hjælpen
    Jeg har svaret med rødt for oven.
    Da jeg fik øget mængden af euthyrox fra 100 til 125 mcg blev jeg ret dårlig, fik trykken i hovedet og blev uendelig træt og var derfor deltids sygemeldt i 4 uger.
    Jeg har nu haft forsøgt at øge dosis af euthyrox til 150 mcg dagligt og igen oplever jeg ondt/trykken i hovedet og abnorm træthed
    Herudover har jeg også smerter i nakken (eller nærmere senerne i nakken vil jeg tro - jeg oplevede sjovt nok samme smerte/irritation da jeg stoppede med at ryge og brugte nicotinplaster).
    Og denne har jeg også følt det som om jeg får alt for meget ilt når jeg trækker vejret. Først tænkte jeg at det sikkert var et godt tegn og min krop bare skulle vende sig til det, men så begyndte jeg at få en brændende smerte(i mangel af medre ord) i hals og brystkasse og havde det nærmest som om jeg havde røget 40 cecil og løbet op og ned af en masse trapper.
    Herefter begyndte jeg også at få en ubehagelig trykkende fornemmelse i brystet.
    Derefter var jeg ikke tryg ved den øgede dosis og er derfor nede på 125 mcg. igen.
    Jeg er ikke sikker på jeg bare skal være mere tålmodig og tage en lille pause hvor jeg bliver på 125 mcg og så forsøge at øge igen, men med en lavere dosis

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Ny her og har brug for hjælp

Sitat Opprinnelig skrevet av TanjaK Vis post
    Da jeg fik øget mængden af euthyrox fra 100 til 125 mcg blev jeg ret dårlig, fik trykken i hovedet og blev uendelig træt og var derfor deltids sygemeldt i 4 uger.

Jeg har nu haft forsøgt at øge dosis af euthyrox til 150 mcg dagligt og igen oplever jeg ondt/trykken i hovedet og abnorm træthed.

Og denne har jeg også følt det som om jeg får alt for meget ilt når jeg trækker vejret. Først tænkte jeg at det sikkert var et godt tegn og min krop bare skulle vende sig til det, men så begyndte jeg at få en brændende smerte (i mangel af bedre ord) i hals og brystkasse og havde det nærmest som om jeg havde røget 40 cecil og løbet op og ned af en masse trapper. Herefter begyndte jeg også at få en ubehagelig trykkende fornemmelse i brystet. Derefter var jeg ikke tryg ved den øgede dosis og er derfor nede på 125 mcg. igen.
    Hej Tanja

Der findes to slag læger: de der er slaver af TSH (tilpasser medicindose til TSH-tallet, IKKE patienten) og de andre (desværre færre), der tilpasser medicindose enten til eget skøn over patientens symptomer (forudsætter at lægen faktisk tror på sin patient og respekterer ham/hende) og/eller beregner dosestørrelse efter regnestykke, der bygger på reglen om, at en hypothyreose-syg har brug for (som minimum) en medicindosering, der svarer til 1 mcg pr et pound kropsvægt (undt. ekstremt overvægtige). Derfor spurgte jeg til din vægt.

Følger man reglen om minimumdosering pr pound kropsvægt, ser regnestykket således ud:

70 kg = 154,18502 pounds (1 pound = 454 gr)
    1 mcg x 154,18502 pounds = 155 mcg medicindose

Det betyder, at din første indskydelse mht til at vurdere behovet for medicin var helt korrekt! Men det betyder ikke, at en hurtig øgning er godt for dig.

Havde det været mig, ville jeg øge til 150 mcg mandag og fortsætte med 125 mcg de resterende ugens dage.

Ugen efter ville jeg prøve at øge de første to dage og se hvordan det går. Dog helst uden at give op for hurtigt i tilfælde af overdoseringssymptomer. Kroppen skal nå at vænne sig til en dose og har brug for tid til det.

Ugen efter ville jeg se om jeg ikke kan øge dosering ugens første 3 dage, og så videre i samme rytme til man ender på den øgede dose alle ugens dage.

Det er ikke alle, der har brug for at gå så langsomt frem, men nogle er så følsomme at en langsom optrapning er nødvendig. Til gengæld opnår man den dosering der brug for, selv om det ikke vil ske over kort tid.... Og når alternativet er helt at opgive pga. frygt for overdoserings-symptomer, da er en langsom optrapning langt at foretrække, mener jeg.

Har andre gode (bedre) råd til Tanja?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Hej Tanja.
    Doseøkninger bør nok ikke foregå så hyppig.
    En gang i måneden er en slags tommelfinger-regel.
    Og når dosen er over 100µg/dag bør man øke med 12.5µg/dag hver gang.

Men det er altså regler.
    De kan selvfølgelig brytes - det kan alle regler. Hva er det ellers vi har dem til

Det du skal være opmerksom på, er tidsforsinkelsen.
    Økningen får ikke full kraft før det er gått en måned, så skal man først til å venne seg til det og merke forskjellen.

Skynd deg laaangsomt - du når det nok

Det er riktig at kroppens stoffskiftehormon er det frie T3, men det er meget viktig at T4 også har en korrekt størrelse.
    Denne merker man gjerne noen dager etter en økning - T3 forøkes ikke før etter 3uker.
    I denne perioden kan symptomene forverres, og det kan gå lang tid før de forbedres.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    DK
    Meldinger
    214

Tak for forklaringen Hansen
    Jeg skynder mig langsomt så

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    71

Hej Tanja!

Mth. at øge dosis, vil jeg bare lige sige at jeg er meget fintfølende mht. at øgt. Jeg øger kun med 25 mcg pr uge, venter 2-3 uger mærker hvordan det går, øger så igen, hvis der er behov for det.

Jeg har også en pakke liothyronin som jeg har fået udskrevet af min læge. Jeg tager 1/4 tablet efter behov.

MVH Lene

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    64
    Meldinger
    109

Må bare spørre. Hvis T3 er helt i nedre normalområde og TSH+T4 er "normale", vil man ha symptomer da? Skjønner ikke helt T3.

Side 1 av 5 12345 Siste

Lignende tråder

1. ca. 4 år med lavt stofskifte
    Av lilli i forumet Lavt Stoffskifte etter Graves
    Svar: 22
    Siste melding: 22-07-10, 10:20
  2. højt blodtryk og lavt stofskifte?
    Av Babe i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 14
    Siste melding: 19-06-10, 11:32
  3. Kan det være højt stofskifte?
    Av Hanne10 i forumet Høyt stoffskifte