Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
Hybrid View
-
28-02-10, 17:41 #1
Kan dere hjelpe meg med tolke blodprøvesvar?
Dette står ordrett i prøvesvaret:
"S-Thyroxin (T4): 130 S-Trijodthy. (T3): 2,5
S-TSH: 1,57 S-FT4: 15.1
Jeg vet ikke hva disse verdiene skal ligge på.
Er det noen som kan se om alle resultatene her ligger innenfor referanseverdier?
Jeg skal ta en operasjon med narkose.
Sist jeg ble operert våknet jeg under operasjonen uten å kunne bevege meg,
det var en skrekkelig opplevelse - og jeg har litt angst for at det skal skje igjen
Hypothyreose. Jeg bruker bare 25mikrogram? per dag...Ny og forvirret hypo...
Maikas dagbok
-
28-02-10, 19:02 #2
Hvilke verdier er innenfor normalen?
Hvilke tall skal disse ligge innenfor for at det blir regnet som "normalt"?
S-thyroxin (T4)
S-trijodthy. (T3)
S-TSH
S-FT4
Jeg finner ikke noen steder hvor det står...
og hva er forskjelen på de to tingene det står T4 bak, og hva betyr bokstaven S i prøvesvarene?
Ny og forvirret hypo...
Maikas dagbok
-
28-02-10, 23:27 #3
Sv: Hvilke verdier er innenfor normalen?
S-thyroxin (total T4) Referanseområde: voksne: 60-150 nmol/l
S-trijodthy. (total T3) Referanseområde: voksne: 1,2 - 2,7 nmol/l
http://www.aus.no/modules/module_123...iDisplayType=2
S-TSH Referanseområde: 0,20 - 4,0 mU/L
S-FT4 Referanseområde: 11,0 - 23,0 pmol/L (gjelder fra 07.09.2009)
S-FT3 Referanseområde: 3,5 - 6,5 pmol/L (gjelder fra 07.09.2009)
http://www.furst.no/bb/index6.html• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
28-02-10, 23:37 #4
-
28-02-10, 23:58 #5
Det gør de.Selv tak Maika
Jeg er ikke nogen verdensmester i at læse prøvesvarene, men jeg prøver:
S-thyroxin (T4): 130 - tror jeg er Totalt T4 og ligger derfor i øvre del af referenceområdet, som er på 60-150 nmol/l
S-Trijodthy. (T3): 2.5 - ser også ud til, at måle Totalt T3 (ellers ville der stå FT3, mener jeg) og ligger også i øvre del af referenceområdet, som er 1,2 - 2,7 nmol/l
S-TSH: 1.57 - ligger i nederste halvdel af referenceområde på 0,20 - 4,0 mU/L
S-FT4: 15.1 - som er Fritt T4 ligger i nederste halvdel af referenceområdet på 11,0 - 23,0 pmol/L
Det er ikke de værste tal jeg har set her på forummet, men Maika
- da jeg ikke ved hvad der gør dig urolig i forbindelse med disse tal, er det lidt svært for mig at gøre mig klog på noget, ud over at dit TSH kunne være lidt lavere og dit FT4 lidt højere - med tanke på din trivsel (?). Men heller ikke med tanke på en bedøvelse ved operation er disse tal alarmerende, mener jeg. Men det er ikke så ualmindeligt, at narkosen kommer så langsomt ud af kroppen (lavere metabolisme end hos raske), at det kan føles som om man er lammet, selv om man ikke er det.
Måske kommer en af de kloge i morgen og kommenterer yderligere. Du skal da forhåbentlig ikke opereres i morgen, vel?
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
01-03-10, 01:13 #6
Tak for svar Anisa
Nei jeg skal opereres fredag
Jeg er urolig for operasjonen, fordi jeg våknet under forige operasjon og følte smerte uten å kunne bevege meg/ gi beskjed.. Jeg hadde ikke hypothyreosediagnose da og var ikke behandlet. Derfor lurer jeg på om det var det lave stoffskifte som gjorde at narkosen ikke ble tatt opp godt nok i kroppen? hm.. Vet ikke.
Grunnen til at jeg spør om hjelp til å lese stoffskifteprøvene, er at jeg aldri har gjordt dette før. Jeg har aldri visst hva prøveresultatene betyr, hvor verdiene mine ligger, om de er høye, lave, bra eller dårlige... Det er første gangen jeg har sett dem, fordi jeg har fått de tilsendt for å ta de med til sykehuset når jeg skal opereres (for en nakkeskade). Føler meg friskere av hypothyreosen enn noen gang, selv om jeg føler formen svinger forferdelig mye. Men generelt er jeg bedre etter jeg beg å ta levaxin, så hurra for det
Ny og forvirret hypo...
Maikas dagbok
-
28-02-10, 19:13 #7
Sv: Kan dere hjelpe meg med tolke blodprøvesvar?
hej maika
jeg kan desværre ikke hjælpe med dine prøvesvar, men er sikker på at der snart er nogle her på
forumet, der vil være dig behjælpelig på det område
men jeg kan se ud af den smule du skriver at du er meget nervøs og det er da yderst forståelig. Sikken en forfærdelig oplevelse det har været for dig at vågne under en operation. det kan jo ingen overhovedet fatte, hvis man ikke selv har prøvet det. hvad er det du skal opereres for og ved du hvornår? mange knus og mange tanker Lita
Skjoldbruskkirtelopereret, nu diffuse symptomer.
Blogg
Lignende tråder
-
Hvilke symptomer vil forsvinne og hvilke må man leve med?
Av bambi i forumet Lavt stoffskifteSvar: 14Siste melding: 20-04-08, 14:01 -
Prøvesvar innen for normalen...
Av Tira i forumet BlodprøverSvar: 18Siste melding: 30-10-07, 13:40 -
Hvilke blodprøver bør tas?
Av Elma i forumet BlodprøverSvar: 5Siste melding: 26-10-07, 13:45 -
Hvilke nye prøver bør jeg be om?
Av Laura i forumet BlodprøverSvar: 29Siste melding: 15-04-07, 14:29 -
Blodprøver - hvilke?
Av Vilde i forumet BlodprøverSvar: 2Siste melding: 08-04-05, 16:37

Svar med sitat

Bokmerker