Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 57

Hybrid View

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    36
    Meldinger
    100

Standard Nylig diagnostisert lavt stoffskifte

Hei! Så bra at det finnes et forum hvor man kan snakke sammen om dette.

Hilde heter jeg, og jeg er 20 år. Utpå høsten 09 begynte energinivået mitt å bli lavere og lavere, jeg er student og jeg prøvde å lese pensum men det gikk ikke så bra. Dårlig konsentrasjon og hukommelse. Jeg måtte avlyse eksamenene, og nå tar jeg ett emne, exphil.

Jeg trodde først jeg hadde ME, mest fordi jeg har en venn som har det og symptomene var ganske like.I desember fikk jeg vite, etter å ha tatt en haug med prøver for f.eks stoffskifte, cøliaki, vitaminmangel osv, at jeg hadde normale prøver på alt untatt stoffskifte(har tatt prøver før som har vært normale). Jeg fikk et brev posten av legen, med noen ark med info kalt "sykelig lavt stoffskifte" som hun ville jeg skulle lese.
    Jeg dro så til legen og fikk vite at jeg ikke hadde autoimmun sykdom. Hun forklarte deretter om hypofysen og hypotalamus og hvordan den kunne være feil i "signalanlegget".
    Hun sa at det var latent, og at det var et spørsmål om tid. Hun sa at det var omstridt om dette skulle behandles, men hun valgte å sette meg på levaxin( 50 mikrogram daglig) i 8 uker

Jeg startet med dette den 16.des og jeg kan ikke si jeg merker noen bedring. Den dosen er vel veldig lav? Går det an å føle seg ca "normal" med denne sykdommen? Blir litt bekymret. Jeg jobber også i matbutikk 1x8 timer hver uke, og det kan være ganske hardt for meg. Håper virkelig det går ann å få tilbake energien som gjør at kroppen og hjernen fungerer igjen.

Jeg skal ta MR den 10.feb.

Jeg har ikke de eksakte verdiene på alle disse tingene dere snakker om, men det kan jeg vel ringe å spørre om?

Og hva er dette armour, og hvem hjelper det for?

Oppmuntring og råd settes pris på.

Og jeg beklager det lille essayet jeg laget her.

PS: synger i kirkekor, og stemmen min vil liksom ikke synge det den kunn før. Jeg vet ikke om dette er fordi jeg ikke har vært på korøvelse på lenge, eller om det er noe galt i halsen. Legen kjente på halsen min, og fant ikke noe feil. Men jeg får av og til en "stram t-skorte"-følelse-

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Oslo
    Alder
    54
    Meldinger
    270

Standard Sv: Ny på forumet med nylig diagnostisert lavt stoffskifte

Hei HildeM

Jeg beklager å måtte ønske deg velkommen til dette forumet. på den annen side kommer du til å få hjelp og info her som få andre vil gi deg.

Trøbbel med stoffskifte er som regel en autoimmun sykdom, så synes det er litt merkelig at hun sier det. Har hun gitt deg navn på diagnosen? Fra det du har blitt forklart høres det ut som om du kan ha Hashimotos, og den er autoimmun (dvs at kroppens immunforsvar begynner å angripe kjertelen)

5 mikrogram er så bittelite at jeg nesten ikke kan se for meg at det kan ha noen effekt. Har du fått kopi av prøveresultatene dine? Skulle gjerne visst hva noen av verdiene dine ligger på. Du skal kunne gå til legen din og få ut prøvesvarene uten problemer.

Hva gjelder flat, toneløs stemme med mye harking og følelse av stramhet så er det fullstendig typisk symptom for stoffskiftesyke.

De finnes de som har forbigående stoffskiftesykdom. Det er få av dem. Det finnes hjelp å få, men den er vanskelig å finne og du må betale alt selv. Beste er å spørre her, for vi forteller om egne erfaringer. Noe av det som diskuteres mest er hvor skammelig lite leger faktisk vet om dette..

Har du smerter kan du prøve å ta magnesium (3-4 ganger så mye som anbefalt på pakka). Pass på at legen tar blodprøver og sjekker ALLE vit/min neste gang da mangel på dette er svært vanlig, særlig anemi, da stoffskiftesykdom ofte gjør at næringsopptaket i tarmen reduseres.

Armour får man ikke tak i lenger, men man får tak i et søsterprodukt som heter Erfa Thyroid. Det er laget av tørkede, malte griseskjoldbruskkjertler. Levaxin, som du går på nå, er syntetisk laget.

Thyroxinhormonet består av fem deler, T4, T3, T2, T1 og T0 (T0har også et annet navn som begynner på c som jeg ikke husker). Levaxin er den venstre halvdelen av T4-molekylet. Du får altså ikke noen av de andre "T-ene". Men med Thyroidpreparater får du hele hormonet.

Noen klarer seg utmerket et helt liv på Levaxinbehandling. Andre gjør ikke det. Jeg gikk på Armour mens det var tilgjengelig. De har sluttet å produsere det. Nå går jeg på Erfa Thyroid.
    Sist endret av Lillepus88; 20-01-10 kl 18:41

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    36
    Meldinger
    100

Hei takk for svar.

Jeg mente 50 mikrogram.

Ja hun sendte etterprøver på antistoffer. Jeg spurte henne rett ut om det var autoimmun og hun sa nei.

Hun gjorde meg bare oppmerksom på ett prøveresultat og det var TSH som lå mellom 4 og 5 og hadde tidligere ligget rundt 1. Alt annent var normalt inkl anti-tsh og kolesterol.

Hun tok mange prøver, men jeg burde vel ta nye, for å se om det har skapt noen mangler.

Det virker som utifra det hun sa, at dette er noe varig, særlig kommentaren om at " det er et spørmål om tid". Men det kan vel være vanskelig å forutse. Jeg spurte også om jeg burde gå til spesialist, og det sa hun at jeg ikke trengte.

Jeg tror faktisk jeg ringer om dette i morgen og hører om jeg kan få fatt i resultatene. Synes det er rart at de ikke opplyser folk om disse.

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Oslo
    Alder
    54
    Meldinger
    270

Klart de ikke kan opplyse om det. Da kunne de risikere at vanlige folk visste det samme som dem. Enten det eller så ville de avsløre deres egen mangel på kunnskap

Uansett, sjekk hva T3 og T4 ligger på.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

hm.
    Bare litt statistikk først.
    over 90% av de som får diagnosen hypothyreose (lavt stoffskifte) får dette fordi det oppstår en kjertelbetennelse (tyreoiditt eller også Hashimotos)
    Det kan man finne ut med testen som heter anti-TPO. (antar din var negativ?)

Så hva er så grunnen til at det oppstår hypotyreose uten antistoffer ?
    (har selv det slik)
    Det skrives det mye om, og mange antar mye.
    Og det kan være grunn til å spørre om man i det heletatt kan få en tilstand som likner på kjertelbetennelse uten å ha det.
    Hypothyreose betyr bare underaktiv kjertel, og sier ikke noe om årsaken.
    Og årssakene er mange til at kjertelen leverer for dårlig.
    Den MÅ bla. ha deler til produksjonen (tyrosin og jod)
    Har du tatt prøver av det ?
    Det finnes flere slike blodprøver.
    Den sikkreste prøven for å fastslå om kjertelen er syk, er FNB (FinNålsBiopsi)
    Den bør du kreve før du setter igang å medisinerer deg.

Det er ikke bra å medisinere seg (over lang tid) hvis kjertelen ikke er syk, men bare mangler statistika for å funke.
    Men dette var jo min mening da, så får jeg håpe det retter seg for deg.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,364

Smile Sv: Ny på forumet med nylig diagnostisert lavt stoffskifte

Sitat Opprinnelig skrevet av Lillepus88 Vis post
    ... og T0 (T0har også et annet navn som begynner på c som jeg ikke husker).
    Calcitonin
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Oslo
    Alder
    54
    Meldinger
    270

Hehehe, ja, nettopp, takketakk sjef.

Har sett at det kun blir omtalt som calcitonin her, men har lest mange andre steder at det omtales som T0 (altså te-null)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Ikke helt....
    Calsitonin er et eget hormon som har med kalkstoffskiftet å gjøre. Det hindrer calsium som er i skjelettet å vandre ut i blodet. Det er med på å forhindre osteoperose altså.
    Dette produseres av kjertelen, men det er jo ellers bi-skjoldkjertlene som har med kalkstoffskiftet å gjøre.

T0 består av to sammenkoblete tyrosinproteiner.
    Når kjertelen produserer, så monterer den jodatomer på disse to tyrosinene og da fremstår T1 - T2 osv.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    62
    Meldinger
    409

Hva dere vet og husker folkens!

Velkommen HildeM!

Jeg vet det er mange leger som setter folk på en 8 ukers prøvetur med Levaxin,
    sies at dette er ufarlig mht kjertelen hvis den faktisk produserer noe, slik at den ikke blir ødelagt,

dette er litt tull igrunn mener nå jeg,
    for det første tar det mer enn 8 uker før man føler en reell bedring hvis man er ordentlig dårlig,
    og dessuten er prøve doseringen som regel så lav at man får ingen følelse av virkning,
    det tar mye lengre tid å få prøvd å tilpasset den dosen som måtte passe,

mye bedre som de andre sier å analysere prøvene for å få en indikasjon hvor du er,
    be om en utskrift av prøvene hver gang svarene foreligger,
    og be om en utskrift av alle prøvene som er tatt i løpet av høsten,
    da får du også en indikasjon på hvor galt det er og hvordan du bør doseres eller øke doseringen,
    be også om å få tatt prøver av verdiene dine for vitaminer og mineraler, utrolig viktig,
    dårlige verdier på dette er veldig vanlig og mange av dem er helt essensielt for å fungere,

Tilskudd av dette er noe man med fordel kan innta i alle fall,
    les litt rundt på forumet her og finn de trådene som omhandler dette,

Det lønner seg i allefall å investere i en dosette(den største med fire rom pr dag) og dosere en gng pr uke,
    jeg kjøper på alliance apoteket, gode medlems tilbud og det er som regel bestandig ta 3 betal for 2 tilbud på vitaminer og mineraler.

Lykke til!
    ellers blir det veldig mye å holde styr på

det er en del prøving og feilig for så å prøve igjen,
    thats life for oss.
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    36
    Meldinger
    100

Mine snart to måneder på levaxin nå har ikke gitt mye til resultater.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  2. Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
    Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 47
    Siste melding: 30-10-09, 20:53
  3. lavt stoffskifte nylig oppdaget.
    Av veronica_86 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 42
    Siste melding: 25-03-08, 20:56
  4. Svar: 4
    Siste melding: 11-11-06, 16:27
  5. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 20:28

Søkeord for denne tråden