Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
Tråd: Smerter og kalsium
Hybrid View
-
12-01-10, 21:53 #1
Smerter og kalsium
Jeg hadde noen uker i desember litt for høyt stoffskifte. Stoffskiftet mitt har enda ikke blitt stabilt, så det går litt opp og ned. Uansett, den perioden det var høy, fikk jeg smerter i kroppen. Det føltes ikke ut som om det var i musklene, men heller "pulserende" smerter i skjelettet. Noen ganger i armen, noen ganger i bena, fingrene osv. Nå er ikke stoffskiftet mitt lenger for høyt, og selv dager der jeg føler at det er lavt, har jeg fortsatt smerter. De er dog ikke like sterke som før.
Har søkt litt på nettet, og funnet blant annet en artikkel (http://www.lommelegen.no/320543/trot...-kalk-i-blodet) om forhøyet kalk i blodet. Der står det blant annet at høyt stoffskifte fører til at kalsium frigjøres øker kalket i blodet. Dette kan blant annet gi smerter i kroppen.
Er det noe som har erfaring fra lignende? Pleier det å gå over av seg selv hvis stoffskiftet fortsetter å være lavt/normalt? Er åpen for at det kan skyldes andre ting, men anser dette som mest sannsynlig.
-
13-01-10, 12:05 #2
Sv: Smerter og kalsium
Hei NoraH
Det er jo så mange stoffskifter som foregår i kroppen samtidig.
Skjoldkjertelen kan en si styrer med bløtdels-stoffskiftet, eller basalstoffskiftet.
Dette danner grunnlaget for all aktivitet i kroppen.
De som har hypERtyreose av den kraftige sorten kan lage så mye T3 at dette påvirker benstoffskiftet, og går man lenge og ubehandlet med dette kan det føre til bentap - altså at systemet krever et så høyt kalsiumnivå i blodet at det må tas fra skjelettet.
En kjenner til at fritt T4 har vært over 40 i lang tid uten at det har oppstått skader.
Benstoffskiftet styres jo av bi-skjoldkjertlene, som er noen små runde kuler bak selve skjoldkjertelen. De har sitt eget hormonsystem og må behandles særskilt. Hormonsystemet retter seg inn på å holde kalsiumnivået i blodet konstant, og det er kroppens strengest regulerte stoff.
Blodverdiene skal holde seg innenfor referansegrensene, og bare det kommer det minste utenfor er det noe feil som må rettes.
For å sjekke dette stoffskiftet måler man hormonet PTH og den aktive delen av kalsium i blodet (ionisert kalsium) i samme blodprøve.
Ubalanser i systemet fører bla. til tretthet og smerter i kroppen.
Det finnes ikke annen behandling her enn å operere ut en av dem, hvis aktivitets-senking er aktuelt.
Selv om basalstoffskiftet, og dermed tyroxindosen vår, skulle endre seg noe, vil dette systemet ha evne til å holde de strenge grensene som er nødvendig.
Det er bare når basalstoffskiftet går helt av skaftet i lengere tid at benstoffskiftet kan påvirkes.
Men mange av oss har smerter.
Og hva kommer de av ?
Mange fortsetter også å ha smerter selv om de behandles etter de vedtatte normer.
Mine ble i hovedsak borte når jeg gikk over til Tyroide hormoner.
Flere andre, av behandlerapparatet bortforklarte plager, ble også borte eller stertkt reduserte.
Hos noen utvikles plagene gradvis, og selv om man ikke overdriver ordvalget i konsulasjoner med behandlere, vil de oppfatte oss som progressive sytere.
Det er den erfaring jeg har, som som jeg vil advare mot at man aksepterer.
Generelt : forlang en behandling som virker, og klag når den ikke gjør det.
Min erfaring med plager - av behandlere kalt symptomer, er at de går ikke vekk. De blir verre og verre og man kan ikke gjøre noe med dem.
Annet enn å forsøke et annet hormonpreparat, fortrinnsvis ett av Tyroidene.
Skjoldkjertelen produserer kalsitonin.
Dette sørger for at skjelettet får beholde den kalsium som er kommet inn. Og det erstattes ikke av den behandlingsplan som brukes idag.
Men ved Tyroid behandling er jo dette med.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
13-01-10, 13:06 #3
Hei, takk for utfyllende svar!
Jeg har heldigvis ingen andre plager lenger, selv om jeg går på Levaxin. Har tenkt til å høre litt med legen om dette med tyroid neste gang. Han er heldigvis ganske åpen for mye, tror jeg.
Synes ikke smertene er så plagsome at jeg absolutt vil få dem vekk, men er livredd for å f.eks. ende opp med benskjørhet, da mormoren min som også har hatt problemer med stoffskiftet er blitt helt ødelagt av dette.
Har tenkt på en annen ting. Jeg har hypotyreose uten anti-tpo, men ultralyden viste at jeg hadde noen forkalkninger i skjoldbruskkjertelen. Min forrige lege mente at dette kunne være normalt. Nå lurer jeg på om forkalkningene kan skyldes for høyt kalsiumnivå i blodet, og at det er dette som har gitt meg hypotyreose? Har aldri sjekket kalsiumverdiene.
-
14-01-10, 16:09 #4
Jo - hvordan definerer legen "normalbegrepet" ?
Legen ser det kanskje ofte, men kalk skal ikke være der for det.
Du har heller ikke antistoffer ?
Hvordan forklarer de at du har fått lavt stoffskifte da ? (samme hos meg, men får ingen årsaksforklaring)
Og kjertel ?
Hvis du har kjertel, hvorfor virker den ikke ?
(de som har antistoffer har ingen kjertel)
Har de målt Jod (urin), 25-OHD3, TRAS ?
Osteoperose kan komme av mange årsaker.
Forebyggende er det viktig at man trener jevnt. Ikke hardt, bevegelse holder.
Det jeg kan komme frem til idag, er at for lav D-vitaminstatus kobinert med for lite vitamin K2 er en hyppig årsak. Så har jo jenter noen årsaker som jeg jo ikke kan mye om da
Livsstilsårsaker finnes også - mye alkohol over lang tid er med i bildet, som jo medfører et inaktivt stillesittende liv.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Kalsium - løgnen: Det er mineraler vi trenger mer av, ikke kalsium.
Av Thomas W H i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)Svar: 18Siste melding: 26-11-11, 11:44 -
Kalsium i mat. Forslag??
Av DALIA i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)Svar: 8Siste melding: 17-04-08, 22:27 -
Kalsium tilskudd når man tar liotyronin
Av gutt_81 i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)Svar: 2Siste melding: 17-07-07, 21:22 -
For høy kalsium
Av Stina i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)Svar: 5Siste melding: 18-04-07, 22:33

Svar med sitat
Bokmerker