Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
Hybrid View
-
07-12-09, 23:07 #1
Min erfaring med lavkarbodiett
Får dele min erfaring med lavkarbodiett:
Jeg droppet karbohydrater i et par måneder nå etter å ha fått beskjed om dette av legen. Det skal jeg aldri gjøre igjen. Det var ubehagelig, og jeg gikk rundt med konstant sultfølelse og gikk opp flere kg på kort tid, selv om jeg prøvde å ignorere sulten. Kom så over en artikkel på nettet der det sto om konsekvensene av å droppe karbohydrater, så nå har jeg kuttet det helt ut. Spiste en pose med godteri samme kveld, og sultfølelsen har ikke kommet tilbake siden. Men raske karbohydrater tror jeg det er trygt og bra å droppe uansett.
-
07-12-09, 23:18 #2
Sv: Min erfaring med lavkarbodiett
Hej
Lavkarbo betyder ikke, at man skal cutte alle kulhydrater. Kun de 100% hurtigt-omsættelige. Det betyder også, at man skal hæve andelen af proteiner (kød, fisk, fugle...) og langsomt nedbrydelige grøntsager og lidt ekstra kostfedt samtidigt med, at de hurtige kulhydrater skal væk. Hvis din læge ikke har instrueret dig om det, havde han i virkeligheden skubbet dig ind i underskud af næring, og så er det ikke noget at sige til, at du både var sulten og tog på i vægt. Vægtstigning er noget kroppen reagerer med (rT3 øger = blokerer for T3) på næringsmangel, hvor der indføres en "sparemodus" for stofskifte. Det virker ikke som om din læge har særlig meget viden om kroppens forbrænding og det som kan hæmme det.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
07-12-09, 23:40 #3
Det kan sikkert stemme det, men mitt inntrykk etter å ha lest om lavkarbo på nettet og hva jeg har hørt ellers, er at det er bannlyst med brød, andre kornprodukter og absolutt alt som inneholder mye karbohydrater. Legen opplyste meg ikke om noe mer rundt dietten. Jeg spiste svært lite raske karbohydrater fra før av, og kuttet også ut de langsome etter legebesøket. Regner med at hun hadde funnet på dette etter å ha lest Thyra, som de hadde i mange eksemplarer liggende, og hvor det også sto om at man burde kutte ut karbohydratene. Jeg synes man bør være flinkere med å informere om at man faktisk bør spise noe karbohydrat, for det er ikke mange steder det blir nevnt. Leste også for en stund siden en artikkel der det sto at over 50 % av de som startet på lavkarbokur faktisk gikk opp i vekt. Har en anelse om at mange av disse har gått på samme bommert som meg.
-
08-12-09, 00:10 #4
Det var altså ikke din bommert, NoraH
. Din læge kunne have spurgt dig fra starten, hvordan du spiser og vejlede dig i overensstemmelse derved. Men ellers jo, du (og usikker
) har ret i, at lavkarbo (mis)forstås ofte som 0 kulhydrater.
Det ved jeg nogen praktiserer, men ikke uden lange forberedelsestider med langsom omlægning til mindre og mindre af alt andet end animalsk protein og det som kan plukkes.... Kan ikke huske hvad diæten hedder... "Stenalder" måske?
Jeg selv spiser ingen hurtige kulhydrater undtagen... kartofler.
De kan være kolde eller varme, men altid kogt med skræl. Det mærker jeg intet (skidt) til, men et søndagsrundstykke eller et par småkager sender mig på toilettet flere gange om dagen den efterfølgende uge og på disse dage skal jeg have 1/4 grain mere thyroxin + ½ ekstra binyrekstrakt-tablet. Ellers er jeg halv-sløv hele dagen. Bare et rundstykke? Ja. Så hormonerne bliver påvirket, selv om det ikke nødvendigvis viser sig så ekstremt hos andre, som hos mig.
Det med karbomad, overvægt osv. har jeg forsøgt mig med at beskrive her For mig var det en øjenåbner.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
09-12-09, 16:49 #5
Jøss, ja, da skjønner jeg godt at du holder deg langt unna karbohydratene. Selv må jeg også på toalettet hvis jeg spiser vanlig brød og andre kornprodukter, samt kald ris, men dette er pga de uoppløselige fibrene har jeg etter mye om og men kommet frem til. Merker ingen forskjell på stoffskiftet når jeg spiser mye karbohydrater selv. Alkohol derimot, kan gjøre meg nesten sengeliggende i opptil en uke etterpå.
-
09-12-09, 20:35 #6
ser at det er flere som er godt fornøyd med å leve med et lav-karbo kosthold. Har spist lavkarbo nå i over 1 år og er godt fornøyd med effekten både på vekten og generell form, men.......
Stoffskiftet mitt har i denne perioden stadig blitt dårligere og vanskeligere å stablisere etter å hatt ganske grei kontroll i 18 år med medisinering, slik at i forhold til stoffskiftet er det nødvendigvis ikke noen vidunderkur.
Spiser godt med lovlige grønnsaker og masse fett. Kunne nok spist noe mer protein, men har fokusert på å ligge under 50 gr karbo og få i seg nok fett.
En ting har jeg funnet ut og det er at jeg ikke blir dårlig av å spise raske karbohydrater en sjelden gang. Må innrømme at når jeg skal en sjelden gang skjeie ut, skjer det ofte med et stykke varmt nybakt brød eller annen gjærbakst. Snop og kaker frister ikke.
-
07-12-09, 23:41 #7
Viktig det du poengterer der, det er en del misforståelser rundt disse kostanbefalingene, og bokstavelig talt 0 karbo er en av dem. hjernen har glykose som sitt foretrukne drivstoff, så særlig før kroppen (evt) da går over i ketose, vil man nok føle seg ganske groggy ja uten noen form for karbohydrater...Uansett, vilke kostteorier man heller mot, det å kutte ut sukker og hvitt mel, er bare positivt, jeg nekter å tro noe annet ; )! "Kan vi ikke fange eller plukke det, så ikke spis det", tror ikke vi er skapt til å bruke de mengdene med sukker og hvitt mel som har blitt vanlig i dag. Men jeg gleder meg over at trenden snur, og at mange nå er veldig oppmerksom på det, ser det spesielt blandt den yngre generasjonen, mange som har ett veldig bevisst forhold til kosthold, det lover godt
Lignende tråder
-
Noen med erfaring av behandling av T3?
Av facefakts i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 3Siste melding: 23-10-09, 18:57 -
Legge på seg på lavkarbodiett?
Av pling i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)Svar: 2Siste melding: 01-06-09, 22:06 -
Ketogen - lavkarbodiett
Av Monja i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)Svar: 6Siste melding: 17-11-07, 00:25 -
Min erfaring med operasjon
Av Juliemor i forumet Operasjon for Hashimoto'sSvar: 1Siste melding: 21-11-06, 11:03 -
Når på dagen dere tar levaxin ?
Av ung mor i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 13Siste melding: 06-04-05, 22:21

Svar med sitat

Bokmerker