Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
Hybrid View
-
09-12-09, 10:38 #1
Frustrert over legen... Hadde ikke forventet meg dette!
Jeg var hos legen i dag for å ta blodprøver. Legen kikket samtidig over blodprøvene fra sist gang og mente at jeg hadde lavt stoffskifte. Men så lenge min anti-TPO var i orden var det ikke noe poeng å sette igang behandling. Han så samtidig at jeg første gang hadde registrert lavt stoffskifte for flere år siden, og at denne har vært litt svingene, men hele tiden lav.
Han snakket om struma og hashimotos.. snakket om hypotyreose med og uten skoldbruskproblemer.. Jeg fortalte at jeg hadde lest en masse om dette og var klar over at min TPO var grei, men pga symptomene jeg sliter med er det likevel grunn til å vurdere behandling. Da ble han litt opprørt og spurte om symptomene. Jeg ramset opp og følte meg flau der jeg satt.
Ja, sa han det er riktig at alt det der er symptomer på lavt stoffskifte. Men det kan jo være tilfeldig også.
Jeg fortalte at jeg syntes det var litt gambling med helsen min å se på alle mine symptomer som tilfeldig, når jeg i tillegg hadde blodprøver som påviser at jeg faktisk har lavt stoffskifte.
Men legen ga seg ikke. Han vil nå da at jeg skal ta flere blodprøver over tid med 6 ukers mellomrom for å se hvordan stoffskiftet mitt forandrer seg. Dette syntes jeg helt ærlig er helt idiotisk! Han sa jo at jeg hadde lavt stoffskifte for flere år siden, og da vil jeg vel ha det i tiden fremover også! Stoffskifteproblemer går vel ikke plutselig over av seg selv om jeg har hatt det i flere år???
Jeg syntes det er kjedelig at han vil vente med å gi meg behandlig til blodprøvene mine blir enda værre. Må jeg virkelig gå rundt å lide og bli enda mer syk før behandling settes igang?
Kjæresten min er mer sint enn meg her, for han ser hvordan jeg sliter. Han foreslår å finne en god lege, så drar vi til han asap. Så har noen en god lege å anbefale, tar jeg gjerne imot tips og råd. For nå ble jeg helt ærlig veldig skuffet over legen min
-
09-12-09, 10:52 #2
Sv: Frustrert over legen... Hadde ikke forventet meg dette!
Hjelper om du sier hvor i Norge du bor...
Finn Waaler i Hegdehaugsveien 31 i Oslo er min fastlege og hvis du er overbevisende nok tar han deg inn selv om han egentlig nå har fylt opp fastlegelista si. Anbefalte ham nettopp til ei anna som sleit med teit lege og han tok henne inn likevel, dette var nå i forrige uke. Fin lege, snill og med humor og tar meg alvorlig og hører faktisk på meg og gir meg resepter på Amrour og nå Erfa (Erfa kom idag!!!!!). Han leste korrektur på Per Egil Hegges bok ("Og så må du ikke stille spørsmål") og har en del stoffskiftepasienter. Jeg pleier å sitte uten blygsel og diagnostisere meg selv og han nikker stort sett og en enig, hehe. Han skjønner at jeg ikke er dum og forklarer masse. Lytter virkelig.
Om ikke det blir ham, så bytt for guds skyld lege. Ikke noen vits i noe annet, bare tull med feilplassert lojalitet.
-
09-12-09, 11:01 #3
Sv: Frustrert over legen... Hadde ikke forventet meg dette!
Jeg bor i Sarpsborg i Østfold. Jeg går hos en privatpraktiserende lege og trodde da at han skulle ta meg på alvor. Jeg har alltid vært så glad i han, han har hjulpet meg med mye og stått i bresjen og kjempet for meg. Så dette kom som et sjokk. Syntes jeg blir en sånn melkeku om jeg bare skal møte opp å betale 100 kr for blodprøver som han uansett ikke vil gjøre noe med

Syntes også det var litt hårreisende at han mente at så lenge anti-TPO var bra, så var alltid godt liksom.. Er ikke det å være litt lite opplyst? Han ville dessuten ikke ta noen D-vit prøve av meg.. Så det fikk jeg ikke sjekket... :(
-
09-12-09, 11:12 #4
Sv: Frustrert over legen... Hadde ikke forventet meg dette!
Hei Moxa

Føler virkelig med deg...
Har du samlet alle prøveresultatene dine i tiden som har gått slik at du har utviklingen? Viss det bare har gått en vei så burde det kunne være godt nok argument for at du burde få prøve medisinering. Du bør kanskje bare finne deg en ny lege, det virker som at det er alt for mange leger som er redde for å forsøke behandling før verdiene er utenfor ref områdene...
Lykke til
-
09-12-09, 11:14 #5
Sv: Frustrert over legen... Hadde ikke forventet meg dette!
Jeg synes faktisk du skal begynne med å gjøre litt undersøkelser selv. Les mer på nettet, print ut materiale du kommer over som er relevant. Det kan jo hende han bare ikke vet bedre men vil hjelpe deg likevel. Kan jo godt hende du klarer å overtale ham hvis du kan dokumentere at medisinering er veien å gå. Men han lar seg nok bare overbevise av solide fakta som studier, artikler av leger/endokrinologer osv. Se hva du finner, få hjelp på forumet og ikke gi opp.
-
09-12-09, 15:07 #6
Sv: Frustrert over legen... Hadde ikke forventet meg dette!
Du må nok stå på, jeg fikk ikke noe særlig reaksjon før jeg tok med masse info til min lege, da gikk det opp et lite lys. Som jeg har pleid å svare før når jeg har blitt spurt om hva som feiler meg, spør meg heller om hva som ikke er feil, det er enklere, jeg har ikke vondt i ørene.
Men som jeg sier til mange andre som fremdeles står mellom diagnose å medisinering, søk info på forumet her om vitaminer og mineraler og bygg deg opp gode reserver av dette i mellomtiden. Men blodprøver hver6 uke er for tregt, slike prøver er så stabile eller ustabile at i en slik utredning burde du ta det hver eller annenhver uke.
Lykke til!Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her
-
09-12-09, 16:33 #7
Sv: Frustrert over legen... Hadde ikke forventet meg dette!
La ut denne til Pebels i en annen tråd :
Blodparametere som varierer med stoffskiftet.
Karotener : Serum-Karotener - Alfa- og beta-karotener
Indikasjoner : Eventuelt ved mistanke om fettmalabsorpsjon.
Prøvetaking : 0,5 mL serum. Prøven må beskyttes mot lys.
Forventet svartid : Analysen utføres 2 ganger per måned.
Referanseområde : 0,14 - 0,96 µmol/L
Analytisk og biologisk variasjon
Analytisk variasjon: 10,9 % ved 0,66 µmol/L
Intraindividuell biologisk variasjon: 35,9 %
Totalvariasjon (analytisk og biologisk): 37,5 %
Tallene er variasjonskoeffisienter, og gjelder over et tidsrom på dager-måneder.
Tolking
Høye verdier: Stort inntak av grønnsaker (gulrøtter), og ved endring i lipoproteinmønsteret, som ved diabetes mellitus og hypothyreose. Lave verdier: Fettmalabsorpsjon (enten årsaken er i tarm, pancreas eller lever), høy feber, lavt inntak av grønnsaker.
Kalsium total vil være høy ved bla. hyperthyreose.
SHBG vil være høy ved hyperthyreose.
Homosystein. Normale verdier er verdier under 15 µmol. H. er en aminosyre som blir høy ved lavt stoffskifte. For lav B6-9 og 12 øker også denne.
Denne irriterer blodårene og forårsaker også høyt kolesterol
Hyperthyreose
Økte verdier av :
S-Kalsium
S-Bilirubin
S-ASAT
S-Alkalisk fosfatase
S-Ferritin
S-SHBG
U-Kalsium LD, lactat Dehyrogenase øker
Reduserte verdier av :
S-kolesterol
Leukocytter/trombocytter
Hemoglobin
S-Albumin
Hypothyreose
Økte verdier av :
S-Kolesterol
S-Triglyserider
S-CK
S-LD
S-CEA
S-ASAT
S-Prolaktin Homocystein øker, men mye kan forårsake det, feks lav folat.
Reduserte verdier av :
S-Alkalisk fosfatase
S-SHBG
Hemoglobin
Disse prøvene vil jo vise hvor i kroppen som har de verst under det stoffskiftet den har levd under. Bare noen vil slå ut og noen vil sikkert ligge i nærheten av refgrenser.
D-vitamin stabukk han derre da - men det er helt sikkert for lavt så det er bare å begynne å gumle. De eneste som ikke bør spise D-vitamin nå er de som har Sarkoidose - og det vet man om man har.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
09-12-09, 15:02 #8
Sv: Frustrert over legen... Hadde ikke forventet meg dette!
Min anbefaling er å bytte lege. Kanskje du får overbevist han om å sette deg på medisin, men det kan komme flere problemer etterhvert, som f.eks. problemer med å finne riktig dose osv osv. Du burde prøve å gå til en som i hvert fall har noe peiling på stoffskiftet, og du vil nok lett finne en som er noe bedre enn han der. Selv har jeg hypotyreose med normal anti-tpo, og ble satt på Levaxin med en gang.
Lignende tråder
-
dette er vel ikke så gale vel
Av lene84 i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 10-05-07, 00:23 -
legen er ikke fornøyd
Av cathrin i forumet Hos legenSvar: 8Siste melding: 01-05-07, 20:45 -
Ikke alle blir bra på Levaxin. Er dette et bra svar eller ikke?
Av Sonja Midtlien i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 1Siste melding: 05-04-05, 08:40


Svar med sitat
Bokmerker