Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 16

Hybrid View

Medlem siden
    Oct 2006
    Meldinger
    3

Standard Vi ønsker nå å bli gravide igjen. Prøver og prøver...

Hei.
    Det er første gangen jeg legger til et innlegg her, og håper det er noen som kan hjelpe meg her inne
    Jeg kjenner jeg begynner å bli lei av legene som ikke vil høre på meg når jeg sier jeg har symptomene på lavt stoffskifte. Brukt Levaxin siden høsten 06, og ble gravid etter 4 uker. (Hadde da prøvd i nesten 3 år...) Vi ønsker nå å bli gravide igjen, men etter ett år uten prevansjon føler jeg vi er tilbake der vi var den gang.
    Siste prøvesvar viser:
    TSH: 2,83
    FT3: 5,2
    FT4: 15,4
    Jeg vet at dette er innenfor normalen, men er det ideelt i forhold til å kunne bli gravid? Siden det var så påfallende med medisinering og graviditet forroge gang, føler jeg meg sikker på at det kan ordnes også denne gangen
    Håper det er noen her inne som kan gi meg noen svar. Jeg er grønn når det kommer til blodprøvesvarene....

Medlem siden
    Oct 2006
    Meldinger
    3

Standard Prøvesvar og babyprøving

Hei.
    Vi har forsøkt i 13 måneder å bli gravide. Har tidligere hatt en periode på 3 år uten resulteter helt til jeg begynte på Levaxin, og ble gravid etter fire uker.
    Siste prøve viser:
    TSH: 2,83
    FT3: 5,2
    FT4: 15,4
    Jeg skjønner ikke helt disse prøvene, hva er lavt og hva er høyt, og ikke minst hva er ideellt? Jeg føler selv jeg har flere symptomer som tilsier at dosen jeg står på ikke er riktig....
    Er det noen som kan være så snill å hjelpe meg?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Prøvesvar og babyprøving

"Jeg skjønner ikke helt disse prøvene, hva er lavt og hva er høyt, og ikke minst hva er ideellt?"
    Ikke greie alle disse prøvene. Det tar tid å sette seg inn i.
    Det som er greia, er at det er fritt T3 (fT3) som er stoffskiftehormonet.
    En liten del av fT4 omdannes til fT3 i leveren, og det er dette som er stoffskiftehormonet.
    Likevel er kroppen avhengig av at fT4 har en viss verdi.
    Det har vært gjort flere studier på om kroppen kan gå på Liothyronin, som er ren T3, men det kan den ikke. Den (den - det er de fleste da) må lage T3 selv av den T4 som er til rådighet.

Levaxin består av syntetisk produsert T4.
    De fleste er enige om at prøven fT4 er den som best representerer stoffskiftet, når man går på denne medisinen. Men hva DIN verdi er, vet bare du.
    Det er ikke en måling som sier hvor stort stoffskiftet er - bare hvor mange hormoner som er i blodet. Altså hvor mange som er i transportsystemet - ikke hvor mange som er på jobb -og absolutt heller ikke hvor mange av dem som jobber !
    Så ikke missta mengdemålinger for effektivitetsmålinger - for det var jo de vi skulle hatt.........men de finnes bare ikke.
    Ikke som blodprøver da, men indirekte finnes en mye enkllere måling.

Morgentemp. - tatt på gammelmåten før du står opp.
    Hvis ikke den er oppunder 37, så har ikke stoffskiftet såpass aktivitet at det klarer å fyre deg - og det skal det ha.
    Om dagen vil hjernen, fordøyelsen og muskelaktiviteten bidra til kroppsvarmen.
    Om natten er det kun stoffskifteaktiviteten som fyrer.

"Jeg føler selv jeg har flere symptomer som tilsier at dosen jeg står på ikke er riktig...."
    Og du har jo helt rett !
    Det er bare du som vet dette - allverdens blodprøver kan ikke vise noe annet ! DU er facit !
    Blodprøver prøver bare å hjelpe til - ikke bestemme !

Om målinger og hva de sier.
    fT3 måler alle stoffskiftemolekyler som har 3 jodatomer - uansett hvor de sitter.
    Og det er bare en eneste variant som virker i stoffskiftet. Prøven er nærmest verdiløs uten at disse alle tatt. Derfor er prøven unnderkjent i fagmiljøet, og med rette. Den viser ingen relevans til våre problemer. Tvert imot kan en høy målt verdi få leger til å redusere dosen, noe som er helt feil. man kan ikke rette seg etter bare denne.

fT4 er prohormonet til stoffskiftehormonet. Det er viktig at denne har en høy verdi så det er nok å lage stoffskiftehormoner av.
    Mange vil ha den over den høysete grenseverdien som legenes normalområde viser. Dette er jo dannet av antatt friske mennsker - ikke de på Levaxin !
    Og vi har dessverre møtt liten forståelse i fagmiljøet for det syn at vi trenger mer - fordi dette ikke virker like godt som vår eget ville gjort.

TSH deltar ikke i stoffskiftet !
    Det er et hjerneprodusert hormon som hos friske mennesker styrer kjertelproduksjonen.
    Uheldigvis kan det se ut som at dette fortsetter selv om kjertelen er defekt eller vekk. Altså omtrent som at det vil prøve å få liv i en død hest.
    Når dette er høyt så stimuleres kjertelen til å levere mer stoffskiftehormoner.
    Og for å ta ditt tilfelle : din er ganske høy noe som bør utlegges til at din hjerne vil at kjertelen skal levere mer.
    Men nå er det DU som er kjertelen og har hånd om Thyroxinboksen - så det betyr at hjernen mener du skal øke dosen litt.

Men hjerner har som kjent tatt feil før......
    Du bør etter min mening blåsse i hele TSH og lære deg å kjenne igjen symptomene på lavt og høyt - og selv ta hånd om dosereguleringen.
    Det hører med at du må få erfaring med hvordan en doseendring virker på deg

Er det noen som kan være så snill å hjelpe meg?
    Snill er jeg vel ikke, og hjelp er det ikke sikkert det ble, men jeg håper det var noe å tenke over ?
    Jeg mener man skal lære seg hvordan man kan regulere dosen selv, og innlegget er sterkt farget av mitt syn......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Hei Nanna

Det er svært individuelt hvor vår kropp reagerer med symptomer på at stoffskiftet er for høyt eller lavt. Vi kan altså ikke sammenligne våre blodprøver og si doser deg dit og du vil ha det bra. Altså forteller ikke dine blodprøver om dette er ideelle tall for deg.

Jeg har brukt lang tid på å bli kjent med min egen kropp og symptomer, da jeg startet som hyper og nå er hypo. Jeg har i min filofax daglig notert noen stikkord om dagsform og aktivitetsnivå. Her har jeg også notert blodprøveresultater. Dette har hjulpet meg godt på veien i forhold til dosejusteringer i senere år. Kanskje dette kunne være en idé for deg også for å finne ut hva som er tilnærmet ideellt?

Kanskje du kunne nevnt hva slags symptomer du har?

Jeg ville på de verdiene du har listet opp muligens følt meg litt lav, men det behøver ikke være slik for deg. Min kropp har det best med en FT4 på 17-18. Men det er dessverre vanskelig å justere dette hårfint hele veien. Jeg svinger også litt med årstider. Derfor blir symptomer en viktig del av totalbildet, sammen med små justeringer i den ene eller andre retningen avhengig av symptomer. Dessverre er det noen symptomer hos noen av oss som går igjen i både høyt og lavt og da synes jeg at blodprøver er en god indikator på hva som faktisk foregår i min kropp. Jeg har nå lang fartstid med både hyper og hyposymptomer. Jeg har "smakt" på begge sykdommene og selv om det har gjort det tøft, kjenner jeg veldig godt på kroppen at noe er på gang. Da tar jeg en blodprøve for å underbygge det jeg føler før jeg gjør en doseendring. Jeg har nemlig tatt feil noen ganger underveis og mistolket symptomer og derfor havnet enda lengre den gale veien, før jeg har forstått at oppsideisi der skulle jeg redusert og ikke dosert opp

Det ideelle er det lett å svare på hva er, det er der DU føler at alt fungerer som det skal Derfor er det i mine øyne viktig med litt smånotater om dagsform og aktivitetsnivå og blodprøver for å underbygge de respektive følelsene, mens dette svinger litt hit og dit. Å leve med disse sykdommene krever tålmodighet og å bli godt kjent med sin egen kropp.

Har du en mulighet så sjekk eventuelt hva dine blodprøveverdier var forut for forrige graviditet sammenlignet med hva de er i dag. Legen har sikkert de verdiene lagret.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Hei Nanna

Jeg synes du skal stole på det du selv føler er riktig for kroppen din. Du sier at du har symptomer, og det er du som best kjenner hva som er riktig og hva som er galt. Hvis du skal støtte deg til blodprøvene er TSH etter min mening altfor høy. Jeg kan bare snakke av egen erfaring og jeg mener jeg fikk mine problemer etter å ha gått underdosert i 2,5 år.
    Jeg mener også å ha lest her inne at man skal ha TSH lavere når man prøver på / blir / er gravid. I alle fall skal du ha oppfølging og eventuelt justere dosen den dagen du er det.
    Stol på det du selv føler! Jeg håper du finner frem til det som er riktig for deg

Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    UK
    Alder
    44
    Meldinger
    17

Standard Sv: Prøver og prøver...

Hei!

Jeg er selv ikke helt stø i T3 og T4 svarene, men TSH (som er den viktigste i unnfangelsesspørsmål) ser helt fin ut Man prøver å holde TSH under 3,5 hos kvinner med lavt stoffskifte som gjerne vil bli gravide, ihvertfall her jeg er (UK)

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Asker
    Meldinger
    6

Sleit litt jeg også, men ble gravid når TSH var innenfor normalen, men lav. Husker ikke de nøyaktige tallene nå.

Medlem siden
    Aug 2008
    Meldinger
    41

Jeg er heller ikke helt stø i blodprøvetolkning, men ønsker å komme med min erfaring. Har selv tre barn. Sistemann brukte vi to år på å få. Blodprøvesvarene mine var visst helt perfekte. Husker ikke eksakt, men vet at Tsh var på 1,5. Jeg fungerer ikke normalt hvis tsh bikker over 1. Etter mye diskusjon med legen økte jeg dosen med levaxin og ble gravid kjapt. Med de blodprøve resultatene du har ville jeg vært veldig dårlig, og ihvertfall ikke hatt mulighet for å bli gravid. Husk at dette er individuelt, og er kun min erfaring. Lykke til!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    121

Hei Nanna!
    Hvordan går det?
    Du har jo ikke lagt ut normalområdene på prøvene dine, de kan nemlig variere fra lab til lab, så jeg svarer deg med forbehold! Du finner forresten gode svar her inne om du søker/leter litt, særlig baremei hadde fornuftige ting å si om dette temaet, dersom innleggene hennes fortsatt ligger her.

Jeg vil nok tro at dine prøvesvar ikke er helt ideelle når det kommer til det å bli gravid. TSH skal nemlig helst ligge omkring 1,0. Jeg synes nok også at din FT4 ser litt lav ut, men hvordan har du det? Kanskje er den verdien riktig for deg? Jeg må ha min FT4 i øvre tredjedel av referanseområdet for å ha det bra, men det er meg.

Ta dette opp med legen igjen. Kanskje han/hun kan prøve å skaffe seg litt mer informasjon?...
    Lykke til!
    Hilma
    Diagnose lavt stoffskifte og Hashimotos nov 2004. Bruker Levaxin, for tiden 175 mcg/dag

Medlem siden
    Sep 2008
    Meldinger
    5

Signerer den over meg her, som mener TSH bør ligge nærmere 1,0 når man vil bli gravid/er gravid.

Endokrinologen min var tydlelig på dette, og ville helst ha meg mellom 0,75 og 1,5. Selv svinger TSH hos meg en del nå i svangerskapet. Han ville ha meg på en høyere dose Levaxin nå som TSH var på 2,0.

Jeg synes kanskje du bør be legen din om en henvisning til endokrinolog. Min erfaring er at fastleger ikke har særlig peil på dette når det gjelder stoffskifte og graviditet sammen... De ser bare på generelle normalverdier.

Hvis du ikke får henvisning nå før du faktisk har blitt gravid (er så teit det der, at vi skal bli gravide FØR vi kan få henvisning) så synes jeg iallefall du skal si til legen din at du ønsker å øke dosen din! Og forsøke å komme ned på rundt 1,0.

Håper dere blir kjapt gravide igjen. Og at alt går bare bra.
    Lykke til!

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Prøver, prøver og atter prøver....
    Av Tiffen i forumet Blodprøver
    Svar: 3
    Siste melding: 14-12-07, 23:10
  2. nye prøver
    Av christina i forumet Blodprøver
    Svar: 2
    Siste melding: 01-06-07, 19:41
  3. Høy puls med hypo?