Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
Hybrid View
-
28-04-09, 10:56 #1
Lavt stoffskifte -hva gjør jeg nå?
Ringte legekontoret og har fått bekreftet lavt stoffskifte. Hvor lavt/ prøveresultat ville de ikke si på telefonen, måtte vente på brev i posten. De ville bare si at det ikke var lavt nok for medisinering og at de ville ha meg tilbake på en kontroll om 1 mnd.
For 3,5 år siden sjekket jeg også stoffskiftet. Da var det høyt, og ved neste kontrollmåling var det ok.
Hvordan kan det ha seg at det var høyt for 3,5 år siden og nå plutselig lavt?
Grunnen til at jeg dengang sjekket meg var pga hjertebank. I perioden etter prøven har jeg klart å roe ned livet litt når jeg har kjent hjertebanken lik at det har forsvunnet og i mitt hode "stoffskiftet har stabilisert seg" Vet ikke om det er tilfellet men det er iallefall slik jeg har tenkt.
Nå er ungene større og krever mer, jeg jobber 100 % og derfor liten mulighet til å roe ned livet slik som før.
Når jeg ser på forumet her så virker det som om medisinering er et sjansespill. Kanskje treffer man og kanskje treffer man ikk. Derfor lurer jeg på om det kan være en fordel og be legen om en sykemelding for å få muligheten til å slappe av litt og se om det stabiliserer seg selv (hvis det skjer og hvordan jeg da skal løse problemet når jeg begynner i jobb igjen aner jeg ikke men den tid den sorg) før jeg evt ber om medisiner.
Vet faktisk ikke om jeg orker å gå å vente i først 1 mnd på ny prøve og deretter kanskje 1 mnd på å få en legetime (lang ventetid på "ikke akutte" tilfeller) for så å vente 2-3 mnd for å SE om medisinene virker. Nå har jeg gått i 4 mnd totalt tom for energi, gått opp 7 kg, og eneste jeg drømmer om er å få sove. Kjører karusell (svimler
) mange ganger i løpet av jobb, og klarer ikke å utføre jobben min skikkelig pga mangel på konsentrasjon. Vet ikke om jeg orker å gå slik 4 mnd til bare for å se om noe skjer..
Hva mener dere? Bør jeg bare vente å se, eller bør jeg be om en sykemelding for å se om jeg kan slippe medisiner?
-
28-04-09, 11:50 #2
Sv: Lavt stoffskifte -hva gjør jeg nå?
Det er en klar fordel å komme igang med behandling før for mange symptomer har festet seg.
Men.....
Eneste grunnen til at man trenger tilskudd av stoffskiftehormoner er enten at kjertelen styres feil fra hjernen (meeeget sjeldent) eller at kjertelen er uhelbredlig syk og vil slutte å produsere hormoner.
90% av de som får dette årsakes av antistoffer. De måles i blodet med en taet som heter anti-TPO. Er denne høyere enn 100 er man ganske sikker på at hormonbehandling vil bli nødvendig.
NÅR - er et diskusjonstema.
Om forholdne er som beskrevet, men er jeg at symptomene og plagene må avgjøre.
Man behandler da mennesker og ikke blodprøver ?
Jeg har forresten også en mistanke om at mitt stoffskifte var for høyt en periode før det ble for lavt.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
28-04-09, 13:07 #3
Tusen takk for tilbakemeldinger.
Men den gang det var for høyt klarte jeg å få det stabilt ved å ta ting med ro.
Denne gangen vil jeg ikke klare det (å roe ned) uten en sykemelding.
Det jeg tenker litt på er om jeg bør prøve å be om en sykemelding slik at jeg på neste prøve ser om det er oppe på normalen igjen, eller om jeg bare skal gå å vente og se om det blir såpass lavt at jeg kan be om medisiner.
Slik som jeg har det nå vil jeg ikke makte å ha det lenge. Har allerede hatt litt fravær fra jobb pga at kroppen sa stopp.
Tror dere det vil ha noe mening i å be om sykemelding, eller vil det bare virke teit....?
-
28-04-09, 13:48 #4
Hei!
Vet du om de har testet Anti-TPO på deg, som n'Finn nevner her?
Hvis ikke hadde jeg bedt om å få tatt det. Jeg fikk ikke medisinering før anti-TPO ble testet fordi de andre prøvene var "normale", når den rette prøven omsider ble tatt hadde jeg anti-stoffer på 1300. Da fikk jeg levaxin med en gang. Etter det jeg har fått vite er det en fordel å starte med behandling så tidlig som mulig. Jeg har det som heter Hashimotos detl er en sykdom hvor imunforsvaret ødelegger kjertelen, og dette går ikke å reparere igjen. Dette er som n'Finn sier den vanligste årsaken til lavt stoffskifte og da bør man starte opp med behandling med en gang. Når man har Hashimotos kan skoldbruskkjertelen ha en periode der den er litt "av og på". Den kan være overaktiv en periode før den blir underaktiv, og da kan man få en mix av symptomer fra både høy og lavt fordi det henger igjen en stund, selv etter man har landet på lavt stoffskifte for godt... jeg har fortsatt symptomer på høyt selvom jeg har lavt stoffskifte nå.
Vet ikke om du ble noe klokere av dette, men ville bare dele min erfaring.Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!
-
28-04-09, 16:00 #5
Vet ikke om du ble så mye klokere av mitt innlegg heller - mye skrivefeil der ser jeg. Og jeg oppdaget dem ikke da jeg leste gjennom........slik er dett.
Sykemelding er det jo legen som avgjør om du får, men jeg syns du skal be om det.
Alle som er syke bør være sykemeldt, og med god samvittighet.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
09-03-10, 10:29 #6
Lavt stoffskifte og søvnproblemer
Prøvene mine er fine, sier legen...jeg klarer ikke å huske hva de er så jeg kan ikke gjengi noe.
Problemet mitt likevel er at jeg er så ufattelig sliten. Men som jeg sier til legen...vet ikkeom det er stoffskiftet eller livssituasjonen som sliter meg ut.
Har en kronisk syk mann som har liten mulighet til å hjelpe til hjemme, har to unger som jeg føler har vært konstant syke nå i 4 uker... Alt har gått helt fin helt til de siste 2 ukene. Jeg er fryktelig trøtt, men får ikke sove. Jeg kan ligge våken og stirre i taket lenge før jeg sovner. (tidligere har jeg sovnet før hodet traff puta) Jeg sover dårlig når jeg sover, våkner hele tiden, men så dupper jeg av igjen. Er jeg heldig så får jeg 4-6 timer sammenhengende søvn, tidligere har jeg sovet 8-10 timer pr natt, og hatt behov for det.
Nå kan jeg våkne et par timer før vekkerklokken ringer og bare ligge og døse, og likevel være så sliten når den ringer at jeg ikke orker å stå opp...
Noen som har noen tips til meg hva jeg kan gjøre for å prøve å få sove og sove mer sammenhengende?
Sovemedisiner er uaktuelt da jeg har små barn og er redd jeg ikke hører dem om natta hvis jeg tar noen medisiner...
Heldigvis er jeg jente så jeg kan sparkle ansiktet med dekkrem slik at jeg ikke ser ut som en levende zoombie.... :twisted:
Fra spøk til alvor...dette sliter meg virkelig ut og jeg kjenner at jeg også sliter med at drømmen om barn nr 3 er så langt borte nå jeg er slik jeg er nå....
-
09-03-10, 10:44 #7
Sv: Lavt stoffskifte og søvnproblemer
Melatonin over lang tid. Ufarlig og bra. Kanskje har du lave verdier allerede. Resept av lege. Bright light, dagslyslampe, minst 10 000 lux, koster ca 2000 kr. Ha en fast tid hver dag, en time på morgenen, eller ha lampen på jobb ved pulten. Begge disse tingene gjør noe med de cicadiske rytmene dine, slik at du sover bedre, se wikipedia. Jeg bruker både melatonin og dagslyslampe. Og har bedre søvn enn før.
Så er det de klassiske søvnrådene: unngå stress på kvelden, etter kl 20, slå av pc, tv etc. Gå inn for landing! Ro deg ned. Ikke drikke kaffe, svart te eller alkohol sent. Ikke legg deg for sent. Ha fast døgnrytme hver dag. Får du ikke sove, stå opp. Gjør noe annet. Ikke bli sint på deg selv, eller anklag deg selv. For meg kan det hjelpe å bytte sovested fra dobbeltsenga midt på natta til sofaen i stua.
Så kan jo grunnen til at du sover dårlig, være at binyrene dine strever, da er søvnproblemer klassisk. Og med scenariet du beskriver ovenfor, er det ikke rart om du er sliten!
Å jobbe med pust, avspenning og meditasjon er også bra for søvnen. Yoga, pilates og andre rolige måter å bevege kroppen på. Lykke til, Rose80!• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
09-03-10, 10:52 #8
Sv: Lavt stoffskifte og søvnproblemer
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 17Siste melding: 26-05-10, 13:09 -
Lavt stoffskifte?
Av Tone i forumet BlodprøverSvar: 3Siste melding: 30-01-09, 19:30 -
kan jeg ha lavt stoffskifte?
Av tor31 i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 50Siste melding: 26-05-07, 19:20 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 27-10-06, 20:28 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 23-10-06, 22:46

Svar med sitat

Bokmerker