Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
Hybrid View
-
28-09-12, 13:48 #1
Jeg har brug for et godt råd
Hej
Det er længe siden jeg har bidraget med noget herinde - har prøvet at følge lidt med på sidelinjen - så jeg må indrømme at jeg er lidt flov over at bede om jeres hjælp, men jeg prøver alligevel.
Jeg tager 2 grain erfa thyroid om morgenen og 2 grain til frokost, så ialt 4 grain om dagen. Så vidt jeg husker satte jeg dosis op til 4 grain i marts 2012. Mit problem er at jeg ikke kan øge T3 på trods af at jeg tager så meget erfa som jeg gør.
De sidste lodprøver som jeg fik taget ser således ud:
Hæmoglobin (7,3-9,5) 7,6
B 12 (150-800) 862
Kalium (3,5-4,6) 4,1
Natrium (137-145) 139
Kreatinin (50-90) 52
eGFR Nyre (>=60) >90
Calcium-ion (1,15-1,35) 1,24
HDL (1-2,7) 2,1
LDL (3,3-6,9) 4,4
Kolesterol (3,3-6,9) 6,8
Triglycerid (0,45-2,6) 0,6
Østradiol 0,12
FSH 16,7
LH 4,7
Prolaktin (64-432) 100
Sexualbindende globulin (26-110) 200
TSH (0,3-4) <0,01
Frit T4 (10-26) 18,1
T3 (1,2-2,8)
D3+D2 (50-160) 244
IgG (0,0-7) 0,4
IgA (<7,0) 0,6
Er der nogen der kan gennemskue hvor fejlen ligger?
Jeg har via kostændringer med succes fået mit kolesterol ned fra skyhøje niveauer til normale niveauer på blot 1 måned
Min endokrinolog spørger i et brev om jeg er kommet i nogen form for behandling fordi mine kolesteroltal er fine
Og skriver envidere at mine stofskiftetal ligger fint. Men problemet er at jeg føler ikke at jeg har det bare i nærheden af fint og er i tvivl om jeg skal skifte til et andet mærke end erfa thyroid - jeg skal nemlig snart skrive til min endokrinolog for at forny recepten. Er der nogen der har gode råd?
Kærlig hilsen
Cirkeline
Jeg fik i september 2009 konstateret for lavt stofskife
Begyndende knogleskørhed?
Lad aldrig noget forhindre dig i at være et godt menneske
-
28-09-12, 14:21 #2
Sv: Jeg har brug for et godt råd
Og hva er din fT3 målt til da Cirkeline

Jeg mener jeg leste noe om at hvis D3 lå høyt - så kunne det forrykke balansen på et-eller-annet..?
Skal lete litt etter det - ikke lenge siden jeg leste om det her på Forumet.
Redigert tillegg: må logge av nå - får prøve å lete mer neste gang jeg er innom
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
28-09-12, 14:52 #3
-
28-09-12, 19:55 #4
Re: Jeg har brug for et godt råd
Men hvis du ikke vet T3, hvordan vet du den er for lav...?
Skjønte ikke helt den.
-
29-09-12, 06:01 #5
Sv: Re: Jeg har brug for et godt råd
-
29-09-12, 13:20 #6
Re: Jeg har brug for et godt råd
Hvor lav er T3?
Det er bare referanseområdet du har skrevet i listen din over.
-
29-09-12, 16:08 #7
Heisann. Jeg har noen kommentarer til prøvene dine selv om det ikke direkte er det du spør om. SHBG er forhøyet. Det kan tyde på forhøyet stoffskifte, altså at dosen din er for høy. Du har ganske lav progesteron som kan gi signaler om østrogendominans. Østrogendominans kan gi deg samme symptomer som lavt stoffskifte tiltross for at det ikke er i stoffskiftehormonene. Som tidligere nevnt her er det heller ikke heldig å ha for høy D vitaminstatus, det viser iallefall endel forskningsrapporter. Østrogendominans kan forårsakes av hormonpreparater som p-piller, hormonspiral osv. Det kan gi symptomer som ødemer i legger, ømme bryster evt cyster i brystene, samt mange andre symptomer som ligner lavt Stoffskifte.
-
30-09-12, 12:51 #8
TAK for dit svar

Jeg vil prøve at sætte min dosis af D-vit ned og så se om det kan hæve T3.
At den lave progesteron kan give østrogendominans lyder som en mulig årsag. Jeg tager ingen hormonpreparater - har ikke haft min menstruation siden januar 2009, så der har ikke rigtig været behov for det. Men jeg mener at have læst flere gange at der er flere der anvender progesteroncreme - vil det være en mulighed for at hæve niveauet? Men samtidig er jeg ikke meget for at afprøve det på egen hånd, og da lægen slet ikke har bemærket det kan jeg ikke forvente hjælp derfra.
Men endnu engang tak for dit svar - jeg vil kigge mine gamle blodprøvesvar igennem og se hvordan SHBG og progesteronen har ligget i forhold til dosis af erfa.Jeg fik i september 2009 konstateret for lavt stofskife
Lignende tråder
-
Brug for mere magnesium? - Ta testen
Av Nielsigne i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)Svar: 12Siste melding: 10-02-12, 07:53 -
Sikkerhed ved brug af kosttilskud
Av Anisa i forumet Kosttilskudd og naturlegemidlerSvar: 0Siste melding: 21-01-10, 19:35 -
Stofskiftemedicin - farligt hvis du ikke har brug for det?
Av gitteh i forumet Lavt stoffskifteSvar: 21Siste melding: 17-09-08, 21:51 -
Ett godt råd? Håper enda på å bli gravid.
Av ASORA i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 3Siste melding: 21-06-05, 13:04

Svar med sitat

Bokmerker