Viser søkeresultater 1 til 8 av 8

Hybrid View

Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Østlandet
    Alder
    61
    Meldinger
    23

Standard Har en lang sykehistorie som har resultert i ME-diagnose

Hei :-)

Jeg er ny på forumet og ser det er mange med mye kompetanse her. Håper på å få hjelp til å se på noen av prøvesvarene mine. Har en lang sykehistorie (fra ca 2002) som har resultert i ME-diagnose. Har hele tiden følt at det er noe galt med stoffskifte og/eller binyrer men aldri fått så mye gehør hos legene (har vært hos flere...). Har forsøkt Cortef en periode i 2005 uten særlig bedring. Har også fått B12-injeksjoner i en periode i 2005 og i 2010, uten at jeg har merket noen bedring. Tilskudd av Vit D etter prøvesvar 2010.

Legger inn prøvesvarene mine fra 2002, 2003, 2005, 2010 og 2012 (!) og håper at noen har mulighet til å kommentere selv om det ble litt rotete med de ulike ref.verdiene, prøvde å sette det opp i en tabell men fikk ikke til bedre

Ser på en del andre innlegg at jeg kanskje burde få opp både ferritin, B12 og vit D? Har også tenkt å be legen om utvidede stoffskifteprøver i neste uke. Er det f eks grunnlag for å forsøke Levaxin eller noe annet?

Prøvesvar er uthevet. Alle kommentarer mottas med stor TAKK!!

2002 2003 2005 (aug/nov) 2010 2012

S-TSH 1,05 (0,2-4,2) 1,94 (0,2-4,0) 1,24/1,3 (0,2-4,0) 1,2 (0,4-3,5) 1,9 (0,2-4,0)

S-Fritt T4 17,7 (10-22) 14,4 (9-22) 13,8/14,5 (9-22) 10 (7-16) 13,3 (11-23)

S-Fritt T3 4,8 (2-3-5,7) 3,5/6,8 (2,3-5,7) 4,5 (3-6)

S-anti-TPO <35 (<35) <10 (<35) <1 (0-9)

S-anti-Tg <20 (<40)

S-TBG, tyroksin 18,4 (12-28)

B12 290 340/490 240 330 (170-650)

Ferritin 60 45 38/56 34 55

Vit D 42 39

Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Østlandet
    Alder
    61
    Meldinger
    23

Standard Sv: Noen som kan hjelpe med å tolke prøvesvar?

Prøver å sette opp prøvesvarene på nytt slik at det forhåpentligvis blir lettere å lese og håper noen har mulighet til å kommentere.

S-TSH (0,20-4,2)
    2002: 1,05
    2003: 1,94
    2005: 1,3
    2005: 1,24
    2010: 1,2 (0,4-3,5)
    2012: 1,9

Fritt T4 (10,0-22,0)
    2002: 17,7
    2003: 14,4
    2005: 14,5
    2005: 13,8
    2010: 10 (7-16)
    2012: 13,3 (11,0-23,0)

Fritt T3 (2,3-5,7)
    2003: 4,8
    2005: 6,8
    2005: 3,5
    2010: 4,5 (3,0-6,0)

anti-Tg (<40)
    2005: <20

anti-TPO (<35)
    2003: <35
    2005: <10
    2010: <1 (0-9)

Ferritin (15-150)
    2002: 60
    2003: 45
    2005: 38
    2005: 56
    2010: 34 (10-130)
    2012: 55

B12 (170-650)
    2003: 290
    2005: 340
    2005: 490
    2010: 240 (100-450)
    2012: 330

VitD (50-150)
    2003: 42
    2010: 39

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Hej Eline

At du oplever året 2002 som det år du er blevet syg, betyder ikke at du ikke har været syg allerede tidligere. Hypothyreose er som et isbjerg: når den først mærkes, har den allerede været under udvikling længe. Det betyder at man kan ikke gå ud fra, at resultater af prøverne taget i 2002 ligger tæt på dit normale stofskifte, selv om tallene er indenfor "normalområderne". Hvis du, af naturens hånd er skabt til højere hormonværdier end de var i 2002 - da ville du allerede længe forinden mærke faldende energiniveauer, selv om det dengang ikke nødvendigvis behøvede føles som decideret sygdom. Der er næsten ingen grænser for, hvad mennesker kan vænne sig til, forudsat at det som sker, sker langsomt nok.

Uanset lidt forskellige referencer, er det tydeligt at dit stofskifte, stille, roligt og langsomt er faldende. Det ser heller ikke ud til at det er den autoimmune variant der er i spil her.

Hvis du ikke har (eller har haft) spiseforstyrrelse, eller var på langvarige kaloriefattige slankekure, eller var i behandling med lægemidler der (bi)virker på stofskifte, da er det nærliggende at rette fokus på jodmangel, som mulig medvirkende årsag til dine helseproblemer. Selv om mangel på et enkelt sporstof kan føles som en bagatel, så er jodmangel så absolut det modsatte af en bagatel, og kan udgøre hele forskellen mellem helse og sygdom. Desuden kan man kun trægt hæve jern-værdier ved igangværende jodmangel... Jodmangel, selen- og jernmangel følges gerne ad.

Bed lægen om analyse af jod i døgnurin og selen i serum idet disse to sporstoffer arbejder sammen, og selv hvis kun et af dem er i underskud i forhold til det andet - vil det alvorligt påvirke helbredet.

Ca. 2 uger inden dagen for opsamlingen af døgnurin bør man cutte fuldstændigt alle flerumættede planteolier fra kosten, fordi der er komponenter i disse olier, der både hindrer at det indtaget jod nyttiggøres, og også "afmonterer" disse olier de jodatomer der allerede er bundet til hormoner og hormonreceptorer. Det, således frigjorte jod bliver skyllet ud af kroppen med urin. Det betyder at resultatet af prøven vil blive forfalsket ved at der udskilles mere jod end det ellers ville gøre. Jod i kroppen måles ved at måle det jod som bliver udskilt i løbet af et døgn, så hvis der udskilles mere pga. de jod-fjendtlige planteolier - vil evt. jodmangel blive kamufleret, som om der ikke er nogen mangel.

Med din sygdomshistorie og resultaterne af analyser siden 2002, ville det være klogt, for en stund at rette fokus på jod og selen.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Østlandet
    Alder
    61
    Meldinger
    23

Hei Anisa

Tusen, tusen takk for svar!! Jeg har aldri målt jod i urin, så det skal jeg ta opp med legen.
    Forbereder meg på å spørre legen om å forsøke Levaxin for å se om jeg kan ha effekt av det. Hva tror du/dere om det?

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Hordaland
    Alder
    48
    Meldinger
    187

D -vit din er no alt for lav...jeg selv ble dritt dårlig når den kom ned under referanseområdet.:-)
    Og ja Ferritin din er for lav for meg den også... Jeg er sikkert ikke til mye hjelp annet enn at jeg kan føres opp som en til i rekken som får masse symptomer når vit verdiene blir for lav... Håper du finner ut av plagene dine :-)
    Fibromyalgi, masse allergier, Hashimoto's. Dagboken til Tone

Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Østlandet
    Alder
    61
    Meldinger
    23

Tusen takk, Tone :-) Har begynt å ta tilskudd igjen, både vit D og jern og B12, så får vi se om det hjelper... Har aldri registrert noen særlig forskjell i perioder hvor jeg tar tilskudd, men ser jo nå at bl.a. ferritin verdiene mine er jevnt lave gjennom alle år.

Hadde tenkt å spørre legen om å starte med Levaxin. Er det noe annet som er bedre? Hva er status for Armour? Er det det samme som Erfa?
    Er litt "grønn"

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Noen som kan hjelpe med å tolke prøvesvar?

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Uanset lidt forskellige referencer, er det tydeligt at dit stofskifte, stille, roligt og langsomt er faldende. Det ser heller ikke ud til at det er den autoimmune variant der er i spil her.

Hvis du ikke har (eller har haft) spiseforstyrrelse, eller var på langvarige kaloriefattige slankekure, eller var i behandling med lægemidler der (bi)virker på stofskifte, da er det nærliggende at rette fokus på jodmangel, som mulig medvirkende årsag til dine helseproblemer. Selv om mangel på et enkelt sporstof kan føles som en bagatel, så er jodmangel så absolut det modsatte af en bagatel, og kan udgøre hele forskellen mellem helse og sygdom. Desuden kan man kun trægt hæve jern-værdier ved igangværende jodmangel... Jodmangel, selen- og jernmangel følges gerne ad.

Bed lægen om analyse af jod i døgnurin og selen i serum idet disse to sporstoffer arbejder sammen, og selv hvis kun et af dem er i underskud i forhold til det andet - vil det alvorligt påvirke helbredet.

Ca. 2 uger inden dagen for opsamlingen af døgnurin bør man cutte fuldstændigt alle flerumættede planteolier fra kosten, fordi der er komponenter i disse olier, der både hindrer at det indtaget jod nyttiggøres, og også "afmonterer" disse olier de jodatomer der allerede er bundet til hormoner og hormonreceptorer. Det, således frigjorte jod bliver skyllet ud af kroppen med urin. Det betyder at resultatet af prøven vil blive forfalsket ved at der udskilles mere jod end det ellers ville gøre. Jod i kroppen måles ved at måle det jod som bliver udskilt i løbet af et døgn, så hvis der udskilles mere pga. de jod-fjendtlige planteolier - vil evt. jodmangel blive kamufleret, som om der ikke er nogen mangel.

Med din sygdomshistorie og resultaterne af analyser siden 2002, ville det være klogt, for en stund at rette fokus på jod og selen.
    Sitat Opprinnelig skrevet av eline Vis post
    Hei Anisa

Tusen, tusen takk for svar!! Jeg har aldri målt jod i urin, så det skal jeg ta opp med legen.
    Forbereder meg på å spørre legen om å forsøke Levaxin for å se om jeg kan ha effekt av det. Hva tror du/dere om det?
    Hej Eline

Jeg er bange for, at du opfatter den del af mit svar som handler om "jod" og "selen" som om jeg "bare" snakker om tilfældigt kosttilskud, i stedet for at tage stilling til din sygdom. Du vil hellere snakke om Levaxin.

Men hvorfor skulle vi snakke om Levaxin HVIS ÅRSAGEN til din hypothyreose evt. er jodmangel? Du har jo ikke TPO-antistoffer, og hvis du heller ikke har Anorexi, er det absolut værd, NØJE at undersøge om din hypothyreose evt. kunne stamme fra en "kronisk" jodmangel. Hvis det er jodmangel som er årsagen - da ville du alligevel ikke have brug for Levaxin, idet behandling med tilskud af jod og selen ville få hypothyreose til at fosvinde. Selv hvis du fik Levaxin, ville den alligevel ikke virke godt nok hvis du har jodmangel... Men alt dette kan ingen vide noget om, før man VED OM du har jodmangel, vel?

Når man får diagnosen "hypothyreose" uden at det er den autoimmune variant, da bør man altid undersøge OM patienten har jodmangel, eller OM patienten har selenmangel.

Har man nok af jod, men for lidt selen, eller har man nok af selen, men for lidt jod - da er det grobunden for udvikling af hypothyreose. Hvis man mangler selen - vil tilskud af jod ikke nytte. Hvis man mangler jod - vil tilskud af selen ikke nytte. Hvis man får begge disse sporstoffer til at balancere - da er der en fin chance for at hypothyreose vil blive helbredt.

Det er grunden til, at jeg har svaret dig med at spørge om jod og selen. For hvorfor i alverden forholde sig til Levaxin, hvis den alligevel ikke kan hjælpe, i tilfælde af at din hypothyreose er udviklet på grund af jodmangel og/eller et skævt forhold mellem selen og jod?

Er det ikke værd at tjekke FØR man skal i tablet-behandling på livstid?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Østlandet
    Alder
    61
    Meldinger
    23

Takk igjen, Anisa

Jeg har absolutt notert meg din informasjon om jod og selen. Denne uken skal jeg til DS på Heggeli og regner med at han vil undersøke både jod i urin og selen i serum (jeg vil uansett be om det )).

Jeg har nok uansett tenkt at det kunne være verd et forsøk med Levaxin mens jeg ventet på time hos DS, men nå fikk jeg time mye raskere enn jeg hadde trodd - gleder meg til å få en ordentlig gjennomgang av prøvesvar og symptomer. Det kan nevnes at jeg var hos DS da jeg først ble 100 % sykmeldt i 2005, men ut fra hva jeg leser her på forumet har han også utviklet sin kunnskap siden den gang

Lignende tråder

1. Operert for knutestruma. Lang sykehistorie.
    Av rosa i forumet Lavt stoffskifte etter operasjonen
    Svar: 16
    Siste melding: 04-04-12, 17:03
  2. Hvor lang tid fra symptomer til diagnose?
    Av MammaMy i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 6
    Siste melding: 17-07-11, 09:51
  3. Lang Tid før medisin hjelper??
    Av loveheart i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 16-02-10, 15:12
  4. Skal det ta så lang tid?
    Av Lillejenta i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 03-11-08, 16:40
  5. hvor lang tid tok det.....?