Viser søkeresultater 1 til 10 av 11

Hybrid View

Medlem siden
    May 2012
    Meldinger
    10

Standard Har trykk i halsen, er jeg syk?

Hei!

For noen måneder siden (februar kanskje) begynte jeg å få ett veldig sterkt trykk i halsen. Frem til starten av mai kom det litt nå og da, mens nå er det litt hele tiden. Når det er som mest har jeg det resten av dagen (fra etter middag en gang) og det trykker veldig. Noen ganger sånn så det blir litt vondt å puste. I påsken fikk jeg det en kveld når jeg skulle sove og endte opp med å ligge våken lenge fordi jeg ble redd. Neste morgen var det litt bedre, men fortsatt der. Det føles litt som når man svelger noe stort, så det liksom presser seg ned langs med halsen, bare det at det ikke flytter seg. Det er litt verre når jeg sitter i ro og litt bedre når jeg går rundt.

For noen uker siden dro jeg så til legen, og hun mente at det kunde være skjoldbruskkjertelen, og var ennå litt mere overbevist når jeg fortalte henne at min mor har "hatt problemer med den". I virkeligheten var hun veldig syk i halvannet år når jeg var 11-12 og opererte til sist bort hele kjertelen, og etterpå mente legen at det var et av de verste tilfellene han hadde sett, og at hun risikerte å ikke ha levd så mye lengre med den... Men det sa jeg jo ikke til min lege.

Jeg tok noen blodprøver da, og mens jeg gikk og ventet på svar rakk jeg jo og google en hel del. Og faktisk kjenner jeg jo igjen meg i flere andre symptomer, bland annet var en av de andre tingene jeg gikk til lege med ekstremt tørr hud/eksem spesielt i ansiktet. Jeg regnet med at jeg var allergisk mot et eller annet, men det var jeg så ikke. Jeg har også en kroppstemperatur på rundt 36,5 grader, er ofte trøtt (men har jo bare tenkt at det er fordi jeg er på mitt første år på et krevende studie, samtidig føles det som om alle de andre orker så mye mer, jeg har litt vanskelig for å se hvordan man skal rekke og orke med et sosialt liv også, er mest hjemme med kjæresten), er ofte litt nedstemt og får alt av halsting som går.

Resultatene fra blodprøven viste at to verdier var ok (vet ikke hva de var, har bare legens ord på det) og TSH:en var 4.21, når den skulle være 4.2. Legen mente at det ikke var noen grunn til å tro at det lå sykdom bak, men at jeg skulle ta en blodprøve igjen om et halvt år. Dette fikk jeg vite over telefon, så rakk ikke å tenke meg om eller stille spørsmål.

Om det spiller noen rolle så hadde min mor høyt stoffskifte og jeg er 22 år gammel. Etter at legen hadde følt på min hals (noe jeg generelt har hatt vanskelig for i flere år) hadde jeg ondt resten av dagen, og litt neste dag også.

Nå er jeg litt usikker, er det greit å bare vente et halvt år og se, eller kan noe gå galt under tiden? Spesielt på grunn av min familiehistorie er jeg ganske urolig over dette, er liksom en sykdom som jeg har vært redd for siden jeg var liten.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    May 2012
    Meldinger
    10

Standard Sv: Har trykk i halsen, er jeg syk?

Forresten har jeg hatt lavt jernlager, var nede på 8, men har tatt jerntabletter og kommet opp på normal nivå. Hemoglobinet var rimelig hele tiden. Dette vet min fastlege ikke, ettersom det var blodbanken som oppdaget det.

Og så blir jeg forresten veldig glad for svar, virker som det er mange her som vet mere enn legene og som det er nå er jeg ganske urolig...
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Hei Sitron!

Jeg tror det kan være klokt av deg å gå til legen på nytt, og ikke slå deg til ro med å vente et halvt år før det blir tatt nye blodprøver. Du bør fortelle han/henne om din mors sykehistorie, fordi dette med stoffskiftesykdom er noe som gjerne er arvelig.

Du forteller om flere ting som kan være tegn på at du har utviklet lavt stoffskifte: Lav kroppstemperatur, og en TSH på over 4, trøtt, usosial, nedstemt - i tillegg til symptomene fra halsen din. Skjoldbruskkjertelen sitter foran på halsen, litt under strupehodet. Hos mange, men ikke alle med stoffskiftesykdom, kan den begynne å vokse, og det kalles da struma. Når den vokser utover får du den karakteristiske "klumpen" på halsen, men slik jeg har forstått det kan den også vokse innover, og gi plager i forhold til svelging og pust.

Fastlegen bør vite om alle symptomene dine (skriv liste), og om familiehistorien din - og du bør sannsynligvis be om en henvisning videre, for å få tatt ultralyd eller en finnålsbiopsi av skjoldbruskkjertelen din. Det kan fort være ventetid for å få utført en slik undersøkelse, og så er det best å komme i gang med henvisning snarest. På bakgrunn av symptomer, TSH-verdi og familiehistorie, kan det også være grunn til å be om en prøvebehandling med stoffskiftemedisin?

Ikke gi deg - det gjelder å stå på for å få hjelp med plagene dine!

Medlem siden
    May 2012
    Meldinger
    10

Tusen, tusen takk!

Nå blev jeg sikker på at jeg burde til lege igjen. Skulle til og med til at bestille en time, men så har de jo ingen før om en måned og da er det jo midt i sommerferien...

Om man tar en sånn ultralydskontroll av halsen, får man da vite sikkert om man er syk eller ikke? Og har de dem bare i Oslo? Eller vet dere om det finnes noe liknende i Trondheim? Eller er det praktisk mulig mulig å bare dra innom der på gjennomreise gjennom Oslo? Jeg mener, er det nok å bare møte opp der en kort gang?

Beklager at jeg bare væltrer ut med spørsmål

Jeg er ikke så bra på det å stå på... Og så er jeg litt redd jeg kommer til å bli nødt til å si ting flere ganger, for legen jeg var ved nå er bare vikar for fastlegen jeg fikk tildelt da min gamle sluttet.

Det med prøvebehandling, det kan ikke være farlig om det viser seg å være feil? Og hvordan krever man å få det? Jeg føler meg bare dum og smått hypokondrisk hver gang jeg er ved lege...

Ennå en gang, takk, takk, takk for jeres svar! Selv om de jo selvfølgelig ikke helt var det jeg helst ville høre. Som student vil man jo gjerne være rask og full av energi. Men vem vil vel ikke det...

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Takk til Admin for forslag om å velge en privatklinikk for ultralyd - det kan være et alternativ hvis det er lang ventetid i det offentlige!

Jeg googlet "ultralyd Trondheim" og fikk i alle fall opp at Curato utfører ultralyd - til en pris av 1200,- hvis en skal betale selv. Jeg kjenner ikke rutinene, men ta en telefon, så får du vite mer?

Prøvebehandling er noe du kan foreslå for legen. Det er ingen risiko ved det - det verste som kan skje er at du ikke merker noe, eventuelt får symptomer på at kroppen din får for mye thyroksin, med hjertebank og uro i kroppen - men jeg tror ikke det er så stor sjanse for at du vil oppleve det, med dine symptomer.... Har det ingen positiv virkning på deg, er det jo bare å avslutte forsøket. Du kan også si til legen at du vil ha en henvisning til ultralyd av skjoldbruskkjertelen.

Dersom du synes det er stressende å være hos legen alene, kan du ta med deg noen som kan støtte deg. Skriv eventuelt ned alt på forhånd, slik at du husker alt du tenkte å spørre om. Det er ikke uvanlig å føle seg liten på legekontoret, men du får gjøre et forsøk til - og tenke på at du er der fordi du har rett til å få hjelp med helsa di?

Medlem siden
    May 2012
    Meldinger
    10

Jeg burde selvfølgelig ha googlet, ja... Beklager! Og takk for at du tok deg tid til det! Ser dessuten at det ikke var helt lett å finne frem blant alle gravide som ville ta tidig ultralyd Og det jeg googlet igår var nok alt for mange ord... Så takk

Tenker nok jeg drar innom Austad i Oslo i sommer, jeg synes det høres greit ut å ikke trenge legehenvising. Uansett vil det nå ta i hvert fall to måneder før jeg kan få en legetid.

Merker uron, trettheten og trykket i halsen begynner å gå ut over examenslesingen. Er fælt når neste examen er på mandag, i ett fag jeg vet jeg kan gjøre det bra i, bare jeg får lest nok. Og etter det må jeg umiddelbart fortsette å lese til siste examen fire dager senere. Klage, klage, klage...

Jo mere jeg leser jo mere begynner jeg å tenke på folk i min nærhet som kanskje har skjoldkjertelsykdomer. Men det er vel kanskje litt som når min kjæreste fikk sin asbergerdiagnose og vi fannt veldig mange potensielle aspier runt oss

Så har jeg tenkt noe på hvor lenge jeg har hatt lavt stoffskifte (om jeg har det, kanskje overanalyserer jeg bare, som jeg fikk høre av en venninne igår). Føler meg jo som jeg har følt meg i mange år. Sånn sett var det jo det samme med blodmangelen, og jeg ble fri fra svimmelheten jeg har hatt fra jeg var liten, når jeg startet på jerntabletter...

Takk gor mange kloke ord! Kanskje tar jeg kjæresten med meg til lege neste gang. Forresten lurer jeg litt på hvordan legen tenker. En blodprøve tok hon når jeg sa at jeg har et ubehaglig trykk i halsen og etter at hun mente at blodprøven var forholsvis normal har hun liksom ikke tenkt å gjøre noe mere med det. Anledningen til min neste legetime skal bestemt være noe i stil med "trykket i halsen hørte ikke på prøveresultater"

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,364

Sitat Opprinnelig skrevet av Sitron Vis post
    Resultatene fra blodprøven viste at to verdier var ok (vet ikke hva de var, har bare legens ord på det) og TSH:en var 4.21, når den skulle være 4.2. Legen mente at det ikke var noen grunn til å tro at det lå sykdom bak, men at jeg skulle ta en blodprøve igjen om et halvt år. Dette fikk jeg vite over telefon, så rakk ikke å tenke meg om eller stille spørsmål.
    Du har lavt stofskifte!

Sitat Opprinnelig skrevet av Sitron Vis post
    Nå er jeg litt usikker, er det greit å bare vente et halvt år og se, eller kan noe gå galt under tiden? Spesielt på grunn av min familiehistorie er jeg ganske urolig over dette, er liksom en sykdom som jeg har vært redd for siden jeg var liten.
    Hvis du har råd til at bruge 800 kr på ultralyd af halsen på en privat klinik uden ventetid, er pengene givet vældig godt ud, så du får vished og med den følger ekstra energi til at insistere på en prøvebehandling.

Jo mere nordpå i Norge du bor, jo vanskeligere er det at "overbevise" lægen om at man er syg, sålænge TSH er under 10. Og dette uanset om du er hundesyg med masser af symptomer. Man kan nemmere få recepten på de bivirkningstunge antidepressiva end på prøvebehandling med T4. Du får ikke noget forærende, uanset at du er syg, så bered dig på at skulle slås. Sorry for det triste svar.
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Lignende tråder

1. Stikker og svir i øynene, og av og til trykk bak øynene
    Av VibekeW i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 27-10-11, 19:14
  2. Jeg har knutestruma og hoven hals med mye trykk
    Av Bakke i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 6
    Siste melding: 08-12-10, 16:02
  3. Trykk i øyenhulene
    Av Maia i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme
    Svar: 4