Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
Hybrid View
-
14-03-12, 08:28 #1
Vil ikke, men jeg er visst nødt til å vedkjenne meg at jeg ikke er frisk
Hei!
Trenger å lufte noen tanker. Fikk diagnose på lavt stoffskifte for ca 5 år siden, da var jeg 44 år. Har levd et veldig aktivt liv med jobb, unger, hus, trening,venner, turer, fjell og fjord.
Da jeg fikk diagnosen ble jeg lettet, for da avskrev jeg alle symptomene jeg hadde til at det var på grunn av dette. Så skulle jeg bare få noen piller og jeg kunne leve som før og alt skulle bli bra igen, trodde jeg. Dette var piller jeg måtte regne med resten av livet, + på fyll av B12 sprøyter. Ok, tenkte jeg, kan vel ikke være så ille.
Men virkeligheten er en annen, og jeg er visst nødt til å vedkjenne meg at jeg ikke er frisk. Jeg må visst slutte å tro at jeg skal orke alt som før, være med på alt som før, holde samme tempo som før. Jeg må visst også innse at jeg ikke er "lat" men har en sykdom som svinger. jeg må lære meg å ta dagene som de kommer og ikke presse meg til alt for mye. Jobber sammen med damer som er en del eldre enn meg, har ofte dårlig samvittighet for at det virker som orker mer enn meg. Venner orker så mye, holder slikt tempo, jeg føler meg gammel i forhold til dem. Ikke noe godt. Mest av alt må jeg lære meg å ikke ha dårlig samvittighet for dette. Jeg liker ikke å være noen sytepave, så jeg snakker ikke så mye med mine venniner om dette, men jeg har forklart dem hva jeg sliter med. Virker som de glemmer det jeg har fortalt, for de ser uforstående på meg hvis jeg svarer at jeg ikke orker ditt eller datt. Det er ikke deres hverdag, og det er ikke mange som vet så mye om denne sykdommen.
Mannen min, han prøver å være forståelesefull, men det er ikke lett for andre å fatte hva dette er! Ofte er vi ute på tur, men ikke alltid jeg er like sprek og orker å holde tempoet så høyt og da får jeg høre: du må få opp farta og svette litt mer hvis du vil ned i vekt.
Vekta ja, den er ikke lett og hanskes med. Veier 10 kilo for mye, spiser sunt og lite, går turer 3-5 ganger i uka (1-2 timer).
Mat, ja, trodde jeg spiste sunt, men har akkurat nå lest at mat som bl.a broccoli, blomkål, kål, nøtter ikke er bra for oss med stoffskifteproblemer. Har ikke orket å sett meg inn i hvorfor. Spist mye av dette jeg, for det er jo så sunt??? Grovt og mye fiber=forstoppelse. Fint brød =rask stigning av blodsukker som fører til at man spiser mer og legger på seg.
Gir opp å få til riktig kosthold, skal jo tenke på min slitsomme mage, hva som er sundt og ikke sundt og hvordan gå ned i vekt i samme slengen.
Nå skal jeg spise det jeg føler er riktig for meg og gi f... i alle ukeblad-råd.
Kommet i overgansalderen så jeg plages med dette, har begynt på hormoner for dette også.
Sexlivet, hmmmm, hvordan skal man fikse dette?? Hvordan skal man lure frem en strime av lyst?
Jeg har ennå ikke vært sykemeldt en dag pga sykdommen, men sleper meg gjennom tilværelsen ganske mange dager, med en tanke i hodet, hjem til sofaen! Jobber fullt og er på farta 11 timer daglig pga lang reisevei.
Noen som har lest dette og har noen kommentarer til hvordan jeg kan få det bedre?
Hilsen ei som har innsett at hun ikke kan ha dårlig samvittighet fordi hun ikke orker alt lenger, fordi hun er syk!
-
14-03-12, 08:49 #2
Sv: Vil ikke vedkjenne meg.......
Hei listha

Vi er mange som kjenner igjen det du forteller om. Det som er viktig, er at du forteller litt om hvilke medisiner du bruker, hvor mye. Og blodprøver og referanseverdiene på dem, er også fint å se. Noen ganger kan grunnen til at du har det dårlig, være at stoffskiftemedisinene er underdosert, elelr at du i tillegg til Levaxin (T4) trenger T3, enten i form av Liothyronin (ren T3) eller som et kombinasjonsprodukt som Erfa Thyroid (både T4 og T3). Andre ganger kan det være at du trenger tilskudd av ett eler flere vitaminer eller mineraler. Om du ikke har gjort det kan det være lurt å be legen om å ta en fullstendig analyse av alle mineraler og vitaminer. Få alltid utskrift. Ta vare på dem. Og lær om dette. det er ikke alt allmennlegene er oppdatert om! Eller det kan væe helt andre ting som gjør at du ikke har det bra. Men du skal ikke gå slik!
Du bør spise akkurat så mye som kroppen din ber om. Ikke for lite. Du skal ikke sulte deg. Problemene dine vil bli større om du driver og sulter deg der du er nå. Selv om det er en liten utsulting. Jeg veier også 10 kg for mye. Men det er ikke hovedproblemet mitt. Og kiloene er kanskje heller ikke hovedproblemet ditt?Veier 10 kilo for mye, spiser sunt og lite

• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
14-03-12, 09:22 #3
Hei Vigdis!
Takk for svar!
Det er nok der kjernen til problemet mitt ligger, jeg har ikke giddet sette meg inn i alle disse prøvene og verdiene, har latt det gå sin gang, men jeg skjønner nå at jeg må ta tak, dette er en begynnelse
Det er det med å "vedkjenne seg". Meldte meg inn her i dag, for å bli litt mer "opplyst" og kanskje kunne snakke litt med andre, ikke være så alene om det.
Skal ta nye prøver nå, 8 måneder siden sist, alt for lenge, antagelig. Bruker i dag 125mg.Levaxin og 20 mg. Liothyronin daglig.
Nei, og kiloene er vel ikke hovedproblemet mitt.
-
14-03-12, 10:00 #4
Ja, og det er vejen frem: At sætte sig ind i en masse om sygdommen og så sørge for ikke at være alene

Så velkommen til.
Jeg vil anbefale dig at gå i gang med at ta d-vitamin, i den form som hedder d3. D-vitamin betyder utrolig meget for stofskiftet og endda hos helt raske /friske kan mangel på dette lave forstyrrelser, der giver symptomer på lavt stofskifte! Underforummet her https://www.stofskifteforum.dk/forumdisplay.php?f=139 har en masse info om dette
Man kan ta ret meget d3 uden problemer - helt op til 250 mirkogram! Jeg selv har i lang tid taget 80 µ men har nu fået det målt og er gået 35 µ op, så jeg nu får 115 µ Det må og skal være d3 og ikke d2, som er giftigt i høje doser.
Så er der en masse raffinerede ting og sager om progesteron, selen og jod-ikke-jod og meget andet, men det kan du læse om flere steder herinde.
Læs ikke mindst om binyrerne /binyretræthed, der har afgørende betydning for, om stofskiftet /stofskiftemedicinen virker ordentligt https://www.stofskifteforum.dk/forumdisplay.php?f=104 https://www.stofskifteforum.dk/tags.php?tag=binyrer
En ting, som er enkel at gå i gang med og som har stor effekt er at arbejde på at få mere mavesyre og hjælpe med enzymer. Jeg har skrevet noget om det her, hvor du også finder links til andre sider https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=13891 og her https://www.stofskifteforum.dk/showt...=10#post126360 med deltalje indlæg nr. 98
Hvad fødevarer angår, så er det jo rigtigt, at nogle er dårlige for os med lavt stofskifte - det er de såkaldt goitrogene fødevarer. Når det drejer sig om grøntsager som fx kål, så kan problemet løses ved at varme det op. Men der er også nogle fødevarer, der bare ikke går an - fx soja og hirse.
Derudover er jeg meget glad for rosenrod, altså rhodiola, og så relora. De to ting kan man købe / lovligt importere
Jeg håber, du finder alt det, du skal bruge!
Nielsigne
Ps: Glemte jo helt at skrive det med, at du bør være medicinfastende inden blodprøve og forsøge at få taget blodprøven så tidligt på dagen som muligt - og helst på nogenlunde samme tidspunkt hver prøvegang. Det giver de mest pålidelige - og sammenlignelige - resultater
-
14-03-12, 11:28 #5
Takk for gode råd, jeg skal sette meg ned å studere, men kan du svare på en ting, jeg syntes det var mye å gå igjennom av innlegg når det gjelder vitamin D3. Skal men begynne lavt dosert og øke? Er det best å ta en blodtest først eller er det bare å begynne med det?
listha
-
14-03-12, 11:53 #6
Om D-vitamin på wikipedia ::
Vitamin D (også kalt kalsiferol) har flere former el. metabolitter. Da vitaminet ble oppdaget i 1922 ble det kalt et vitamin, mens det egentlig ikke er et vitamin, pga. at kroppen kan produsere det selv - ved eksponering for sollys. Ved sollys synteseres vitaminet til sin aktive metabolitt mens ved inntak i kost blir det lagret i fettvev som et slags lager som videre kan omdannes til aktiv metabolitt. D-vitamin er rent molykelært strukturert som et hormon el. nærmere bestemt et secosteroid, også pga dens funksjon i kroppen. D2 (ergokalsiferol) fra planter og D3 (kolekalsiferol) fra f.eks. fet fisk er de d-vitaminformer vi finner i sjømat og andre kost-kilder.
I 2006 deltok jeg på et D-vitamin forsøk på UNN. Der fikk jeg inntrykk av at vi egentlig får altfor lite D-vitamin, så man skulle tro det ikke er lurt å starte for lavt. Ernæringsrådgiver Karin Hvoslef mente for eksempel at vi gjerne kan innta 1000 µg (= mcg) daglig mot anbefalt dose 500 µg. Jeg har heller ikke hørt om noen som har blitt forgiftet av for mye D3-vitamin fra sjømat. Det måtte i såfall være hvis den fete fisken har fått i seg for mye kvikksølv i havet. En annen ting er at alt av kapsler ikke er til å stole på skal vi tro program som gikk i Brennpunkt på Nrk1 i fjor tok opp svindel med fiskeoljer.Jeg har nylig fått legen min til å søke om Thyroid fra Erfa på registreringsfritak
Vi er alle mer eller mindre avvik fra normen.
-
14-03-12, 10:49 #7
Hei listha

Jeg kjenner meg veldig igjen i din beskrivelse av hverdagen. Jeg lengtet etter sofaen og sovnet foran barne-tv lenge før jeg fikk diagnosen hypothyreose. Jeg orket heller ikke være våken utover natta, så sexlivet led vel mest for mannen min (selv var jeg så utmattet at sexlivet var "døden nær").
Til det å leve sunt har jeg funnet et godt innlegg med svar på noen spørsmål:
Jeg fikk en mye bedre hverdag med Thyroid Erfa, tabletter av naturlig tyroxin fra tørkede grisekjertelen. Dette får vi lite informasjon om i NTF.
For meg har Sonjas stoffskifteforum vært redningen, og jeg vil påstå at jeg har lært mye mer om stoffskifteproblematikken her på under ett år, enn hva jeg noen gang har lært i NTF fra jeg ble medlem i 2005!!
Det er en skandale at NTF ikke hovedsakelig er der for medlemmene, men snarere er bundet på hender og føtter til å være lojale mot legemiddelindustrien.
-lig hilsen Elbeth
Jeg har nylig fått legen min til å søke om Thyroid fra Erfa på registreringsfritak
-
14-03-12, 11:08 #8
Jeg har nylig fått legen min til å søke om Thyroid fra Erfa på registreringsfritak
-
15-03-12, 13:12 #9
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
17-03-12, 19:36 #10
Jeg ville i hvertfall begynt å ta tak i blodprøveresultater og evnt justering av medisindose om det viser seg nødvendig. Noen ganger er det en ørliten endring som skal til for at man skal føle seg bedre. I tillegg ville jeg sørget for å få målt både s-jern, ferritin, hb, D-3, hba1c og b-12 når du nå skal ta nye prøver.
Ellers anbefaler jeg tilskudd av rosenrot om dette ikke kan interagere med annen medikamentell behandling du mottar.
Og sist, men ikke minst, forsøk å spise små og hyppige måltider. Jevnt blodsukker er ''undervurdert''
Lignende tråder
-
Normale prøver – men ikke frisk
Av usansynelig i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 1Siste melding: 01-11-11, 17:21 -
Medisinert, normale verdier, men ikke frisk ?
Av Fanny i forumet Virker medisinen ikke?Svar: 1Siste melding: 29-09-11, 11:49 -
Normale prøver – men ikke frisk
Av usansynelig i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 8Siste melding: 28-05-09, 11:18 -
Ikke lenger helt frisk på armour...):
Av RIGG i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 1Siste melding: 03-04-07, 21:15

Svar med sitat

Bokmerker