Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    287

Standard Reverse rT3

Kan inaktivt T3 reverseres til aktivt t3?? Hvis ikke, hvor blir det av?
    Jeg bruker nå Thyroxin 100 mcg Thyroxin og 2x10 mcg Liothyronin/døgn.
    Har ingen bivirkninger. Fortsatt hvilepuls på ca 60 og blodtrykk 120/70.
    Vurderer å øke litt på Liothyronin etterhvert dersom jeg får igjen de samme symptomene som jeg hadde før jeg startet med det i mai. Er ok nå
    En annen ting: Hva er symptomene på "slitne binyrer"?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Spørsmålene dise opptar forhåpentlig også endel forskere.
    Etter det jeg har lest kan ikke rT3 bli aktivt igjen.
    (men hvem vet det så skråsikkert da )

Binyrer kan vel bli slitene på flere enn en måte, men at de ikke helt klarer å oppfylle produksjonskravet slik at du orker lite tilleggsbelastning eller at døgnvariasjone uteblir (kalles vel egentlig stive binyrer)

Binyrebarken er delt i 3 produksjonssoner en har med saltballansen, en med karboforbrenningen og en med stresshåndtering.
    Du kan få feil i alle tre på mange måter og utredning er ganske komplissert.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    287

Standard Revers t3

hva gjør revers t3 med (i) kroppen?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Ingenting.
    Vel, så kategorisk går det ikke an å være på dette feltet, det er alt får mye man ikke vet. Svaret er vel at man går ut fra at det ikke gjør noe.
    På fint heter det Anti-triiodothyronine reverse.

Noen regner med at selve stoffskiftereguleringen skjer her, andre at det er et nødsystem.
    Prosessen som tilfører kroppen T3 tilfører i følge en av teoriene for mye, og overskuddet blir til revT3.
    Det gjelder under ideelle forhold. Vi har jo feil i stoffskiftet og sikkert også her i denne prosessen.
    Når T3 frigjør seg fra sitt lagerprotein og blir til fT3 er dette bare i blodet få timer. Omdannelsen til revT3 skjer i løpet av den korte tiden og men vet ikke hvilken mekanisme som regulerer dette.
    Forskjellen på et fT3 og et revT3 er bare at ett av jodatomene har byttet plass. Da nektes det adgang til cellene.
    Man vet jo såppass at man kan fremstille denne delen av prosessen som mystisk og intressant.
    I dette feltet som stadig endrer seg med ny viten finnes et vell av forklaringsmodeller og arbeidshypoteser og ikek så lett å finne noen Norske.
    http://www.uus.no/brukerhandbok/index.a ... emi%202004
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Lightbulb Binyrer og Reverse (omvendt) triiodothyronine (rT3)

Reverse triiodothyronine (rT3)? Har aldrig hørt om før. Har I? Det har de fleste læger heller ikke.

Reverse (omvendt?) triiodothyronine rT3 er et molekyle, som er en isomer af triiodothyronine (T3). rT3 dannes af thyroxin T4 ved hjælp af enzymet deiodinase.

I modsætning til T3, stimulerer rT3 ikke skjoldbruskkirtlens hormonreceptorer, uanset at rT3 bindes til disse receptorer alligevel og derved blokerer for T3 og dets virkning.

Under stress (der bl.a. følger med psykisk/fysisk mistrivsel pga. sygdom) danner binyrerne store mængder af cortisol. Cortisol hæmmer omdannelsen af T4 til T3, men fremmer omdannelsen af T4 til rT3, hvilket hæmmer virkningen af T3 i hele kroppen.

Denne tilstand kaldes for Reverse T3 Dominance, der karakteriseres ved nedsat kropstemperatur, hvilket hæmmer virkningen af mange enzymer, der så fører til en klinisk syndrom, Multiple Enzyme dysfunktion, som frembringer hypothyreose-symptomer som: træthed, hovedpine, migræne, PMS, irritabilitet, væskeophobning, angst og panik m.v.

Endnu en gang ser det ud til, at man ikke kan behandle hypothyreose uden primært også at behandle/støtte binyrerne!!.

Binyrene, der i vores medicinske kultur i forhold til thyreoidea er så absolut oversete og ringeagtede af vores læger. I det hele taget er selve ideen om at behandle hver en hormonsygdom isoleret fra resten af patientens hormonkirtler - et overordentlig dumt og farligt paradigme!

Opstår en sygdom først i en hormonkirtel og denne er hvad lægerne koncentrerer dem om - er det kun spørgsmål om tid, før alle andre hormonkirtler og deres funktion bliver påvirkede!

Det er min påstand - at dette er den overvejende sandsynlige grund til, at stofskiftepatienterne i langvarig og ensidig hormonbehandling, af læger fokuseret blindt og ensidigt på den ene hormonkirtel sygdommen er opstået i først - vil efterhånden som tiden går opleve, at de bliver syge (igen), selv om de ellers har været velbehandlede/velregulerede i årevis.

Den slags beretninger er der mange af her på Sonjas. Sidst i Sonjas eget indlæg her i dag.

Mig bekendt findes der ikke alment tilgængelige, veludviklede laboratorietests, der er sofistikerede nok til at skelne mellem T3 og rT3, hvorfor resultaterne kan vise fine værdier af T3, hvor resultatet i virkeligheden dækker den fælles sum af det virksomme T3 og det blokerende rT3, og så er alle glade, når tallene er jo fine, ikke? Dette er grunden til, at så mange patienter udviser fine T3-vædier samtidigt med, at de reelt alligevel er i underskud af det aktive T3.

Alligevel burde det ikke være det store problem, hvis lægerne havde lært at betragte og behandle hypothyreose med ligeligt fordelt opmærksomhed/fokus på begge kirtler: skjoldbruskkirtlen og binyrene! Så ville konverteringen af T4 til rT3 automatisk blive forebygget og kroppens T3 ville kunne uhindret fungere i kroppen, med en bedring af hypothyreose til følge.

Set i dette lys, ved kun guderne, hvor mange (egentligt) hypothyreose tilfælde i virkeligheden har sin oprindelse i binyrerne?

http://en.wikipedia.org/wiki/Reverse_triiodothyronine
    http://www.citybeat.com/cincinnati/a...-approved.html
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Nord Trøndelag
    Meldinger
    111

Standard Sv: Binyrer og Reverse (omvendt) triiodothyronine (rT3)

takk Anisa. Dette stemmer sammen med alt jeg har lest og erfart om dette emne til nå.

Jeg tror problemene med binyrene og lavt stoffskiftet er knyttet så tett sammen at ingen vet helt hvor grensen går mellom det ene og det andre, men problemene må behandles hver for seg. Først binyrene og deretter stoffskiftet, ellers kommer man ikke videre.
    Lettere blir det heller ikke av at man må finne ut av alt dette selv- legene / spesialistene kan ingenting om dette.
    Føler at jeg har kommet langt i prosessen nå takket være meg selv og min egeninnsats. Hadde det ikke vært for den, så hadde jeg sittet neddopet med antidepressiva og vært nærmest sengeliggende og halvdød.
    Jeg er så glad for alle tipsene jeg har plukket opp her inne også.
    Tusen, tusen takk.
    Jeg er på tur opp - og jeg håper at jeg i løpet av noen få måneder vil være så frisk som jeg ikke har vært på lenge.
    Tusen takk Anisa !

EDIT/d. 22.08.2009 - Andre tråde om rT3:
    Wilson's Syndrom ("Lavt stoffskifte trods fine blodprøver")
    Overvægt og Reverse (omvendt) triiodothyronine (rT3) ? ("(Over)vekt og trening")
    serum - Reverse-T3 (Unilabs)
    Sist endret av Admin; 23-08-09 kl 13:17 Begrunnelse: Links tilføjet

Lignende tråder

1. Overvægt og Reverse (omvendt) triiodothyronine (rT3) ?
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 8
    Siste melding: 21-04-10, 21:04
  2. Omvendt diabetes. Hypoglykemi
    Av gutt_81 i forumet Lavt stoffskifte og diabetes
    Svar: 0
    Siste melding: 12-09-07, 13:55
  3. Hva er forskjellen på slitne binyrer og stive binyrer?
    Av Stina i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 03-08-07, 15:35

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn