Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
Tråd: Verdier ved hashimoto
Hybrid View
-
28-12-11, 21:42 #1
Verdier ved hashimoto
Mener jeg leste en plass at de med hashimoto skal ligge høyt i verdiene, er det noen som vet hva det ideelle er? Evt link til seriøst materiale jeg kan ta med til legen.
Fikk idag vite at jeg har hashimoto, verdiene får ikke komme høyere enn 17, er i elendig form. Tsh er nå 1,4. Jeg kommer til å øke dosen med levaxin uavhengig av hva legen sier.
-
29-12-11, 22:49 #2
Sv: Verdier ved hashimoto
Hei Janis!
Denne tråden sier noe om anbefaling fra Aker om optimale verdier ved Hashimoto's : https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=8727 (ligger også på forsiden). Vær oppmerksom på at lab.verdiene fra Aker kan avvike fra det laboratoriet som har tatt dine prøver, de har ulike referanseområder.
Selv har jeg opplevd å ha det både helt greit - og være i elendig form - med T4 - verdier på 12, så jeg vet ikke hvor bokstavelig en skal ta denne anbefalingen. På Aker sa legen til meg at det er holdepunkter for at antistoffene (anti-TPO) kan ha noe å si for hvordan du føler deg. Er det en autoimmun reaksjon på gang, kan det også være negativt for formen. Her er mange ting å lure på!
-
30-12-11, 09:48 #3
Tusen takk, det var denne tråden jeg mente å ha lest. Jeg føler meg helt elendig, og det er liksom ikke noe mer legene kan gjøre, men jeg akter ikke å gi meg.
-
30-12-11, 10:18 #4
Hva er referanseverdiene? De kan jo variere fra lab til lab. Husk også at referanseverdiene er kommet til ved at man har tatt blodprøver fra en hel haug med mennesker og bestemt at dette er det normale. Noen av dem ligger litt over referanseverdiene, andre ligger litt under. Noen her inne forteller at de får det først bra når de ligger på noe over referanseverdiene, så dette er variabelt. Har du forsøkt T3? Noen trenger T3 før de føler seg bra.verdiene får ikke komme høyere enn 17• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
30-12-11, 10:28 #5
Tsh: 1,4 Ref 0,27-4,20
Fritt tyroksin: 17 Ref 12-22
Anti tpo 44 Ref 0-34
Jernmetning 12 Ref 10-50
Det fantes ikke annet behandlingstilbud enn levaxin sa legen til meg. Jeg ble verre etter å ha startet med levaxin, legen ble sur og sa eneste mulighet var å slutte med levaxin. Jeg selv vet bedre i dag, må bare finne en lege som er seriøs og kompetent nok til å behandle meg.
-
30-12-11, 11:59 #6
Jeg leser i den andre tråden, og ser at du har symptomer på at binyrene dine er gåene. Hvis det er tilfelle, kan det være årsaken til at du reagerer på Levaxin med å bli dårligere? I pakningsvedlegget til Levaxinen står det at medisinen ikke skal gis til personer med dårlig binyrefunksjon. Norske leger sjekker vanligvis ikke dette, for dem er dårlig binyrefunksjon det samme som Addison, og det er vel forholdsvis sjeldent. At binyrene likevel kan fungere dårlig, henger ofte sammen med lavt stoffskifte - uvisst om hva som er høna eller egget: om det var binyrene som var opphav til dårlig thyreoideafunksjon, eller omvendt. Det ser ut til at en spyttkortisoltest er den mest presise måten å kartlegge binyrefunksjonen på, fordi du da får kortisolverdier målt 4 ganger i døgnet. Tidsskrift for den norske lægeforening har artikkel om spyttkortisoltest, her: http://tidsskriftet.no/article/1501521. Hvis ikke du får med legen din på å bestille en slik test, kan du visstnok bestille selv, men det har jeg ingen erfaring med - ennå.
Hvis du ikke har lest boka til Wilson om binyretretthet, kan den anbefales: http://www.saxo.com/dk/item/james-l-...etraethed.aspx
Det kan også være at det kan hjelpe med litt høyere dose med levaxin, og at din TSH ennå er for høy til at du føler deg bedre. I de periodene da jeg har hatt det bra, har TSH vært på rundt 0,5 - men det er individuelt, og du må finne fram til hvor du selv er fornøyd.
Lignende tråder
-
Hashimoto og jod
Av Sharon i forumet Hashimoto's Thyroiditt og jodSvar: 10Siste melding: 27-12-11, 11:39 -
Hashimoto og jod
Av Sharon i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 8Siste melding: 27-08-11, 21:44 -
Hashimoto's. Hjelp?
Av Sliten.no i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 0Siste melding: 10-05-11, 18:16 -
Hashimoto`s metafor (billede)
Av Anisa i forumet Thyroidea og kunst!Svar: 0Siste melding: 02-02-10, 12:44

Svar med sitat
Bokmerker