Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
Hybrid View
-
19-04-11, 19:20 #1
Prøvd å bli gravid i 2 år, føler meg infertil :-(
Har fått påvist struma og får blodprøvesvar neste uke, og svar på om jeg har lavt stoffskifte. Men har tatt TSH og FT4 2 ganger før i andre sammenhenger og de er(tror disse blir sendt til Aker sykehus fra trøndelag):
2005:
TSH 0,86
FT4 11,0
2010:
TSH 1,38
FT4 12,4
Kan disse tallene si noe om at jeg kan ha vanskeligere for å bli gravid? Skulle jeg fått opp FT4? Synes dette er en så lei situasjon, men glad for at andre på forumet her har hatt hell med medisinering og graviditet
-
21-04-11, 14:58 #2
Sv: Prøvd å bli gravid i 2 år, føler meg infertil :-(
Heisann
Jeg vil anbefale deg å få tatt stoffskifteprøver kl 08 om morgenen. Det utgjør ganske stor forskjell på TSH verdien og dermed sjansen til å få en diagnose.
-
21-04-11, 17:58 #3
Takk for svar

Men hva har disse prøvene med tidspunkt på dagen å gjøre? Vet at FHS og LH bør da på dag 3 i syklus, men når det gjelder disse andre er det en mer reell verdi på morgenene? De jeg tok nå ble tatt kl 15. Må bli kl 9 eventuelt for legesenteret åpner ikke før da
Og på mandag skal jeg få de til å ta FSH,LH og AMH også for å sjekke fertilitet og eggreserver, bare i tilfelle det er en sammenheng der også.
Og jeg røyker jo, så jeg leste i en tråd om blodverdiene og røyking at at det kunne forstyrre resultatet men jeg forsto ikke helt om TSH'en ble høyere eller lavere ut fra det som ble skrevet, og før de jeg har tatt har jeg jo alltid røkt før de ble tatt..
-
21-04-11, 21:30 #4
Hei Athina
TSH har naturlige døgnverdier og derfor er tidspunktet på døgnet som prøven taes helt avgjørende. Tror faktisk det er muligheter for at prøvene dine ville se ganske anderledes ut hvis de var tatt på et annet tidspunkt på døgnet. Det er faktisk stor forskjell på en prøve som taes av en pasient kl 0800 og samme prøve, hos samme pasient, på samme dag kl 0830. Hvis du ikke får tatt prøven hos leen kl 08, så bør du ta med deg rekvisissjonen til sykehuset å få tatt den der kl 08. Dette er kjempeviktig for deg.
Det er også viktig å ikke røyke fordi TSH blir lavere enn den egentilig er, og legen ser (nesten) kun på et høyt TSH for å stille diagnosen lavt stoffskifte. Etter mitt skjønn bør noen som røyker være uten røyk minst 2 døgn før prøven taes. Men som et minimum så lenge man klarer.
Lykke til og husk at alle hormonprøver påvirkes dersom stoffskiftet er lavt.
Lignende tråder
-
Noen som har prøvd Fibromyol?
Av Damen i forumet Alternativ behandlingSvar: 5Siste melding: 10-12-09, 09:16 -
har noe prøvd NeOpuntia®?
Av LillePus i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 3Siste melding: 04-11-09, 13:34 -
Har dere prøvd sånn lys som gir energi?
Av gutt_81 i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 2Siste melding: 10-12-07, 17:27 -
Har noen prøvd tang?
Av Siriliss i forumet Mineraler (øvrige)Svar: 6Siste melding: 14-09-05, 21:59 -
Har noen prøvd tang?
Av Siriliss i forumet Lavt stoffskifte og jodSvar: 6Siste melding: 14-09-05, 21:59

Svar med sitat

Bokmerker