Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
Hybrid View
-
23-01-11, 15:47 #1
Hele T4 dosen i en munnfull
-
23-01-11, 17:32 #2
Sv: Hele T4 dosen i en munnfull
Jeg kan, til en viss grad, se Oftebros argumentasjon, men det er et lite hull der. For det første er T4 et hormon med veldig lang halveringstid, og kroppen "tar litt" T4 når den trenger å konvertere til T3. Da er det liksom ikke slik som med for eksempel insulin, men...jeg kan se hvor han kommer fra, og det kan godt hende han til en viss grad har rett.
Det han uansett ikke tar høyde for er sirkadiske rytmer. Kroppen har ikke en jevn produksjon av hormoner hele dagen, men produserer det i større mengder på enkelte tidspunkter. På kvelden produserer kroppen hormoner som skal gjøre at vi får sove godt, og om morgenen, når vi ser solen, produserer vi andre hormoner. Det ville overraske meg om ikke TSH er lavere om natten enn om dagen, f.eks., og det ville vært ille for kroppen om den pøste på med T3 på tidspunkter der man ikke hadde så mye reserver å ta av.
Spørsmålet jeg sitter igjen med da, er om det er statistisk målbart i lengden om man tar hele T4-dosen i en omgang eller ikke. I såfall skal jeg be om 5mcg-tabletter og ta dosen min 40 ganger i løpet av dagen
-
23-01-11, 23:46 #3
TSH er høyere om natten. T3 er relativt konstant (konverteres fra T4 uavhengig av TSH).
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/1...219.x/abstract
Denne gjelder friske forsøkspersoner. Jeg fant en annen, som angår oss litt mer:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2588938 er litt gammel, men er ganske så relevant - (har ikke fått sjekket om de er sitert av andre som evt. har bekreftet konklusjonen, så ta det med en klype salt)
Abstract
Eleven patients with treated hypothyroidism were investigated to examine the effects of time on their thyroid function tests. Each patient was clinically and biochemically euthyroid on once daily thyroxine replacement therapy, taken in the morning. TSH followed a diurnal rhythm with a peak level at 23.30 h and a trough level at 14.30 h. Four subjects had TSH trough levels within the normal range, but with peak levels outside this range. FT4 and FT3 levels fell from their highest levels some three hours after ingestion to the lowest levels just prior to the next dose. This study shows that there are significant time-related variabilities in TSH and thyroid hormone levels in treated hypothyroid patients. This should be taken into account when interpreting results of their thyroid function tests.
(Om det er riktig så kan det forklare hvorfor jeg har problemer med å sove hvis jeg tar tablettene på tidlig kveld. Og hvorfor jeg har det med å våkne kort rundt klokka tre. Hmmm!)
-
24-01-11, 04:00 #4
Ok, så feilet jeg i når konverteringen var høyest
Poenget var uansett at kroppen har sine sirkadiske rytmer, og for meg (fytterakkern så tidlig det er) så det ut som om det du skrev underbygget den delen.
Uansett interessant det du skrev, så jeg må lese litt om TSH, i tillegg til de andre signalhormonene jeg har på listen min
-
24-01-11, 11:21 #5
tiwas,
Jeg fant en til, en oversiktsartikkel (review) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8565215
There is a circadian rhythm of TSH secretion, with peak values at the onset of sleep and nadir concentrations during the afternoon hours. Peak and nadir concentrations differ by approximately +/- 50%. The effect on circulating T4 and T3 concentrations is not significant because of the large size of the extrathyroidal T4 pool.
I ditt tilfelle, med relativt lite omdanning fra T4 til T3, så vil inntaket av T3 være mest interessant - og da må man vel prøve seg fram med hensyn til fordelingen av Lio utover dagen.
-
24-01-11, 11:27 #6
Den siste var veldig interessant for min del, ja, siden jeg har tatt høyest dose om morgenen og så trappet nedover utover dagen.
For OP er det vel relativt irrelevant, da hun vel var skeptisk til inntaket av T4 i èn eller flere doser, der jeg tror at TSH sin sirkadiske rytme gjør at det har pent lite å si om man deler T4 eller ikke. Når det gjelder T3 er det vel hevet over enhver tvil at det bør deles opp, siden den har en veldig mye kortere halveringstid.
Lignende tråder
-
Armour. Øke dosen?
Av Bellissimo i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 14Siste melding: 11-02-10, 09:38 -
Mensen hele tida !
Av ung mor i forumet Lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 20-10-09, 23:54 -
bør jeg senke dosen?
Av isa1 i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 3Siste melding: 16-12-07, 12:24 -
Jeg har økt dosen på egenhånd
Av Tilte i forumet Lavt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 06-07-07, 20:43 -
Øke dosen igjen
Av Vilde i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 1Siste melding: 18-07-05, 14:30

Svar med sitat
Bokmerker