Viser søkeresultater 1 til 10 av 22

Hybrid View

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    54
    Meldinger
    127

Standard Trenger jeg binyremedisin?

Hei!

Jeg har postet prøvesvarene mine i en annen tråd som også omhandler Thyroid Erfa. Jeg tenkte jeg kunne poste dem under binyrer også, i håp om at noen binyre-ekperter kan uttale seg om jeg ligger lavt i kortisol?

kl. 08.00 var det 6,2
    kl. 13.00 var det 1,7
    kl. 17.00 var det 5
    kl. 19 er jeg usikker på. Tror det var noe med 7?

Har bedt om en kopi tilsendt.

Ut i fra dette sa legen at jeg nok hadde trette binyrer. Prøvene mine er visstnok innenfor referansegrensene, men bare den om kvelden var det hun kalte for normal. Hun fastholder at kuren mot dette er stressmestring og noe hun kaller oppmerksomhetstrening. Ikke medikamenter altså....

Jeg har ikke peiling på binyrer, så kanskje disse prøvesvarene sier andre noe? Jeg skjønner jo at 1,7 er lavt, men kan som sagt ingenting om dette. Jeg lurer også på om enkelte av disse svarene muligens er litt feilaktig høye, på grunn av mitt blødende tannkjøtt, men de gir vel en pekepinn allikevel.

Er kortisolet mitt lavt nok til at det er aktuellt med binyremedisiner? Setter pris på å høre andres erfaringer

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Trenger jeg binyremedisin?

Binyrene skal jo ideelt sett levere varene når det trengs, og de leverer raskt.
    I løpet av en 100m sprint 10dobles leveransen.

Så har de døgnvariasjon.
    Dette for å tilpasse oss til søvnmønster, dagslys, foringstider o.l. Morgenmålingen skal mer enn halveres til kvelden - da skal vi sove......
    Så er det stoffskifteaktiviteten som jo er igang hele natten, som bygger det opp igjen til vi skal våkne.

Det største problemet oppstår når de ikke klarer å produsere nok - det er verre enn om de produserer for mye - selv om det er ille nok.
    For høy produksjon sliter på kroppen i lengden - for lite kan bli akutt !
    (kun grovt sett, for mye og for lite innvirker på mange livsprosesser)

Stressmestring ?
    Hun må etter mitt skjønn mene at du har for høy produksjon. Hun må mene at din underbevissthet jager opp produksjonen til høyere nivåer enn du har godt av, og vil senke nivåene ved hjelp av avspenningsteknikker.

Andre teknikker er å styre dette ved dietter og mosjon. Oppvåkningslys om morgenen kan hjelpe.
    Man kan være heldig med en spesiell form for medisinering hvor man benytter morgendoser kortison i en uke for å etablere døgnrytme og håpe det fortsetter når en avbryter medisineringen.

Jeg mener det KAN være slik hos deg. Hvorfor har du 1,7 på dagen hvor denne skulle være mye høyere, og 7 om kvelden hvor den skulle være 1,7 ?
    Det ser nesten ut som de har byttet plass.

Urtemedisinsk har Magnoliabark vært brukt kortisolsenkende.
    http://rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/magn_off.htm
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Har du sett denne?
    https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10919
    I den presentasjonen står det en del om å tolke prøvesvar.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Herdis: du må få referanseverdiene på spyttprøvene også, tallene i seg selv sier ikke så mye. Lab'ber rundt i verden måler det med spytt i forskjellige måleenheter.

Jeg er ikke ekspert. Men sliter med det samme som deg. For meg var og er den krykka som heter hydrokortison god å ha. Men jeg antar at det er mulig å komme ut av binyresvekkelse uten å bruke kortison eller naturlig tørket binyre fra dyr (som også er et alternativ, kjøpes på nett). Men hvor lang tid tar det uten hjelpetilførsel med kortisol? Jeg vet ikke!

Stressmestring. Det kan høres merkelig ut at når du er flat som ei pannekake fordi binyrene sliter, at stressmestring er et hjelpemiddel. Men det er et bra hjelpemiddel! Wilson sier vel i sin bok at det øker kortisolet. All fysisk aktivitet er med på å øke kortisolet. Samtidig klarer vi ofte begrenset med aktivitet når vi er skikkelig dårlige.

Mange av oss takler stress veldig dårlig, fordi vi er har så lave kortisolverdier. Da jeg var på det dårligste, måtte jeg kutte ut sms, epost, lese på nett. Jeg ble stresset av å motta mail! Derfor beskyttet jeg meg selv ved å ha en til to dager i uka med en kort sjekk av mail. Gradvis kunne jeg øke dette. Nevner dette som en beskrivelse av hvor lav stressterskelen kan være når du er syk. Da kan det å jobbe med avspenning og øvelser som er enkle, rolige og hvor pusten er en vesentlig faktor. Om det er meditasjon, mindfulness/oppmersomhetstrening, yoga eller Qi Gong spiller ingen rolle. Dette hjalp meg, og jeg fortsetter med det. Men om det kan hjelpe deg der du er nå, uten tilførsel av kortisol, det vet jeg ikke. Men jeg ville ikke nølt med å starte med Erfa! Jeg ville lyttet til kroppen og økt dosen gradvis
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    54
    Meldinger
    127

Hei! Jeg har desverre ikke fått oppgitt referansegrensene, men prøvene er analysert ved Aker, om det kan være til noen hjelp?

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Hey!

Hvis du føler for å prøve ut litt alternativ form for binyrestøtte, kan du sende en mail til Douglas labs Nerderland og bestille Ora adren ( formulanummer 7220). En skal trappe opp til 2 + 2 + 2 tabletter daglig, altså tilsammen 6 tabletter. Dette er materiale fra binyrer fra kveg?, som inneholder binyrehormoner.

Jeg velger dette preparatet selv i stedet for hydrocortison, egentlig bare fordi jeg føler at binyrecelleekstrakter har hjulpet meg betraktelig. Og et eller annet med magefølelsen..
    Har ikke fått tablettene i posten enda, bruker Dr.Wilsoms Dynamite Adrenal nå.. Et pulver som smaker helt for j.....,men det virker

Du sender en mail til: order@douglaslabs.nl

Og jeg støtter veldig stressmestring; men jeg kaller det mindfullness.. Kommer fra Buddhismen, og metoden er meditasjon og besvissthetstrening rundt kropp, tanker og følelser Hvorfor? Akkurat her og nå tror jeg du kanskje er mest interessert i den fysiologiske forklaringen; du produserer dermed mere dhea, som igjen produserer kortisol.

Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Sitat Opprinnelig skrevet av Herdis Vis post
    Hei! Jeg har desverre ikke fått oppgitt referansegrensene, men prøvene er analysert ved Aker, om det kan være til noen hjelp?
    Hei
    Aker har ref.verdi kl. 7–9: 3,5–27 nmol/l og kl. 21–23: < 6 nmol/l. Kan ikke se at de gir noen ref.verdi på prøvene middag og ettermiddag.
    Min personlige mening er at de også har et voldsomt normalområde. Hvordan skal man få en døgnvariasjon hvis 3,5 oppfattes som normalt om morgenen?

Jeg finner det ikke igjen, men tidligere her er det en person som har gitt disse ref.verdiene på kortisol målt i spytt:
    kl. 8: 13–24
    kl. 12: 5–10
    kl. 16: 3–8
    kl. 23: 1–4

Lignende tråder

1. Hvilke symptomer får man ved for mye binyremedisin?
    Av Flower i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 22-07-10, 17:26
  2. Min erfaring med Binyremedisin- Cortef
    Av Flower i forumet Hydrocortison
    Svar: 35
    Siste melding: 19-07-10, 13:24
  3. Trenger råd for å få opp FT4
    Av rexxy69 i forumet TSH
    Svar: 16
    Siste melding: 05-06-10, 09:48
  4. Nå trenger jeg hjelp
    Av Gekko i forumet Presentasjoner