Side 1 av 8 12345678 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 80

Hybrid View

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    40

Standard Da er behandlingen startet

Jeg er til behandling hos DPS for depresjon og panikkangst. Har i lengre tid gått på Cipramil 60 mg. Nå nylig klarte jeg å overbevise legen der å ta utvidete blodprøver for å sjekke om det kan være noe å påvise der.

Så fikk jeg et brev fra fastlegen om å bestille time hos han. (noe som tar 4-6 uker)
    Prøveresultatene viser avvikende stoffskifteprøver: TSH 10,63 T4 10,4

Har sjekket litt rundt, men ikke funnet noe konkret om hva DISSE resultatene betyr. Virker som om folk ikke er enige om hva som er høyt, lavt eller normalt...

Er det noen som kan gi meg litt informasjon i påvente av at jeg får en time hos fastlegen...
    Ref TSH 0,3-4,5 T4 10-22 TPO 0-60
    02.05.06:TSH 10,63 T4 10,4
    08.06.06:TSH 13,45 T4 11,20
    27.06.06:TSH 12,12 FT4 11,60 FT3 4,5
    05.09.06:TSH 14,2 FT4: 13,1 TPO:1300
    08.11.06:TSH 7,23 FT4: 15,2 TPO: >1300
    28.02.07:TSH 8,09 FT4: 14,3

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    347

Standard

Ikke noe flink på dette jeg, men fikk denne linken fra en hjelpsom bruker av det gamle forumet.

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=520952

Når det gjelder depresjoner og angst, var jeg også mye plaget av dette før jeg begynte på tyroxin. Var innlagt i to mnd p.g.a dette. Gikk i flere år med plager som de mente var psykosomatiske før det ble tatt prøver. Fikk diagnosen lavt stoffskifte. Behandlingen med levaxin har ikke hjulpet meg mye når det gjelder mine fysiske plager, men har blitt mye bedre når det gjelder angst (har nesten ikke angst anfall lengre). Depresjonenen er der enda, men føler meg alt i alt mye sterkere og mere stabil psykisk sett. Anbefaler deg å følge med på forumet jeg, tror du kan få mye hjelp der.Ønsker deg lykke til vidre.
    Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Du kommer sikkert til å ta flere blodprøver for stoffskiftet; TSH og FT4 igjen, pluss (F)T3, anti-TPO og kanskje TRAS. Men bare ut fra TSH og T4 vil jeg si det er ganske innlysende at du har for lavt stoffskifte og bør behandles for det. Stoffskiftet i seg selv kan faktisk kanskje forklare de psykiske plagene dine!

Du bør kanskje også ta forskjellige anemiprøver; B12, folsyre, MMA og homocystein, jern (ferritin), kalsium, 25(OH)vitamin D, og evnt. PTH - hvis du ikke allerede har gjort det. Lavt stoffskifte henger ofte sammen med malabsorbsjon og dermed ulike anemitilstander.

Lykke til videre!

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Et lite tips Thomas dersom du skriver inn prøvesvar kan du dersom du har fått utskrift av prøvesvaret ditt også skrive referanseområdet ( det står i parantes bak svaret) da er det lettere for andre å hjelpe deg. Det kan variere litt hva som er normalt fra hvilket labratorie prøvene er kjørt på.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    402

Standard

jeg kan bare si at det virker lavt ja. de t4 prøvene dine skal gjerne ligge opp mot 16/17, altså øverste referanseområde.

ellers kan det godt hende du skal droppe de pillene med mindre det er skikkelig ille.

jeg har også en tendens til å få både panikkangst og skikkelig nedforperioder når stoffskiftet er på sitt laveste(sånn blandt endel andre fysiske ting og da)- og jeg har vanligvis meget sterk psyke i følge de som kjenner meg.

jeg anbefaler deg å gå til psykolog for å lære deg angstmestring, og prøve kanskje uten piller hvis det viser jeg å være stoffskiftet på sikt?

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    40

Standard

Prøveresultatene jeg fikk på brev fra fastlegen inneholder ingen andre opplysninger enn det jeg har gitt. Prøvene ble behandlet på Sykehuset Østfold Fredrikstad (vil jeg tro)

Jeg har gått til psykolog i snart 3 år og har de siste 2 1/2 årene gått på cipramil.
    Det har vært snakk om ADHD inn i dette også.
    Venter nå på nevropsykologisk undersøkelse.

Når det gjelder nerveproblemene så tror jeg disse er arvelige. Det viser seg at ganske mange i min slekt har slike problemer.
    Kan navne oldemor, mormor, minimum 2 grandtanter, 3 tanter, et par kusiner, mor og bror.

Sjansen for at det er arvelig er absolutt tilstede

Får se hva legen har for noe godt å komme med... Mye kan forklares med stoffskifteproblemer, men det ligger noe annet til grunn også.
    Ref TSH 0,3-4,5 T4 10-22 TPO 0-60
    02.05.06:TSH 10,63 T4 10,4
    08.06.06:TSH 13,45 T4 11,20
    27.06.06:TSH 12,12 FT4 11,60 FT3 4,5
    05.09.06:TSH 14,2 FT4: 13,1 TPO:1300
    08.11.06:TSH 7,23 FT4: 15,2 TPO: >1300
    28.02.07:TSH 8,09 FT4: 14,3

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Du ser sikkert arveligheten, men ikke årsaken like klart ? Stoffskiftesykdommer har man ikke hatt målemetoder til å ta før i de siste få 10åra. Før det gikk det på symptomer - og enda føre det havna vi på galehuset rett og slett.
    Og selv om vi nå har hatt målemetoder en tid, så har vi ikke begynt å tillegge de noe vekt. Ikke enda iallfall. Det er mange her som har klare målinger, men som ikke oppnår diagnose.

Jeg nevner dette for det var helt klart slik med min far. Han hadde masse symptomer på hypothyreose men fikk ikke diagnose. Det betyr at jeg ikke nødvendigvis er arvelig belastet. Slik kan det ha vært med dine slektninger ?
    Fars behandling var symptominnrettet både på det somatiske og det psykiske.
    Nå har både mor og min søster fått diagnose så heriditeten er klar her likevel.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    121

Standard

Velkommen hit, Thomas!
    Hyggelig å se en mann til!

Ville bare nevne at stoffskifteproblemer også er arvelige!

Prøveresultatene dine ser lave ut, ja. Er nok derfor fastlegen vil se deg. Det går an å ringe til sykehuset og få referanseområdene.
    Noen såkalte "lykkepiller" kan bidra til å forverre stoffskiftet, men jeg husker dessverre ikke hvilke. (- er du der, nora?) Det er nok derfor Isa skriver det hun gjør over. Snakk derfor med legen din om dette også når du kommer dit.

Lykke til!

Beste hilsen, Hilma
    Diagnose lavt stoffskifte og Hashimotos nov 2004. Bruker Levaxin, for tiden 175 mcg/dag

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Har du fått oppgitt prøvesvar over telefon til sykehuset Hilma? Det prøvde jeg da jeg tok prøver ved et annet sykehus enn der jeg bor. Det ble ett skikkelig styr for å få svar. Jeg ringte, regnet ikke med at det gikk, taushetsplikten og alt det der, det gjorde det ikke heller men det kan jo være forskjellig fra sykehus til sykehus.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    121

Standard

Hei, cathrin!

Nei har aldri fått prøvesvar fra noe sykehus, har alltid fått det hos fastlegen eller legesekretæren på legekontoret. Og da ofte per telefon. Prøvene mine har bare blitt sendt til sykehus en gang, og da fikk jeg dem da de var vel ankommet legekontoret.

Men egentlig tror jeg kanskje at du misforsto meg:
    Det jeg mente over var at Thomas kan ringe sykehuset eller laboratoriet der prøvene er analysert og be om referanseområdene, også kalt normalområdet. Det er jo bare en nøytral opplysning, og bør ikke ha noe å si for personvern og denslags. Eller så kan man høre med legesekretæren.

mvh, Hilma
    Diagnose lavt stoffskifte og Hashimotos nov 2004. Bruker Levaxin, for tiden 175 mcg/dag

Side 1 av 8 12345678 Siste

Lignende tråder

1. 7 uker har gått, se nå.
    Av lissi32 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 22
    Siste melding: 03-04-08, 20:10
  2. Det har gått opp et lys for meg!
    Av LilleTrille i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 22
    Siste melding: 04-09-07, 20:54
  3. Diagnose hypo. Sliter veldig med psykiske plager og stressproblemer
    Av Thomas i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 32
    Siste melding: 28-09-06, 21:51
  4. Jeg har gått ned i vekt!
    Av Ida i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 23
    Siste melding: 24-05-06, 17:12
  5. Gått opp 3 kilo...
    Av isa1 i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 5
    Siste melding: 01-10-05, 13:57

Bokmerker

Regler for innlegg