Det er over 3 år siden jeg fikk diagnosen Graves for første gang, men selv etter to solide omganger med sykdommen klarer jeg ikke helt å forstå hva som egentlig feiler meg.

Var hos endokrinolog på Aker seinest i dag, og han forsøkte å tegne og forklare, men jeg skjønner fortsatt ikke stort av det.
Er det i skjoldbruskkjertelen eller i hjernen/hypofysen det er noe feil? Er det begge steder? Jeg skjønner at T3 og T4 er hormoner, men hva er TSH og TRAS? Hva gjør medisinene jeg tar? Hva er det egentlig som skjer i kroppen min?
Jeg tør jo ikke å spørre hva antistoffer egentlig er for noe, engang - føler meg så dum at jeg bare sier "ja ok" til tross for at jeg går ut like "klok" som da jeg kom.

Jeg har prøvd å lese definisjoner jeg har funnet på nettet, men har opplevd dem på samme måten som når legen prøver å forklare; for komplisert, for preget av medisinsk terminologi jeg ikke har forutsetninger for å forstå.

Jeg er bare en enkel blondine (;)), alt jeg ønsker meg er at noen kan forklare dette på en måte og på et språk jeg kan forstå. Slik kan jeg kanskje også selv lettere klare å forklare det videre til andre, og slippe å bli svar skyldig hver gang jeg får høre "men du ser jo ikke syk ut".

Blir virkelig evig takknemlig for oppklarende svar.