Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard En venninnes blodprøver

Kan noen av dere se på disse tallene? Jeg har en venninne, hun er for syk til å skrive her, hun har nylig fått diagnoesn lavt stoffskifte. Hun har sendt inn spyttprøver, fordi hun tror at hun kan ha binyrebarksvikt.

TSH 9,3

FT4 12,4

FT3 3,9

Vitamin B-12 ligger på 700, har økt fra 500 siden våren, uten spesiell hjelp fra hennes side.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    106

Standard Sv: En venninnes blodprøver

TSH er jo altfor høy, og ft3 og ft4 er på grensen til å være for lave, og sannsynligvis for lave i forhold til det som er "riktig" for venninnen din. Det kan være flere grunner til at vitamin b-12 er blitt for høyet. Har du informasjon om hva de har testet for å finne b-12 status? Er det S-vitamin B12, P-totalhymocystein eller noe annet? Dette pleier å stå på arket med resultatene. P-totalhymocystein er visstnok den mest presise testen ved hypotyreose. Hypotyreose kan gi forhøyede verdier av b-vitamin.

Det med binyrebarksvikt kan andre mye bedre enn meg, så jeg dropper å kommentere det.

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    106

Forresten, glem det med hvilken test de har brukt til å teste b12. Tipper det er S-B12 mtp verdiene. Dette er en billigtest og visstnok ikke så bra. Vet du om hun har testet hymocystein? Høye verdier ved s-b12 kan visst skyldes leversykdom og myeloproliferative sykdommer (sykdommer i benmargen, milt og lever).

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Oslo
    Alder
    54
    Meldinger
    270

B12 er ikke for høy, ingenting å bekymre seg for. Den kan godt ligge på over 1000 uten at det gjør noe som helst. Dette ifølge Dag Schiøth på Heggeli Helhetsmedisinske, spesialist i funksjonell medisin

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det er jo et skrekkens kabinett da, at behandlersystemet virker så dårlig at man ikke klarer å tillegne seg den informasjon man trenger !
    Og det er bare ikke første gangen jeg hører eller leser om slike tilfeller.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    106

Ja, jeg har også lest at man kan ha b12 opptil 1000 uten at det er noe galt. Man kan visstnok få økte b12-verdier dersom man spiser et proteinrikt måltid før blodprøven tas.

Lignende tråder

1. Min venninnes blodprøvesvar
    Av 1+1 i forumet Blodprøver
    Svar: 2
    Siste melding: 16-10-09, 12:04
  2. Ung venninnes blodprøver....
    Av Nettverk i forumet Blodprøver
    Svar: 2
    Siste melding: 26-07-09, 20:12
  3. Blodprøver og kul
    Av Gulsol i forumet Blodprøver
    Svar: 0