Viser søkeresultater 1 til 9 av 9

Tråd: medisin

Medlem siden
    Mar 2008
    Alder
    57
    Meldinger
    5

Standard jeg er ikke sint,jeg er bare veldig veldig skuffet.

Jeg er ei kvinne på 40 år, lykkelig gift og 4 barn i alder 4-14 år. Fekk påvisst struma og høgt stoffskifte i febr. 2008.
    Har fått Neo Mercazole og Emconcor(hjertemedisin) og skal nå trappe ned med NM til neste kontroll i september.
    Etter ein bra periode har jeg nå fått tilbake ein del symtomer bl.a. indre skjelving, mere hjertebank, hodepine,svimmel, dårlig med søvn lys- og lyd ømfintleg m.m.Hva er årsaken og vil nedtrappinga med NM føre til forverring?
    Er det noen som har samme erfaring og kan gi et godt råd?
    Mvh Sandra
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Standard Sv: jeg er ikke sint,jeg er bare veldig veldig skuffet.

Mitt råd er at du tar en blodprøve før du velger å trappe ned. Da kan du i hvertfall se om stoffskiftet er på vei opp og da vil det være feil å trappe ned på NM slik jeg ser det. Ring behandler og si at du ønsker en blodprøve før du starter nedtrapping.

Medlem siden
    Mar 2008
    Alder
    57
    Meldinger
    5

Har tatt blodprøver like før jeg vart 'dårligere', de var fine. Skal ta nye prøver i august og skal trappe ned ytterligere/helst slutte til(da har jeg brukt NM i 1,5 år). Står på 1 tablett nå.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Hvor lenge er det siden du tok blodprøver sist da?

Av egenerfaring vet jeg at stoffskiftet i retning høyt kan gå relativt fort. Men det er selvsagt helt opp til deg om du vil sjekke det med en blodprøve før du starter nedtrapping. Skyldes symptomene dine økning i stoffskiftet vil de antagelig forsterkes eller i hvertfall vedvare ved nedtrapping.

Medlem siden
    Mar 2008
    Alder
    57
    Meldinger
    5

Hei, siste prøvene er tatt 11.06.09. TSH:2 FT4:14,8 FT3:5,8. Så desse er helt fine.Ca. 20. juni kom problemene snikende på nytt. Fekk først 'prikker' i høyre delen av ansiktet og deretter skjelving spesielt når jeg skal sove,svimmel hodepine m.m. (FT3 og FT4 har vært i midten av normalområde hele tiden men TSH var på 0,32)I desember var verdiene TSH:3,1 FT3:6,8 og FT4:16,6, da følte jeg meg ganske bra, men det er i etterkant du merker dette best.

Medlem siden
    Mar 2008
    Alder
    57
    Meldinger
    5

Question medisin

Hei,
    Er fortsatt i ein dårlig periode.
    Har ny time hjå endokrinolog i sept. Har fått beskjed om å trappe ned, helst slutte med N.M.
    Dette er ein for stor opgåve.
    Sliter mykje med hjertebank,skjelving, svimel, dårlig søvn og mm.
    Må eg slutte helt får å få jodbehandling/operasjon?

Sandra Struma/Graves

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Standard Sv: medisin

Så leit at du fortsatt sliter Jeg anbefaler som jeg gjorde forrige gang at du tar en blodprøve hvis det ikke er gjort siden juni. Du har symptomer som tyder på høyt, men som tidligere høy vet jeg at disse symptomene kan vedvare lenge etter diagnosen er stillt og behandling igangsatt. Det kan også svinge litt underveis.

Jeg forstår at det ikke er lett å takle både symptomer og skulle trappe ned/slutte på egenhånd og derfor ville jeg tatt prøvene for å forsikre meg selv om at stoffskiftet ikke har steget før jeg startet nedtrappingen.

Jeg måtte slutte med Neo en 2-3 uker før jeg tok radioaktivt jod. Ved operasjon vet jeg ikke.....

Nå er det ikke lenge til september og jeg håper du får god hjelp hos endokrinologen med tanke på videre behandling og oppfølging. Lykke til!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Neo-M. er et stoff som narrer kjertelen til å tro at den produserer virksomt stoffskiftehormon, men det altså er u-virksomt.
    Behandlingen tar sikte på å kurere pasienten.

Igangsetting med Neo-M. skal følges opp med hyppige TRAS prøver.
    Prøvesvar reflekterer effekten av behandlingen. Dosen skal reguleres etter hvilken behandlingstype man mottar.
    Paralellt er det også påkrevet å ta stoffskifteprøver - altså fT4 og TSH.
    Dette for å vite hvornår (eller om) en skal sette igang med Levaxin i tillegg.

Det er absolutt ikke noe en kan vurdere selv, og doseregulering kan ikke gjøres på annet grunnlag enn blodprøver.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Alder
    57
    Meldinger
    5

Takk for svaret, det er godt å høre om det er flere som sliter.
    Hva gjør dere i ein slik periode?
    Sitter heime og venter?

Lignende tråder

1. prøve medisin...
    Av pling i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 12-12-06, 18:24
  2. medisin spm og T3-spm
    Av Thyr i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 7
    Siste melding: 24-05-06, 17:13
  3. Ny slow-release T3 medisin
    Av i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 4
    Siste melding: 20-08-05, 10:43

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn