Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 22
    Medlem siden
    Apr 2009
    Meldinger
    8

Question Mine resultater på blodprøver... Noen tips? :)

Hei!

Jeg er ny her på forumet, og har de siste 2 ukene fått mistanke om at jeg har litt lavt stoffskifte. I mange mnd. nå har jeg hatt "alle" symptomene på lavt stoffskifte, men ikke tenkt i den retningen i det hele tatt. Til tross for at min mor har det.

Jeg var til legen denne uken og tok blodprøver.

De viste: TSH: 2,4 FT4 10,6 FT3 4,7

Dette vet jeg er innenfor "normalen", men FT4 ligger jo veldig lavt da. Hvor mye innvirkning har FT4 alene? Hva sier blodprøven?

Jeg ringte også til mitt gamle legesenter for å høre om de hadde testet meg for dette tidligere, siden jeg har vært der å "klaget" på at jeg er sliten, trøtt osv. De verdiene jeg hadde da (oktober -08) var: TSH: 2,1 FT4 11,4.

Altså, det har blitt dårligere siden da!? Hva sier det om mitt stoffskifte? Er det veldig lite forandring på 6mnd., eller kan stoffskiftet svinge opp og ned av seg selv?

Uansett, resultatene jeg fikk i dag ble regnet som greie, og jeg fikk vite at de var normale. Jeg forlangte en ny time til legen for å snakke om dette. Jeg har jo lest om andre her som får medisiner med "bedre" verdier enn mine... Og med tanke på hvordan formen min er, så vil jeg det.

Jeg er sliten nesten hele tiden, og veldig mye trøtt. Har alltid levd ganske aktivt. Hadde trivselsvekt på 64kg (er 170 høy), men har nå "rast" opp til 78kg på 2 år, uten noen spesiell endring i matvaner. Prøver så godt jeg kan å trene, men det gir meg ikke like mye som før. Akkurat som om treningen tapper meg helt for energi.

Noen som har råd, tips? Eventuel råd om hva jeg kan si til legen, slik at hun tar meg mer seriøst? Jeg er så lei av å ha det slik....:(

Jeg er 26år (om det skulle ha noen betydning.)
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    848

Standard Sv: Mine resultater på blodprøver... Noen tips? :)

Kjære Maud Angelica (Behn?)

Jeg syntes ikke FT4-nivået ditt er så veldig flott, egentlig. Teoretisk sett kunne du ha fungert kjempebra på det nivået fordi vi alle har våre egne ideelle tall. Du kan fungere bra på 10.0, mens en annen kan fungere svært dårlig på 10.0. Men det viktigste her er at du IKKE fungerer bra, og når blodprøven din i tillegg viser at du ligger litt lavt sammenlignet med gjennomsnittet, kan dette være grunn nok til at du trenger behandling.

Se på meg, feks. - Jeg har alltid hatt perfekte blodprøver jeg. Men formen min har alltid vært elendig. Den eneste perioden jeg har følt meg bra i de siste 18 årene har vært de 10 årene jeg tok Levaxin.

Ellers minner din historie meg mye om min: Du har rast opp i vekt (vekten min økte med over 50 kilo på noen få år, helt uten videre...), klarer ikke å trene skikkelig, og spiser normalkost.

IKKE la legen din fortelle deg at verdiene dine er normale og at alt er fint. (har fått den GJENTATTE ganger selv!) - Stol på hvordan du føler deg. Føler du deg elendig, krev å få behandling! Får du ikke det av fastlegen din, oppsøk spesialist som behandler deg på null komma niks.

Ang. blodprøvene dine for 6 mns siden kontra i dag, joda, stoffskiftet svinger naturlig, men sett at det ikke gjorde det på disse to prøvene, så har du fått lavere stoffskifte nå. Og det kan henge sammen med TSH'en din som har økt litt. (Folkens, back meg opp litt her! Hehe..)

Livet ditt har ikke vært optimalt på over 2 år nå (basert på at du sa du har gått opp i vekt de siste 2 årene) og det blir bare verre og verre, ikkesant? På tide å snu rundt på ting, og sette igang livet igjen!

Du trenger nok stoffskiftemedisin...

Det er så "morsomt" å se at samme historie gjentar seg gang på gang. Folk blir dårlige. Slitne. De kan gå opp i vekt. Mange har uvvikende blodprøver, men får fortsatt ikke hjelp, fordi legene ser på blodprøven helt blindt, og ser at verdiene er "innenfor normalen". Dermed er man altså helt frisk. Neste gang kaller de deg hypokonder fordi du klager igjen. Been there, done that. Det verste er jo når man har HELT perfekte blodprøver (som jeg hadde og fortsatt har) - Da er det så og si INGEN i helsevesenet som tror på deg hvis du sier du er dårlig. Nei, det er noe surr alt det der. Stå på ditt! Ikke la noen fortelle deg hvordan du føler deg. Det vet du best, uansett. Hvordan Du føler Deg!

Dette ordner seg!!

Mvh.
    Thomas

Medlem siden
    Apr 2009
    Meldinger
    8

Hei Thomas!

Tusen takk for oppmuntrende svar!

Og ja, det blir bare verre og verre. Jeg sliter VIRKELIG med å gå ned i vekt, og jeg har ikke hatt noen problemer med det tidligere. Fryser dagen lang, og sovner på so**** kl. 20.00, til tross for 8 timers søvn om natta. For noen år siden var jeg den som spratt opp tidlig om morgenen, og var proppfull av energi.

Det er først nå i det siste året jeg har begynt å merke dette for alvor, men har kjent litt på det i 2 år, eller så. (Gikk opp 8 kg fra sept. til nov/des i fjor, og sliter som bare det for å holde meg der jeg er i dag.)

Jeg har det visst relativt greit i forhold til andre med lavt stoffskifte virker det som. Men jeg er fryktelig redd for at det går bare en vei.... Nedover!

Jeg har ny time til legen min rett over påske, og håper hun forstår meg. Jeg byttet fastlege nettopp pga. at jeg følte meg som den verste hypokonderen når jeg var til min forrige lege. Ikke hyggelig.

På jobb føler jeg at andre tenker jeg er lat osv. Blir jo deprimert av mindre... hehe..

Men jeg lurte på en ting til. Jeg mener å ha lest at man har lettere for å gråte når man har lavt stoffskifte?? Er jeg helt på viddene nå?

Jeg har hvertfall i det siste tatt lett til tårene. Siste året kanskje, men først nå jeg har tenkt noe over det. Mulig det er for at kroppen er sliten?

Men saken er klar! Får jeg ikke hjelp av legen min, går jeg til spesialist. Moren min sier det ikke er noen særlige bivirkninger av medisinen hun bruker (levaxin), og at det dermed ikke kan være så farlig å prøve det, for å se om jeg blir bedre.

Men etter å ha lest om Armour, vil jeg gjerne prøve det. Et det å håpe på for mye, at legen skriver ut det til meg fra starten?

Takker for svar.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jeg bruker Armour.
    Og min spesielle situasjon gjør det helt nødvendig med denne - jeg blir syk av Levaxin.
    Men ikke alle er slik, og min anbefaling er at Armour får være et sikkerhetsnett og et andrevalg.
    Jeg er kommet til dette tross mine meget vanskelige år med Levaxin.
    Andre vil muligens råde deg anderledes.
    Jeg syns det må være lurt å starte på den medisinen som legene anbefaler. Den er gratis og du forblir "i det gode selskap".

Men samtidig : Ikke godta hvasomhelst ! Blir du ikke bra på et år er det etter min vurdering grunn til å sjekke nøye alt som kan sjekkes, og prøve eventuellt et tillegg med Liothyronin.

Så er tiden moden for Armour.
    Om jeg kan korte ned min situasjon, så er ikke Armour himmelriket, men Levaxin er et helvete.
    For deg kan det være motsatt.
    Vi er svært ulike og du må prøve for å vite.
    Begynn med Levaxin.

Jeg har både mor og søster som etter egen vurdering klarer seg bra med Levaxin. Ikke etter mim, men den teller ikke.......

Så er det dette med hvordan man vurderer hva som er normalt.
    Et friskt menneske kan nok ha så lavt som 10 uten at det er noe galt - - - i korte perioder !
    Har men dette lenge, så blir det symptomgivende.

Så burde du sjekke kjertelens helsetilstand med en prøve som heter anti-TPO.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2009
    Meldinger
    8

Hei!

Ja, jeg får høre hva legen sier neste gang. Hvis hun vil gi meg noe medisin i det hele tatt da.

Håper det.

Det bare virker som om flertallet trives mer Armour. Men som du sier...alle er vi forskjellige.

Jeg spurte legen om å teste anti-TPO, men hun sa det ikke var nødvendig. Men spørs om hun går med på å teste det denne gangen da.

God påske alle sammen!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Jeg tror jeg ville spurt legen hvorfor hun mener at testing av anti-TPO ikke er nødvendig.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det ville jeg også.
    90% av alle som får lavt stoffskifte får det på grunn av stoffer i blodet som oppdages av anti-TPO testen. (antistoffer)

Jeg tror det går å spørre om du ikke kan få ta den testen, feks at det vil berolige deg om du fikk - eller liknende argument.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2009
    Meldinger
    8

Hei!

Ja, jeg skal nok spørre henne om å få det.

Hvor lenge tar det vanligvis før man merker forskjell etter man begynner på medisin?

Jeg vil så gjerne komme igang med treningen igjen, og i det hele tatt få litt overskudd i hverdagen.

Håper jeg og legen finner en løsning som fungerer.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Telemark
    Alder
    50
    Meldinger
    19

Hei.
    Jeg hadde også en lege som ikke ville ta blodprøven som viser anti stoffer. Ble henvist etterhvert til sykehuset siden jeg ikke ble bedre og der ble den prøven tatt med en gang. Prøven viste at jeg lå over 1300 dvs ifølge spesialisten umålbare skyhøye prøver.(siterer det som står i journalen). De skal ligge på -60. Jeg ble operert 3 uker etterpå, har fjernet hele skjoldbruskkjertelen og venter på bedring. Tok visst tid å få anti-stoffene ned.
    Hvis ikke legen vil ta prøvene anbefaler jeg deg å kreve å komme til spesialist.

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Hei!

Det du skriver her minner mye om meg selv, jeg fikk diagnosen Hashimotos i februar 2009 og har i minst 2 år før dette slitt med mye av det samme.
    Jeg er 27 år. Mine prøver viste omtrent samme resultat som deg. Og de viste en tendens til at stoffskiftet gikk nedover men fortsatt "normalt".
    Tilslutt sa jeg til legen min at "det er noe feil her", og da tok hun Anti-TPO prøven som viste 1300! Og da ble jeg satt på Levaxin med en gang selvom T4 var rundt 11 og TSH 3.5 (husker ikke eksakt men det var noe slikt).
    Så pass på å få tatt anti-TPO. Det burde da virkelig ikke være noe problem for legen din det.

Lykke til!

gevega:
    Måtte du fjerne skjoldbruskkjerteln pga. resultatene på anti-TPO?
    Jeg hadde samme resultat som deg, fikk også vite at det var veldig høyt. Men har ikke fått noe beskjed om at kjertelen må fjernes. Er det bedre å fjerne den enn å la den være der å sakte men sikkert svinne hen?
    Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Litt usikker på resultater -vil noen hjelpe?
    Av Elinn i forumet Blodprøver
    Svar: 10
    Siste melding: 25-09-08, 18:30
  2. kan nogle tyde mine blodprøver???
    Av solskin i forumet Blodprøver
    Svar: 6
    Siste melding: 04-08-08, 22:10
  3. Trenger hjelp til å tolke mine blodprøver
    Av Birgithe i forumet Blodprøver
    Svar: 8
    Siste melding: 11-07-08, 23:49
  4. Mine blodprøver
    Av glaboy i forumet Blodprøver
    Svar: 4
    Siste melding: 24-09-07, 21:03
  5. Idrett enten før eller etter man fikk lavt stoffskifte?
    Av sportyBoy i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 20
    Siste melding: 02-07-05, 12:00

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn