Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
Tråd: Lavt stoffskifte og vekt
-
10-06-07, 20:37 #1
Lavt stoffskifte og vekt
Hei!
Vet ikke helt hvordan jeg skal begynne.. Håper veldig at noen kan ta seg tid til å lese innlegget mitt og kanskje gi meg noen tips. Har lest litt her inne og ser at dere kan mye.
Føler meg i grei nok form, men vekten har stått bom fast siste året og legen min finner ikke ut av det. Har lagt om kosten etter Grete Roedes prinsipper siste 3 årene, og har fått prøve Xenical, Reductil og nå Acomplia. Har ikke sett særlig resultater, men Acomplia har jeg bare brukt en mnd. Har ikke gått ned ett gram hittils, til tross for at jeg nå også har overskudd til å trene to-tre ganger i uken. Merker heller ingenting på målene. Begynner å bli veldig fortvilet. Legen min er veldig forståelsesfull, jeg er veldig heldig sånn, men han skjønner heller ikke hvorfor jeg ikke skal gå noe ned.
Jeg har brukt Levaxin og Liothyronin siden 2002. Bruker Levaxin 300ug fem dager i uken og 225ug to dager i uken, liothyronin 10ug/dag, Furix 40mg/dag. Tar også B12 injeksjoner hver tredje måned.
Siste prøvesvar:
B12 339 (150-650)
TSH <0.02 (0.3.-4.5)
Ft4 25.3 (10-22)
Ft3 6.6 (3.5-6.5)
Jern 5 (9-34)
Ferritin 124 (10-200)
Har sjekket prøvesvarene de siste 5 årene og har aldri hatt forhøyet TPO.
Håper på svar.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
10-06-07, 20:46 #2
jeg ser at din Ft4 ligger litt i overkant. Jeg har det av og til slik når jeg ligger litt høyt at jeg utrolig nok går OPP i vekt i stedet for å gå ned i vekt. Det er vel det eneste tipset jeg kan gi. Ellers så har ikke jeg heller gått ned noe siden jeg ble medisinert. Tror ikke alle gjør det. Dessverre.
-
10-06-07, 21:09 #3
Re: Lavt stoffskifte og vekt
Hej Kathrine
Opprinnelig skrevet av Kathrine

Der er forskel, selv på de stofskiftesyge der har den samme sygdom. Disse forskelle kan medføre at vi skal have forskellig behandling eller reagerer forskelligt på den samme medicin og maden.
Det har fået mig til at tænke på, at hvis vi er oprindelig forskellige m.h.t. den stofskifte-type vi er født med - kan det være, at dette kan give et fingerpeg imod, hvorfor nogle klarer sig bedre end andre, selv om vi alle prøver at gøre de rigtige ting omkring livsstil og vægten.
Måske kunne det hjælpe at studere lidt disse forskellige "stofskifte-typer" og finde ud af hvilken type man selv er.... også selv om man er syg - tilhører man jo fortsat den type man er født som....
I hvert fald skader det ikke at se på, hvad der findes af info om det. Jeg er faldet over en spændende artikel om emnet Metabolic Typing. Håber du kan få noget opmuntrende ud af det.
http://www.alun.dk/slank-metabolic-typi ... e-type.asp• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
10-06-07, 22:20 #4
Det kan være at Grethe Rode ikke er rette kostholdet for deg. Det finnes mange måter å legge opp kostholdet på og det virker som om hva som virker på de forskjellige stoffskifte pasientene varierer veldig.
Siden du har prøvd en diett uten fett og sukker så burde du kanskje prøve en med mye fett og proteiner? Bare en tanke. Ellers er det jo blodtypedietten da.Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
11-06-07, 10:24 #5
Ja, enig i at du kanskje burde prøve en diett med mye fett og proteiner siden en diett uten fett og sukker ikke hjalp.....jeg selv er blodtype 0 og da passer noe ale steinalderdiett og atkins og Skaldeman veldig bra. Og jeg slipper å være sulten.
Jeg tenkte at du tar nok den store dosen levaxin fordi du MÃ… ha ft4 over referanseområdet fordi du er hypo ellers, fordi du har insulinresistens som jo er kjent for å tette igjen reseptorene også for stoffskiftemedisin.
Noen har hatt stort hell med å ta metformin da. Det senker disse resistensene.
Les også det jeg har skrevet i referatet fra møtet med en fra Fedon-Linberg-klinikken, hun lister opp hva man spiser, altså ikke noe brød og helst for eksempel omeletter og grønnsaker istedenfor og visse vitaminer i større doser og fettsyrer i større doser for å senke insulinresistensen osv. Hun sa at mange pasienter måtte senke dosen sin med stoffskiftemedisin...det sier noe. (står i kostholds-mappen her tror jeg)
Det fins også en viss mulighet for at man i virkeligheten har cøliaki, hos 20-30 % er det overvekt med cøliakien og den forsvinner på glutenfritt....jeg selv gikk ned i vekt også på glutenfritt.
-
11-06-07, 23:15 #6
Tusen takk for mange gode tips! Dette er ting ingen har fortalt meg om før..
Hvordan finner jeg ut om jeg har insulinresistens eller cøliaki? Det er flere i familien som har det, så kanskje verdt å sjekke ut. Hva anbefaler dere å prøve ut først?
Jeg er selv blodtype O, så det kan jo ligge noe der.. Grete Roede er jo ikke tingen i forhold til blodtypedietten (det lille jeg nå har lest).
Igjen, tusen takk for flotte innspill
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
12-06-07, 20:33 #7
Hei, jeg går på lavkarbo nå og har en tråd om det under kosthold.
Jeg bruker forumet www.lavkarbo.no en god del. Der står det en del om insulinresistens. Mest på underforumet PCOS, hvis du velger innlegg fra begynnelsen kommer det opp mange som bruker metformin. Så vidt jeg har forstått, så virker lavkarbo på samme måte som metformin. http://www.drlindbergs.no/page/index.ph ... arentid=22
Jeg har prøvd slanking i mange år uten vektnedgang, men med lavkarbo har da vekta gått ned en del. Deilig å kunne bruke bukser i 42, og i 44 må de heises opp med belte.
Nå er jeg ikke helt fornøyd, for jeg syns jeg går for langsomt ned, og har litt problemer med å holde dietten akkurat nå. men får være glad for det jeg oppnådd.
Jeg har tenkt på å få tatt prøver for insulinresistens. Har også vurdert å be om metformin hvis jeg har insulinresistens. Jeg har forøvrig også prøvd xenical, uten noen effekt. Kunne tenke meg å prøve metformin hvis jeg har insulinresistens.
Jeg har tatt en hjemmetest for cøliaki: http://www.helseinfonett.no/index.php?p ... 0b22adf55b
Lignende tråder
-
lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 17Siste melding: 26-05-10, 13:09 -
Overgang fra høyt til normalt stoffskifte + vekt
Av lady90 i forumet Høyt stoffskifteSvar: 0Siste melding: 07-06-08, 19:58 -
Vanlig å rase ned i vekt med lavt stoffskifte
Av gutt_81 i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 9Siste melding: 22-07-07, 23:40 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 27-10-06, 20:28 -
ned i vekt me avt stoffskifte?
Av stina21 i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 17Siste melding: 27-05-06, 19:35
Svar med sitat
Bokmerker