Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
-
25-04-07, 09:44 #1
Hvor stor er muligheten for at Graves sykdommen "brenner ut"?
Jeg har lest så mye forskjellig om dette. Noen steder står det at ca halvparten av alle med Graves sykdom opplever at sykdommen brenner ut med tiden (ca 2 år). Min endokrinolog sa at det er over 60 % sjangse for at sykdommen brenner ut i løpet av 1,5 til 2 år.
Det at sykdommen brenner ut betyr det at man er erklært helt frisk fra å ha noe stoffskifte problemer?
Er det noen her som har opplevd at sykdommen brenner ut? Hvor lang tid tok det før du ble erklært frisk? Brøt sykdommen ut igjen med tiden? Eller er det noen som endte opp med hypothyreose i stedenfor?
Jeg vil at sykdommen skal brenne ut slik at jeg kan fortsette livet som det var før!!
-
25-04-07, 11:27 #2
Hei jeg endte opp med hypotyreose,operert for graves i -94...
-
25-04-07, 12:37 #3
jeg fikk også beskjed om at det ville brenne ut...
nå har jeg fått Graves (er hyper) isteden
Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
Det gikk dog nesten 3 år innen jeg fikk diagnosen.
-
30-04-07, 12:24 #4
Da jeg hadde Graves (ble operert nov-06) fikk jeg også høre at sykdommen kunne brenne ut av seg selv. Synes tidsaspektet på 2 år var uendelig lenge, jeg mener å ha hørt at det kun var ca. 20-30 prosent som ble helt kvitt sykdommen, resten ville før eller senere få tilbakefall, mange straks de prøvde seg uten tabletter. Hørte kun om en person som hadde hatt høyt stoffskifte som ble helt frisk igjen, han gikk på medisiner i 5 år (han var ca. 35 år da han fikk høyt stoffskifte) og etter det har han så vært symptomfri i over 20 år. Så det går an...
Kirurgen min mente klumpen jeg hadde ikke kom til å forsvinne selvom mitt høye stoffskifte gjorde det. Og jeg slet litt med den klumpen i halsen der, så jeg valgte å operere, så nå får jeg aldri vite om mitt høye stoffskifte hadde brent ut. Tygger Levaxin...
-
30-04-07, 20:20 #5
Jeg fikk diagnosen høyt stoffskifte høsten 2003, etter jeg fødte min andre sønn.
Sykdommen startet nok rett etter jeg fikk ham i januar, men det tok tid å finne ut hva det var. Trodde det var våkennettene som gjorde meg utslitt i begynnelsen. Fikk beskjed om at jeg hadde TRAS..... så mener at legen sa at det betydde Graves.
Tok neo-m. i ca ett år. HAr siden tatt bl.prøver jevnlig, og fått et barn til, men sykdommen har ikke kommet tilbake. Og nå har jeg ikke mer positive antistoffer igjen
Så sykdommen har vel brent ut da.....
Håper dette skjer med deg også
Hypertyreose høsten 2003. "Alle gode ting er tre" ;) Storebror 91, lillebror 03 og bittelillesøster 05
-
04-05-07, 22:00 #6
Tusen takk for svar alle sammen!
Må si at det ikke høres oppløftende ut. Jeg har en misstanke om at det er ganske sjelden at sykdommen brenner ut og aldri kommer tilbake.
Men veldig godt å høre, tussi, at det ble borte hos deg. Spesielt oppløftende er det at du fikk et barn etterpå og at det ikke brøt ut på nytt. Jeg har nemlig fått beskjed om at sjangsen er stor for at det bryter ut igjen etter et svangerskap. Og som du kanskje har fått med deg, så ønsker jeg å bli gravid så fort dette er ute av verden
Godt å høre at det faktisk KAN brenne ut
-
09-05-07, 08:48 #7
Hei El- Ella, har du bestemt deg for hva du skal gjøre?
Bare lurte, vi hadde jo en samtale om dette for en stund siden..
-
30-08-07, 08:06 #8
Gammel tråd..... men slenger på et svar likevel.....
I mine indremedisinbøker står det at graves "brenner ut" hos ca 50%.... men det er usikker vitenskap.... og tallene varierer fra kilde til kilde.
Ofte brukes forekomsten av anti-TSH (TRAS) som indikator på om sykdommen vil komme tilbake.
En del leger anbefaler at Neo-mercazole brukes over en periode på to år, for så å prøve å slutte med medisinen... mens andre igjen henviser til radiojod-behandling ganske raskt......
Det dumme er at det fort tar tre- fire år før en kan si noe om sykdommen vil komme tilbake eller ikke.......
Jeg fikk diagnosen for 6 år siden. Gikk på Neo-mercazole i ett år før jeg forsøkte å slutte. Holdt meg frisk til midten av 2005, gikk på neo-mercazol i ca en mnd. ble gravid, sluttet med medisiner, fikk tilbakefall etter 1 1/2år. Går nå jevnlig til kontroll og sjekker verdiene. Sist gang var TSH lav, TF3 litt høy og TF4 normal. Har etter anbefaling fra legen avventet å begynne på Neo-mercazole til vi får svar fra spesialist........
rare greier
-
30-08-07, 17:31 #9
Henger meg på her jeg også.
For min del så har jeg nå gått ett år uten Neo M. og prøvene holder seg fine. Før den tid gikk jeg på Neo M. i ca 2,5 år (med et forsøk tidligere på å slutte). Medisinsk sett så har vel kanskje min hyperthyreose "brent seg ut" nå. Det føles bare ikke sånn....
Jeg sliter veldig med tretthet, anspenthet, dårlig søvn ++++. Lurer veldig på om jeg ikke tok nok hensyn mens stoffskiftet var høyt, følte meg ikke verken trett eller syk da, selv om verdiene var skyhøye. Forstå det den som kan. Men iallefall har jeg kjent det nå etterpå. Har hatt det sånn, i større eller mindre grad, siden stoffskifteverdiene ble "normale" (snart 3 år). Veldig festlig for det er jo ingen som har noe å hjelpe meg med siden alle prøver er fine. Holder periodevis på å bli gal av mitt nye asosiale jeg, så hvis noen har tips å komme med så tar jeg gjerne imot.
Hilsen en trett og lei sørlending!For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
06-09-07, 15:55 #10
Tja. Jeg ble behandlet (mer el. mindre hodeløst av leger i distrikts-Norge uten den minste peiling på hva de holdt på med, har jeg nok skjønt i ettertid) med NeoMz i et år etter at jeg fikk diagnosen for første gang. Var så i OK form i halvannet års tid, tok blodprøver hver 3. mnd. som så fine ut. Hadde trua på at jeg skulle være blant de heldige som slapp unna med én runde.
Men så, tidligere i år, fikk jeg plutselig et kjempetilbakefall, og er nå midt i den vanskelige reguleringsprosessen - bruker både NeoMz og Levaxin, 100% sykmeldt på femte måneden, osv. osv.
Var hos endokrinolog på Aker senest i dag, og fikk bekreftet at selv om de kanskje kan klare å få meg noenlunde på stell igjen denne gangen, så har jeg veldig stor sjanse for å få enda et/enda flere tilbakefall iom. at jeg allerede har hatt ett. I så fall ville han helst operere meg, siden han mener det nå også har satt seg på øynene - noe som ikke skjedde i den første "runden". Og her går jeg og ønsker meg å bli gravid i løpet av et år eller to, og nå får jeg ikke lov til det heller. Nedslående nyheter på en ellers fin høstdag... :(
Lignende tråder
-
Hvor stor hydrocortisondose tar dere?
Av Jeanette Ws. i forumet HydrocortisonSvar: 4Siste melding: 27-07-10, 21:06 -
Hvor har du fått informasjon om sykdommen?
Av jessica i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikereSvar: 13Siste melding: 31-08-07, 17:26 -
Hvor stor dosis?
Av gitteh i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 30-08-07, 14:15 -
Hvor stor dose????
Av sugarfre i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 5Siste melding: 02-03-07, 00:35
Svar med sitat
Bokmerker