Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
-
07-08-15, 09:19 #1
Konvertering fra T4 til T3 ("Undertrykt TSH og blodprøver")
Hva tenker dere om denne? Er det slik at vi skal ha noe TSH for å hjelpe kroppen til å konvertere fra T4 til T3, og hva skjer da med oss som har supprimert TSH på grunn av medisinene vi bruker?
http://stofskiftesupport.dk/undertry...g-medicinering
-
07-08-15, 10:16 #2
Sv: Konvertering fra T4 til T3
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
07-08-15, 11:07 #3
For så vidt mest nysgjerrig, jeg går ut fra at det er flere synspunkter på hvordan dette henger sammen. Dette med kombinasjonsbehandling med NDT og syntetisk er det jo skrevet oppklarende ting om før, her på forumet
-
07-08-15, 12:17 #4
Jeg ville ønske at der ikke blev linket til artiklen på Stofskiftesupport.dk Den er virkelig bad news - ukritisk kopieret fra Tiredthyroid.com der ejes af en Barbara S. Lougheed, en forhenværende Graves patient, senere hypothyroid. Hun kalder sig forfatter og hendes forfatterkarriere startede med en bog om.... lavt stofskifte, som hun selv anbefaler ved at "citere" et læserudsagn, der lyder som følger: "Your book is absolutely the best... even better than Dr. Broda Barnes'". Alene denne eksponering siger om Barbara S. Lougheed alt hvad der er værd at vide om hende.
Problemet med ALT som Barbara S. Lougheed skriver om stofskiftet er at hun forstår de medicinske kilde-artikler på helt sin egen måde, og det hun åbenlyst ikke fatter - digter hun i stedet. Det er netop hjemmesider som hendes, der skriver sådan noget bras, uanset originalt eller oversat af andre, jeg frygter (som jeg beskrev i tråden Is Google Making Us Dangerous?) på andres vegne og derfor linker jeg aldrig selv til sådan noget.
Nej. Det skal vi ikke. Vi skal IKKE have TSH for å hjelpe kroppen til å konvertere fra T4 til T3. Uanset fra skjoldbruskkirtlen eller fra tabletter, uanset syntetisk T4 eller "naturthyroid", skal T4 konverteres til T3. Hvis påstanden var korrekt, ville alle med lavt eller ikke målbart TSH have bragende LAVT stofskifte, lige meget hvad.
Jeg gætter at dit spørgsmål er relateret til en bestemt part af Barbara S. Lougheed's artikel, du læste oversat til dansk af Stofskiftesupport.dk...
Barbara S. Lougheed skrev på sin hjemmeside: If the primary role of TSH is to aid in T4 to T3 conversion at the cellular level, then someone with low TSH may have insufficient T3 levels. In fact, many patients initially report a low TSH with low T3 levels, but T4 levels close to mid-range. On desiccated thyroid, a suppressed TSH is a common side effect, because the T3 content in desiccated suppresses stimulation from both the hypothalamus and pituitary. So anyone taking desiccated thyroid may have limited T4 to T3 conversion due to a lack of TSH. But desiccated thyroid contains T3, so the loss of conversion is compensated for by the same T3 that is suppressing the TSH. In any case, it is possible to live with a suppressed TSH, and many on desiccated thyroid do just that, because they find that keeping their TSH in range means they’ll still have hypothyroid symptoms.
In an ideal world, all our lab values would be somewhere within the reference range, and we’d feel great. My observation is that most people on T4 do not have suppressed TSH levels, but most people on desiccated do, probably because of the T3. But anecdotally, most who have been on both types of medications feel better with desiccated. Maybe the best of both worlds could be achieved by combining the two medications. By lowering the desiccated dose and splitting it up throughout the day, the TSH might rise into range. And since desiccated has too high a ratio of T3 to T4 for some people, combining the two would correct that problem too. This obviously would not work for people with conversion or other issues, but it might work for some. End of Citation.
Det samme oversat af Stofskiftesupport: "Hvis TSH's primære formål er støtte konvertering af T4 til T3, vil personen med lavt TSH have for lidt T3. Mange patienter oprindeligt med lavt TSH rapporterer at have lave værdier af T3, mens deres værdier af T4 befinder sig i midten af normalområdet.
Et undertrykt TSH er en almindelig bivirkning af behandlingen med naturthyroid, fordi T3 i naturthyroid undertrykker stimulation af hypothalamus og hypofysen. Derfor, patienter i behandling med naturthyroid vil have for lidt T4 til rådighed for konvertering til T3, på grund af mangel på TSH.
Men naturthyroid indeholder også T3, så tabet som følge af nedsat konvertering kompenseres for af det samme T3 som undertrykker TSH. Under alle omstændigheder er det muligt at leve med et undertrykt TSH, og mange i behandling med naturthyroid gør netop det, fordi de oplever at hvis deres TSH bliver opretholdt indenfor normalområde, vil de fortsat have symptomer på hypothyreose.
I en ideel verden, ville resultater af alle vores blodprøver befinde sig et sted indenfor normalområdet, og vi alle ville have det rigtig godt. Min observation er, at TSH hos de fleste mennesker i behandling med syntetisk T4 er ikke undertrykt, hvorimod de fleste mennesker i behandling med naturthyroid har undertrykt TSH, sandsynligvis på grund af T3.
Men ifølge diverse udsagn (anekdoter), de fleste der har været i behandling med både syntetisk T4 og med naturthyroid, har det bedre af behandling med naturthyroid. Måske det bedste fra begge verdener kan opnås ved at kombinere de to typer lægemidler. Ved at [kombinere med syntetisk T4], sænke dosen af naturthyroid og indtage den opdelt i løbet af dagen, kan man opnå at TSH stiger til indenfor normalområdet.
Og eftersom naturthyroid har for højt indhold af T3 til T4, ville kombinationen af de to lægemidler [syntetisk T4 og naturthyroid] løse også det problem. Det ville naturligvis ikke fungere hos patienter med konverterings- eller andre problemer, men dog kan fungere for nogle." Citat slut.
Hvad?
Tænker Stofskiftesupport.dk overhovedet selv?
Der er simpelthen ikke et ord i teksten, de citerer fra, som ikke er bullshit! Skræmmende forkert. Aner de i virkeligheden ikke, hvad det er, de oversætter?
Nej, det gør de ikke!
Artiklen Undertrykt TSH og blodprøver (af Barbara S. Lougheed) og en anden artikel Er en undertrykt TSH skadelig (af læge Jeffrey Dach MD) er et eksempel på manglende egenviden hos oversættere på Stofskiftesupport.dk. Hvordan i alverden kunne de ellers publicere begge "oversættelser" uden at lægge mærke til, at de direkte modsiger hinanden? Medmindre de ikke aner, hvad de oversætter....
Hvad hvis nogen i behandling med "naturthyroid" (eller syntetisk) i adækvate behandlingsdoser, hvilket jo ikke kan undgå at undertrykke TSH - læser Barbara S. Lougheed's artikel oversat af Stofskiftesupport.dk ? Hvad hvis artiklens budskab gør dem utrygge , og de beslutter at reducere deres medicindose? Bare for at få deres TSH til at stige, fordi de har læst på Stofskiftesupport.dk at lavt TSH er skadeligt?
I denne situation, enhver stigning i TSH som følge af reduceret medicindose, er ensbetydende med forværring af lavt stofskifte, og hvad det betyder, ved ingen bedre end os på dette forum.
Bettie. Jeg kan forsikre dig, at det du har læst på Stofskiftesupport.dk du har citeret fra, fra ende til anden er Barbara S. Lougheed's fri fantasi. Det hænger ikke sammen. Alt er forkert. Problemet opstår når folk tager det for gode varer og tilpasser deres behandling til det, de læser.... Det kommer de til at fortryde bitterligt. Det er sikkert og vist.
Man kan ikke have synspunkter om kroppens biokemi eller funktioner. De er som de er. Jeg har skrevet et Open Letter to Mark Vanderpump om netop samme. Jeg har endnu ikke haft tid til at oversætte brevet til dansk.
Du har ret i at mangt og meget blev/bliver korrekt opklaret her hos os, men det sker kun fordi folk her er meget restriktive i forhold til kvaliteten af information formidlet via vores hjemmeside. En ting er sikker som amen i kirken: hverken referencer med kilder henvisende til Barbara S. Lougheed via Stofskiftesupport.dk ville overleve "kvalitetskontrol" her på forummet...
Jeg får mareridt af tanken om at flere syge følger linket til den artikel du har læst... og risikerer at få en en forskruet opfattelse af deres behandling, men jeg har desværre ikke tid lige nu, til at gå i flæsket på Barbara S. Lougheed's fri digtning og den danske oversættelse begået af Stofskiftesupport.dk. Det må komme på et andet tidspunkt. Sorry...Sist endret av Anisa; 07-08-15 kl 12:48
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
07-08-15, 14:50 #5
Jeg har i grunnen oppfattet denne nettsiden som en av de mer seriøse, men så er åpenbart ikke tilfelle.... Nettet vrimler av informasjon om stoffskiftesykdom, og jeg skal ikke påstå å ha forutsetninger for å skille snørr og barter når det kommer til mer biokjemisk stoff. Da er det bra å kunne få synspunkter på holdbarheten av det de skriver
-
08-08-15, 20:42 #6
Vel, det som er uthevet er iallfall en tanke i den forstand at de fleste som kommer fra levaxin/t4 HAR dårlig omdanning... Ønsketenking om "hvis man hadde normale verdier" er dessverre ikke særlig relevant når de fleste ikke HAR det. Husk også at de fleste som kommer innom og føler seg vel på levaxin har HØYE fT4-verdier - ikke "normale" som hun beskriver - og dermed også subprimert TSH.In an ideal world, all our lab values would be somewhere within the reference range, and we’d feel great. My observation is that most people on T4 do not have suppressed TSH levels, but most people on desiccated do, probably because of the T3. But anecdotally, most who have been on both types of medications feel better with desiccated. Maybe the best of both worlds could be achieved by combining the two medications. By lowering the desiccated dose and splitting it up throughout the day, the TSH might rise into range. And since desiccated has too high a ratio of T3 to T4 for some people, combining the two would correct that problem too. This obviously would not work for people with conversion or other issues, but it might work for some.
Jeg tror man skal innse at er man ikke frisk så skal man heller ikke forvente normale labverdier - en kjertel skiller ut pent og forsiktig døgnet rundt basert på hva vi spiser, hva vi gjør, hvilken søvn vi har fått, vår mentale tilstand. Hva vi får fra boks kan kun bli en blek erstatning uansett hvor godt vi klarer å gjøre det.
Og i valget mellom normal TSH eller "å føle meg normal" så vet jeg hva jeg velger.

(Den dagen noen beviser at TSH er "viktig" forbeholder jeg meg retten til å endre mening, men enn så lenge ...!)Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
Lignende tråder
-
Konvertering problemet med Levaxin (T4 till T3)
Av Mod i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 12Siste melding: 16-10-12, 16:38 -
Blodprøver
Av elin* i forumet BlodprøverSvar: 19Siste melding: 25-07-05, 11:26 -
blodprøver
Av Kari i forumet BlodprøverSvar: 9Siste melding: 10-07-05, 18:49 -
Blodprøver
Av Juva i forumet BlodprøverSvar: 4Siste melding: 20-06-05, 12:30 -
Blodprøver!
Av Viksi i forumet BlodprøverSvar: 38Siste melding: 17-06-05, 20:16
Svar med sitat

Bokmerker