Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
-
07-02-13, 07:22 #1
tilvenning av høye dose levaxin.
Hvor lang tid er det normalt å gi kroppen til tilvenning av høyre dose levaxin??
er nettopp gått fra 150 til 200.Lavt stoffskifte etter Graves.
Det er lov å være syk uten det synes, det er også lov å ha godt humør selv om man er syk.
-
07-02-13, 08:55 #2
Sv: tilvenning av høye dose levaxin.
Hei dutta, og velkommen hit

Jeg er litt usikker på hva du mener. Mener du hvor lenge du skal gå med ubehag etter at du har høynet dosen? Du sier ingenting om hva som har skjedd etter at du høynet dosen. Hvis du sier litt om hvordan du føler deg kan det hende det kommer innom noen her som kan svare deg. Jeg har ikke selv opplevd direkte ubehag ved å høyne dosen.
Eller mener du hvor lang tid det skal gå før du høyner mer? Du bør la kroppen få noen uker på den nye dosen før du gjør noe mer. Som du sikkert vet så tar ting tid ved lavt stoffskifte. Her er tålmodighet en dyd mer enn noen gang.
Jeg har lyst til å gi deg et tips (så er det opp til deg om du vil bruke det): Når du er kommet over 150 µg lønner det seg å høyne dosen med 25 µg om gangen (ikke 50 µg). Det er for å ikke få ubehag og følelsen av å være overdosert.
Håper dette var til litt hjelp, dutta
-
07-02-13, 09:52 #3
Heisann dutta.
Skriv litt om deg selv her: https://www.stofskifteforum.dk/forumdisplay.php?f=31 (Presentasjoner)
Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
-
07-02-13, 10:40 #4
Burde kansje fortelle lidt mer ja.

I forbinnelse med graviditet i 2003, fant man ut jeg hadde høyt stoffskifte (graves)
men stoffskiftet holdt seg i "ro" og var stabilt fra 2003-2008.
da jeg får allergisk reaksjon av medisiner til høyt stoffskifte, fikk jeg Radioaktiv behandling i mars 2009 etter det har det vært lavt stoffskifte.
så har gått på levaxin i noen år og alle prøver har frem til nå vært bra.
de siste prøver har dog vist at stoffskiftet faller. Så legen mente jeg skylle øke dosen fra 150 til 200.
Syntes allerede dagen etter at jeg fikk mye hjertebank, uro i kroppen og har stort sett ikke sovet siden jeg startet med 200.
å jeg vet man skal passe på ikke å få for høy dose, men tenkte kroppen kanskje skulle ha noen dage å tilvenne seg. Spørsmålet bare hvormange??
Legen sagde dog, at hvis jeg følge for mye ubeha, måtte jeg går ned på 175.Lavt stoffskifte etter Graves.
Det er lov å være syk uten det synes, det er også lov å ha godt humør selv om man er syk.
-
07-02-13, 10:57 #5
Hei igjen, dutta

Det er veldig positivt at legen din vil øke dosen. Det som ofte skjer når vi kommer litt opp i dose er at leger blir livredde for at vi skal få for mye stoffskiftemedisin med det resulatet at mange går undermedisinert. Dessverre
Jeg er enig med legen din i at du skal ta 175 µg hvis du har mye ubehag. Det jeg er uenig med ham i er at du skulle øket med 25 µg, ikke 50 µg. Når man starter med medisin er det ok å øke med 50, men når du har nådd 150 så er det etter hvert snakk om finjustering. Og da blir 50 litt mye. Her skal jeg i samme åndedrag ikke være for bastant fordi mange må mye høyere enn dette. Det er individuelt. Men uansett, 25 µg i økning av gangen. Jeg får også legge til at jeg bare forteller deg hva jeg har lært her inne. Hva du gjør med medisineringen din blir mellom deg og legen din.
Jeg regner med at du leser deg opp på lavt stoffskifte her inne, dutta. Det er enormt mye å lære her inne
-
07-02-13, 11:12 #6
Der findes ikke et standardsvar på dit spørgsmål, dutte. Nogle starter direkte på en fuld terapeutisk dose, mens andre skal øge noget langsommere, og resten kan måske slet ikke tåle Levaxin.
I tilsvarende situation som din, ville jeg gå ned til 175 og gennem et par uger se hvordan det går. Går det ikke godt nok og symptomerne er næsten uforandrede, da bør du flytte medicin-tid til natten, lige inden du lægger dig. Efter 3-4 uger burde du begynde mærke om der er en bedre effekt eller ikke bedre nok. Ved medicinske forsøg med syntetisk T4 taget til natten, har studierne bekræftet at syntetisk T4 "arbejder" langt bedre om natten end fra morgenstunden.
Hvis det fortsat ikke føles godt nok = måske færre men alligevel flere symptomer tilbage, da der det næste trin: Liothyronin. Fremgangsmåden er: Levaxin til natten, og dele-doser af Liothyronin morgen, middag, eftermiddag. Det er absolut nødvendigt, at dosen an Levaxin SKAL IKKE reduceres når tillægsbehandlingen med Liothyronin starter. Man bør se tiden an i 6-8 uger før man kan bedømme effekten af denne "kombinations-behandling".
Hvis det fortsat ikke er "godt nok" yderligere 6-8 uger efter, da er tiden inde til at tænke: "Thyroid".
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Høy dose Levaxin!?
Av emma i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 13Siste melding: 01-10-10, 16:09 -
Stabil dose levaxin 50 mg i 3 år nå
Av avath i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 23Siste melding: 30-05-10, 21:36 -
Hodepine ved for høy dose Levaxin?
Av Pluto i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 9Siste melding: 11-05-10, 21:26 -
Hva er en høy dose levaxin?
Av flerengstrand i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 18Siste melding: 30-03-08, 17:09 -
Hvor høy dose Levaxin?
Av i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 4Siste melding: 27-04-05, 19:16
Svar med sitat

Bokmerker