Side 1 av 8 12345678 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 76
    Medlem siden
    May 2012
    Sted
    sørlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    81

Standard Ny-diagnostisert med lavt stoffskifte

Hei Er ny her jeg, og for få dager siden var jeg hos både fastlege og hos spesialist, som begge konstanterer at jeg har lavt stoffskifte.
    Har mistenkt det selv i 6 måneder nå, men når jeg tenker meg om må jeg ha hatt lavt stoffskifte i flere år...

Har fått beskjed om å ta temperaturen om morgenen, før jeg står opp. Dette har jeg nå gjort før jeg har startet med medisiner, og tempen min er på det laveste 34,8 og på det høyeste 35, 2. Dette har jeg nå målt en ukes tid. Hva indikerer disse temperaturene egentlig? Han spesialisten sa bare noe om energinivået mitt, som jeg ikke helt forsto. Noe om at jo lavere under 36, 5 jo kjipere tilstand...(?) Håper noen kan forklare.

Lurer også på dette med medisin. Skal begynne med 50mg levaxin. Når kan man forvente en virkning av den? Og bør den tas morgen eller kveld? Spesialist sa morgen, fastlege sa kveld. Festlig!!!

Også lurer jeg på enda en ting. Tar dere masse kosttilskudd også? jeg har fått beskjed om å ta jod, selen, c-vitamin og kelp (eller tangmel). Noen andre som også gjør det?

Håper inderlig noen kan svare. Jeg er så uviten og fersk på dette, har ingen peil overhode...

Tusen takk!!!

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Standard Sv: Ny-diagnostisert med flere spørsmål!(temp.måling, medisin, virkning etc...)

Jeg har forsøkt Levaxin både morgen og sen ettermiddag. Hos meg fungerer det best med sen ettermiddag. Det passer også best med å ikke ta Levaxin helt opptil et måltid med ettermiddag for meg. Prøv deg frem, men ta den på nogenlunde samme tid hver dag og utenom måltid.

Tar jern av og til, c-vit, b-vit, tran og d-vit. I perioder magnesium og kalsium.

Virkning av Levaxin i forhold til tid, helt individuelt. 50 ser jeg på som en startdose og ville tatt nye blodprøver om 4-6 uker for å se hvilken påvirkning det gir på blodprøveresultater.

Har du noen blodprøveresultater kanskje?

Medlem siden
    May 2012
    Sted
    sørlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    81

Standard Sv: Ny-diagnostisert med flere spørsmål!(temp.måling, medisin, virkning etc...)

Sitat Opprinnelig skrevet av Eirin Vis post
    Jeg har forsøkt Levaxin både morgen og sen ettermiddag. Hos meg fungerer det best med sen ettermiddag. Det passer også best med å ikke ta Levaxin helt opptil et måltid med ettermiddag for meg. Prøv deg frem, men ta den på nogenlunde samme tid hver dag og utenom måltid.

Tar jern av og til, c-vit, b-vit, tran og d-vit. I perioder magnesium og kalsium.

Virkning av Levaxin i forhold til tid, helt individuelt. 50 ser jeg på som en startdose og ville tatt nye blodprøver om 4-6 uker for å se hvilken påvirkning det gir på blodprøveresultater.

Har du noen blodprøveresultater kanskje?
    Hei Eirin og tusen takk for svar!!

Jeg får prøve meg frem mtp tidspunkt å ta medisinen min. Har nå tatt 2 tabletter, begge på morgen. Har vært sykt trett og sovner momentant på kvelden.
    Skal ta nye blodprøver om 6 uker, sa legen, og dette regnes visst som en startdose, ja.

Jeg skjønner ikke helt det der med temperaturmåling. Jeg ligger mellom 34,4 og 35,5 hele tiden. Og det kan umulig være så bra? Håper noen vet litt om det...

Og blodprøveresultatene mine skal jeg prøve å få rotet frem Kommer tilbake med dem. Men han spesialisten jeg var hos, var mer opptatt av morgentemeperatur og form generelt enn av blodprøver...

Igjen takk for svar. Er så mye jeg ikke skjønner enda - jeg vet bare at jeg føler meg helt elendig...

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Hei - jeg gjør et forsøk på å svare på noe av det du spør om:

Den lave kroppstemperaturen forteller at kroppen din går på lavgir. Det vil rette seg etter hvert som du kommer opp i riktig dose med stoffskiftemedisin. Mange med lavt stoffskifte plages med at de fryser, og det henger sammen med lav kroppstemperatur.

Dette med at du har fått forskjellig beskjed om tidspunkt for å ta medisinen, henger sikkert sammen med at det til nå har vært vanlig å anbefale pasienter å ta medisinen om morgenen. De siste årene har det kommet studier som viser at mange har bedre virkning av medisinen hvis de tar den om kvelden. Det ser ut til at det er litt forskjellige erfaringer med det. Noen merker ingen forskjell, noen har bedre virkning av kveldsdosering, mens andre sliter med å sove dersom de tar medisinen på kvelden. Her må du bare prøve deg fram. Medisinen skal vel helst tas til samme tid hver dag, enten det er morgen eller kveld. Den skal heller ikke tas sammen med måltid, ikke sammen med kaffe, og ikke sammen med jerntilskudd. Det ødelegger for opptaket av medisinen. Jeg tar min om morgenen, med en gang klokka ringer, og venter med frokost og kaffe til jeg kommer på jobb et par timer seinere.

Det er individuelt hvor fort du vil merke at medisinen virker. Noen merker det ganske fort, andre ikke. Det kommer også an på typen stoffskiftemedisin. Levaxin inneholder syntetisk T4, som skal omdannes til T3 i kroppen, som er det stoffet kroppen kan gjøre seg nytte av. Det tar litt tid før nivået av stoffskiftehormon stiger igjen. Jeg startet også på 50 µg levaxin og syntes jeg merket litt forskjell etter 3-4 uker, men brukte flere måneder på å komme opp i den dosen som var passe.

Det med jod er omdiskutert, som du kan lese i andre tråder på forumet. Har du for lite jod, kan det gi lavt stoffskifte og struma, dvs skjoldbruskkjertelen begynner å vokse. Har du for mye jod kan det også bli galt. Har du fått målt jod i døgnurin hos spesialisten? Har du blitt anbefalt å ta tilskudd av både jod og kelp, som også inneholder jod, eller bare en av dem?

Vi med lavt stoffskifte kan ofte ha lave verdier av jern og D-vitamin, som i seg selv kan gi lignende symptomer som hypothyreose. D-vitamin (NB D3, eller cholecalciferol!) er det bra å ta tilskudd av hele vinteren (noen må ta det hele året), og jern når blodprøver viser at du ligger lavt. B12 kan det også være greit å få sjekket nivået av.

Det er mye å sette seg inn i! Du gjør klokt i å prøve å lese deg opp på emnet, og kan finne mye nyttig i trådene her på forumet. Du vil ha nytte av det fordi du vil forstå mer av hva som skjer med deg, hva legen sier om det, og hvordan du skal tilpasse din egen behandling

Medlem siden
    May 2012
    Sted
    sørlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    81

Tusen takk for svar til deg også Bettie

Interessant det med temperaturen. Er mine temperaturer veldig lave? høres lavt ut syns jeg med rundt 34-35...

Er spent på å se hvor fort jeg merker effekt da. Tar levaxin ja, 50 mg - også får jeg kanskje bare prøve meg litt frem ifht morgen eller kveld. Håper jeg får rask virkning ;)

Hva skal jeg gjøre ifht jod, da tro? Han ene legen (øverby) ba meg ta både jod og tangmel - uten å ha tatt noen blodprøver av dette. Kanskje lurt å avvente litt, da? Hm...ble litt i tvil nå. Ellers skal jeg altså ta selen, d-vitamin, c-vitamin og en ting til som jeg ikke husker. Mulig det var b-vitamin...

Tusen takk for nyttig info og bra svar. Det hjelper å høre fra noen som kjenner til dette, for ja, det er så altfor mye å sette seg inn i syns jeg...sukk...

Ha en fin dag videre!

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Min basaltemp har ligget på 35,8 i flere år, og så vidt jeg skjønner er dette ganske normalt når man er stoffskiftesyk.
    Jeg tar ferritin og d-vitaminer fordi blodprøver viser at jeg er litt lav her
    Jeg tar selen fordi jeg har mye antistoffer, og selen hjelper mot det
    Jeg tar magnesium, sink og nattlysolje for og begrense kramper (etter råd fra lege)
    Jeg tar tran daglig og har gjort det hele mitt liv.
    Ellers spiser jeg variert, og bruker også diett.no flittig for og være sikker på at kosten min ikke gir meg mangler.

Jeg tar Levaksin om morgenen. Har prøvd begge deler, men det ser ut for meg som jeg har best effekt av levaksin om morgenen.
    Hvor lavt er stoffskiftet ditt / blodprøver, og har du antistoffer?

Medlem siden
    May 2012
    Sted
    sørlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    81

Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    Min basaltemp har ligget på 35,8 i flere år, og så vidt jeg skjønner er dette ganske normalt når man er stoffskiftesyk.
    Jeg tar ferritin og d-vitaminer fordi blodprøver viser at jeg er litt lav her
    Jeg tar selen fordi jeg har mye antistoffer, og selen hjelper mot det
    Jeg tar magnesium, sink og nattlysolje for og begrense kramper (etter råd fra lege)
    Jeg tar tran daglig og har gjort det hele mitt liv.
    Ellers spiser jeg variert, og bruker også diett.no flittig for og være sikker på at kosten min ikke gir meg mangler.

Jeg tar Levaksin om morgenen. Har prøvd begge deler, men det ser ut for meg som jeg har best effekt av levaksin om morgenen.
    Hvor lavt er stoffskiftet ditt / blodprøver, og har du antistoffer?
    Takk for innspill Jeg hadde ikke peil i det hele tatt på dette med temp og stoffskifte, helt nytt for meg - men jeg vet at jeg har hatt lav temp i flere år på morgenen. Og følt meg helt uttafor like lenge. Utrolig at en lege omsider kom på at kanskje det var noe med stoffskiftet mitt....

Nå kom jeg på at jeg også ble bedt om å ta omega3, ja...også alt det andre jeg nevnte.

Har ikke testet det der anti-tpo som jeg ser det står om her. Så jeg aner ikke om jeg har antistoffer....
    Men ellers er verdiene mine " i grenseland" som legen sa....ikke typisk veldig lavt, men så lavt at jeg burde medisineres sa han. Og sammen med tempen min, så var det visst ikke tvil...ettersom jeg forsto.

Jeg aner ikke hva som er hva og hva som er greien, men dette er de prøvene jeg fikk svar på:
    tsh 3.0
    t3 3,4
    t4 12,1

Hva betyr egentlig de tallene? skjønner bæret....

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

har du referanseområdet eller hvilket labratorium som har testet dem?
    Forskjellige referanseområder for de forskjellige lab`ene.

Medlem siden
    May 2012
    Sted
    sørlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    81

Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    har du referanseområdet eller hvilket labratorium som har testet dem?
    Forskjellige referanseområder for de forskjellige lab`ene.

Tipper det er laben på Arendal sykehus, siden jeg bor like ved Arendal...Men jeg er ikke sikker på noe, jeg altså...

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Da kommer vi fra samme landsdel og bruker samme lab.
    TSH skal ligge mellom 0,3 og 4,2
    FT3 skal ligge mellom 3,1 og 6,8
    FT4 skal ligge mellom 11 og 22

TSH er signalet hypofysen din sender til skjoldbruskkjertelen om hvor mye FT4 den skal produsere. TSH stiger når den oppdager at stoffskiftet er for lavt og til høyere tall, til mer FT4 "roper" den til skjoldbruskkjertelen om og produsere.
    FT4 blir sendt ut i kroppen, og underveis blir det omdannet til hormonene kroppen vår trenger, og kan bruke. FT3 er altså det virksomme hormonet.

Dine blodprøver sier meg at TSH har oppdaget at stoffskiftet ditt er for lavt. Både FT4 og FT3 ligger helt nederst i referanseområdet.
    Enkelte leger gir fillern i hvordan FT3 og FT4 er så lenge TSH er helst under 4,2, men enkelte leger vil ikke medisinere før TSH er over 10.
    Men TSH er altså ikke det viktigste her, det som teller er hvor mye stoffskiftehormoner kroppen din har, og du har for lite. Du er ikke i grenseland, men lav.

Det er individuelt hvor i referanseområdet vi bør ligge for og trivest. Jeg må for eksempel ha FT4 opp i 25-26 for og føle meg ok.

Jeg ville krevd og få tatt anti-TPO, ferritin, d-vitamin, B12 og TRAS i tillegg til de prøvene du allerede tar (som forresten bør sjekkes hver sjette uke fremover).
    Anti-TPO er antistoffer som angriper skjoldbruskkjertelen, og har man dette har man Hashimoto, den autoimmine varianten av lavt stoffskifte (dette er den vanligste varianten). TRAS er også antistoffer, men mange leger nekter og ta denne prøven når man har lavt stoffskifte, fordi TRAS er en indikator på at man har den autoimmune varianten av høyt stoffskifte, Graves. Men man kan ha begge deler selv med lavt stoffskifte. Jeg har lavt stoffskifte med Hashimoto og Graves.
    Stoffskifteprøver skal ALLTID tas om morgenen og FØR du tar levaksin. Dette fordi hormonnivået i kroppen forandrer seg i løpet av døgnet, og om morgenen får man den mest korrekte blodprøven i forhold til referanseområdet.
    Ferritin (jern), d-vitaminer og B12-mangel er mangler man ofte får som stoffskiftesyk, og derfor er det viktig og vite at disse er ok. Tro meg, man føler seg skikkelig dårlig om man får for lav d-vitamin for eksempel.

Side 1 av 8 12345678 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 2
    Siste melding: 07-04-12, 10:41
  2. Lavt stoffskifte - ny diagnostisert
    Av Monica87 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 15-02-12, 06:56
  3. Nylig diagnostisert lavt stoffskifte
    Av HildeM i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 56
    Siste melding: 01-09-10, 12:23