Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
-
11-04-12, 19:11 #1
Nyinnflyttet
- Medlem siden
- Apr 2012
- Meldinger
- 3
Holder jeg på å få høyt stoffskifte?
Håper noen kan fortelle meg hva som skjer med meg
Jeg er konstant sliten, jeg er nervøs og urolig og gråter for ingenting. Det føles noen ganger som om kroppen går på høygir og det føles på kroppen som at jeg får panikk
Sitter nå med noen prøveresultater som jeg ikke vet hvordan jeg skal tolke. Er det noen her som kan hjelpe meg?
Referanseområde. TSH 0,40-4,5 FT4 9,5-22, TRAS<1,5 TPO <50 T3 1,3-2,6
Mine målinger
aug 2009 TSH 0,46 FT4 13,6 TRAS 1,5 TPO 10
mai 2010 TSH 0,30 FT4 15
des 2010 TSH 0,41 FT4 15,7
feb 2012 TSH 0,17 FT4 17,4
april2012 TSH 0,12 FT4 18,7 TRAS 1,5 TPO 10 T3 2,0
Legen min er super, men klarer ikke å slå meg til ro med at alt ser fint ut
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
11-04-12, 20:01 #2
Sv: Holder jeg på å få høyt stoffskifte?
Hei!
Jeg skal ikke skryte av å være noen ekspert på høyt stoffskifte (mitt er lavt) men for meg ser prøvene dine ut til at du er i en prosess med å utvikle høyt stoffskifte (hyperthyreose). Ditt TSH er synkende, og har kommet under referanseområdet, mens fritt T4 er stigende, men foreløpig innenfor referanseområdet. Det kan være derfor legen din ikke vil behandle deg, men det er bare en gjetning. Symptomene du beskriver samsvarer vel også med hyperthyreose.
Dette med referanseområdet kan være et problem, fordi man kan ha symptomer, mens legen ser på blodprøvene og mener de er "fine", og derfor ikke tilbyr noen behandling. Har du beskrevet symptomene dine godt for legen? Hun/han bør ta det på alvor, for dette høres jo ganske utmattende ut? Får du ingen respons, kan det være en ide å oppsøke en annen lege for en "second opinion"?
Det hjelper jo ikke at blodprøvene dine er "fine", hvis du føler deg elendig.
-
11-04-12, 21:11 #3
Nyinnflyttet
- Medlem siden
- Apr 2012
- Meldinger
- 3
Takk for svar Bettie B
Jeg har ADHD, og har en del symptomer av den grunn(mentalt hyper, uro i kroppen, problemer med konsentrasjon og angst), jeg bruker ritalin og føler dette hjelper noe. Men de siste årene har jeg merket en gradvis endring til det verre. Jeg er totalt utslitt, selv om jeg er bare er 40år. Jeg er ikke overvektig, men ved den minste fysiske anstrengelse føles det som om kroppen får for lite oksygen, selv om jeg ikke er andpusten. Jeg sliter med angst, så jeg er godt kjent med fysiske reaksjoner i den forbindelse, men nå går kroppen min bananas i situasjoner hvor jeg er helt rolig(sitter og leser eller slapper av), pulsen øker og kroppen er helt stresset. Dette varer nødvendigvis ikke så lenge, men det skjer ofte. Sovner stort sett greit om kveldene, men det går ikke lange tiden før jeg er urolig. Ligger i en slags dvale, orker ikke stå opp, men kroppen er annspent, så det blir ikke noe god hvile. Jeg er lei av å skylde på at jeg sover dårlig pga. angst, at jeg gråter lett fordi jeg sover for lite, og at det er derfor jeg også er helt utslitt.
Noe er helt galt, men jeg vet ikke hvor de ulike symptomene hører hjemme
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
11-04-12, 21:21 #4
Hej og velkommen til
Jeg har læst et sted, at der er en forbindelse mellem ADHD binyre-problemer. Måske finder du noget i underforummet om binyrer / binyretretthet, der siger dig et eller andet ... Under alle omstændigheder er såvel problemer med cortisol (altså binyrernes produktion) som problemer med stofskiftet ofte blevet forvekslet med psykiske problemer.
https://www.stofskifteforum.dk/tags.php?tag=binyrer
https://www.stofskifteforum.dk/tags....binyretretthet
Jeg kan heller ikke lade være med at tænke på, om du bruger p-piller eller andre former for hormon-tilskud, som kan rykke ved noget? Da jeg havde det, som du beskriver det, brugte jeg p-pillen Diane Mite for at få styr på mine mange hår på benene ... naivt af mig, men det hedder sig jo hele tiden, at der sker ikke noget ved det
(Men mange af de tilskud, flere af os her på forummet bruger, DE er til gengæld vildt farlige
)
Ja, din tsh er faldet og din t4 er steget - men for mig at se er det da ikke så højt igen ... men nu er vi selvfølgelig forskellige alle sammen, så ...
Der er et sted herinde nævnt noget om nogle aminosyrer, som der blev lavet forsøg med i forbindelse med nogle børn, der havde ADHD. De fik de her aminosyrer i en periode, og som jeg husker det, gik symptomerne væk - men kom igen, da aminosyrerne blev taget ud af programmet: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=12596 Måske noget for dig?
Nielsigne
PS. Et par geode tråde om aminosyrer: Aminosyrer og mangler https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=12772 og Aminosyrer er mat https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10581
-
11-04-12, 21:51 #5
Nyinnflyttet
- Medlem siden
- Apr 2012
- Meldinger
- 3
Hei Nielsigne

Takk for svar, og linker til gode sider
Jeg bruker ikke p-piller, så det er ihvertfall ikke det som forårsaker endringene. Det er godt mulig at det ikke er stoffskiftet mitt som er problemet, men når man gradvis føler seg dårligere, selv om man burde blitt bedre, da blir man litt desperat etter å finne svar
og når stoffskifte resultatene endrer seg i takt med, hvor elendig jeg føler meg, så tenkte jeg at det gjerne var en sammenheng her
På de to siste prøveresultatene, står det på den ene at det er forenelig med subklinisk hypertyreose og på den siste står det at det er forenelig med subklinisk hypertyreose eller overdosering av tyroksin. Hva det innebærer vet ikke jeg
-
11-04-12, 22:04 #6
Altså at tallene skulle være forenelige med det, eller de symptomer, du oplever nu? Jo, sådan er der vel nogen, der kan tænke det. Men så længe, der ikke er tjekket for alt mulig andet, risikerer du fejlbehandling ved at kaste dig over en eller anden form for medicin. Det kan man da godt blive fristet til, når man har det dårligt

Men jeg vil foreslå dig at læse om binyrestøtte af forskellig slags, fx relora til dagen (afslappende urt, lovlig og alt) redigert: og MAGNESIUM og så noget melatonin til natten og så en pæn portion vitaminer - fx ekstra med d-vitamin, d3 - og så måske noget aminosyre-tilskud, så ser det hele måske anderledes ud.
Man kan sænke stofskiftet lidt ved at spsie goitrogene fødevarer, det er almindelige ting og sager (mange gode!), du kan jo prøve dig frem, hvis du har lyst. Fx kål, jordbær, mandler, jordnødder. Der er mange -alt det, vi med lavt stofskifte ikke skal ha
(uden at det er varmet op, i hvert fald - og selv da ingen soja eller hirse
)
Forummets længste liste over goitrogene fødevarer er vist denne: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=3955
Nielsigne
Lignende tråder
-
HJELP! Etter 3 år med lavt stoffskifte er mitt stoffskifte nå for høyt!
Av Vilje i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 3Siste melding: 24-03-12, 23:14 -
Grusom ventetid. Høyt anti-TPO, TRAS og høyt stoffskifte.
Av lisereka69 i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 37Siste melding: 27-07-11, 12:16 -
Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
Av Evamol i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 8Siste melding: 11-04-08, 08:55 -
Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
Av Evamol i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 7Siste melding: 11-04-08, 08:55 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 27-10-06, 20:28
Svar med sitat

Bokmerker