Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
Threaded View
-
17-03-11, 15:19 #1
Ingen er sikre på om jeg i det hele tatt har lavt stoffskifte
Jeg har struma, en søster med lavt stoffskifte (hun hadde tydelige blodprøver ved diagnosetidspunkt), så å si alle hypotyreosesymptomer og blodprøver som er skyhøye uten overdosesymptomer.
Første gang jeg gikk til legen var november 2008. Da var TSH 2.22 og Fritt T4 20 eller 22. Fikk påvist struma allerede da. De mest fremtredende symptomene var tretthet, hodepine, trykk bak øynene.
April 2009 var jeg til legen for en sjekk siden jeg skulle starte på ritalin. Da ble TSH målt til 1.91 og Fritt T4 16.9. Symptomene mine var da tretthet, hodepine, treg tankegang, aldri opplagt, hodepine, trykk bak øynene.
Menstruasjonen fikk jeg når jeg gikk i 8.klasse, men den har til dags dato aldri vært normal. Det er vel normalt at den normaliserer seg på 11 år, ikke sant?
September 2009 tok jeg meg også en tur til legen. TSH var da 1.92 og Fritt T4 18 eller 20. Jeg ble bare trøttere og trøttere, samtidig som jeg hadde resten av symptomene nevnt tidligere.
Januar 2010 var TSH 3.02 og Fritt T4 18 (ikke helt sikker).
August var TSH 3.20, Fritt T4 ble ikke målt. Fastlegen min mente jeg var deprimert, nektet å høre på meg, og ville sende meg til gynekolog pga uregelmessig menstruasjon. Har aldri vært til denne legen igjen, og var tenker fortsatt på å rapportere henne inn.
Jeg går til psykiater, og har gjort det siden Januar 2009. Har ADHD, tilbakevendende depresjon (ihvertfall en periode med depresjon som ikke skyldes stoffskifte) samt symptomer på angst og tvang. Jeg bruker ingen psykofarmaka for tiden, men bruker vallergan hver kveld for å få sove.
September 2010 byttet jeg fastlege. Var da så syk og oppgitt at jeg nærmest krevde å få levaxin. Hadde fått bare flere og flere symptomer siste tiden, og halsen min var så hoven pga struma at jeg var hes, kremtet mye og hadde mye halsvondt. TSH var da 4.1 og Fritt T4 var 17.1. Opptrapping på medisiner er ikke helt min greie, så tok 50 mikrogr første dagen, 75 mikrogr andre dagen og 100 hver dag etter det. Kroppen min higet etter å få tilskudd av tyroksin. Formen ble bedre etter 3 dager
Ble så lagt inn på psykiatrisk midten av oktober. Psykiateren min søkte meg inn 14 dager før jeg begynte på levaxin fordi jeg var så sliten. Like før jeg ble lagt inn økte jeg dosen til 150 mikrogr, og verden ble klarere. Kjempedeilig
Det første de gjorde på psykiatrisk var å tilby meg 25 mikrogr levaxin siden jeg ikke hadde krav på egentlig ingenting siden jeg ikke hadde diagnose. Etter mye krangling hvor jeg ble innkalt til psykologen for et møte med turnuslege og resten av gruppen min fikk jeg så økt dosen til 50 mikrogr. Herregud, jeg var dårlig. Måtte støtte meg til noe for eide ikke balanse, hadde konstant vondt i hodet og trykk på øynene. Det ble tatt nye blodprøver første uken og da var TSH 0.05 og Fritt T4 25.8. De loppet meg så for blod etter å ha gått på 50 mikrogr etter to uker. Da var TSH o.17 og Fritt T4 17.1. Ikke rart jeg ble dårlig når jeg var der. Men beit tennene sammen for ville gjerne gjennomføre siden psykiateren min ville finne ut hvorfor jeg var så dårlig og sliten. Etter 4 uker på psykiatrisk ble jeg skrevet ut, og konklusjonen på oppholdet var at jeg var sliten. Samme grunn til hvorfor jeg ble lagt inn. Hvorfor kunne de ikke bare hørt på meg?
Økte dosen uken til 150 mikrogr etter jeg ble skrevet ut, og tok nye blodprøver desember 2010. Da var TSH 0.02 og Fritt T4 28. Desverre så fikk jeg veldig elveblest på denne tiden, og kuttet dermed ut levaxin i jula med det resultat at jeg gikk inn i en depresjon. Tok ny blodprøve etter å ha kuttet ut levaxinen fra midten av desember til midten av januar 2011. Da var TSH 0.04 og Fritt T4 12.2. Jeg var helt gåen.
Startet med 150 mikrogr samme dag som blodprøven ble tatt. Det tok rundt to uker etter jeg startet med levaxin igjen så var depresjonen borte.
Ny blodprøve midten av februar. TSH var da 0.01 og Fritt T4 30.8. Jeg hadde det kjempebra
Fastlegen min sa at han synes det var kjempebra at jeg var bedre, men han skjønte ikke hvorfor :P Søtt sagt. Så fortsetter på levaxin fremover jeg ja. Har fått et nytt liv siden jeg begynte på det.
Var litt usikker på om jeg hadde overdosesymptomer ved siste blodprøve, så trappet ned til 150 mikrogr x 6 og 100 mikrogr x 1. Jeg er kald inni meg, trøtt, vondti hodet, sliten.
Tenker på å stikke innom legen min i morgen for å ta en ny blodprøve, og så øke dosen til 150 mikrogr hver dag for da har jeg det best
November 2010 fikk jeg undersøkt strumaen min med ultralyd, men den var helt fin
Heldigvis.
Har endelig fått overbevist psykiateren min om at det er stoffskifte som var årsaken til at jeg har vært så syk, og tenker på å prøve ny medisin mot ADHDn så snart jeg er stabil på stoffskiftet.
Jeg har ikke fått noen offisiell diagnose på stoffskiftet, og må betale levaxinen av egen lomme. Alt for at jeg skal ha det bra sier nå jeg
Koste hva det koste vil.
Lignende tråder
-
Lavt Stoffskifte. Jeg har ingen kjertel, alt er operert bort.
Av marge i forumet Lavt stoffskifteSvar: 76Siste melding: 30-06-10, 13:19 -
I årevis med lavt stoffskifte uten å bli tatt på alvor
Av Mari i forumet Lavt stoffskifteSvar: 10Siste melding: 12-04-10, 10:20 -
Bilder jeg har tatt :)
Av Lilja i forumet Forum: Kos, kaos og humorSvar: 11Siste melding: 03-10-06, 20:59 -
TRENING- hva trener dere med/trener dere i det hele tatt
Av madonna i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 26Siste melding: 28-09-05, 21:34

Svar med sitat
Bokmerker