Viser søkeresultater 1 til 10 av 23
-
04-11-10, 13:20 #1
"Fine blodprøver", men føler meg ikke frisk
Helt ny her, men har lest mye på disse sidene de siste dagene.
Jeg har mistanke om at jeg har lavt stoffskifte, og var hos legen for å sjekke dette på mandag. I dag fikk jeg prøvesvarene - "Alt ser helt fint ut". Men jeg føler meg ikke frisk. Jeg er konstant trøtt og sliten, dårlig apetitt, "verk" i muskler og ledd, hovne fingre (særlig om kvelden), ofte vannlating (føles som begynnelsen på en urinveisinfeksjon: jeg må NÅ, tendens til litt svie, tisser lite), ingen kjønnsdrift, føler at det går "tregt" der oppe og tiltaksløs.
Jeg har ikke fått utskrift av testresultatene, men lurer på å ringe etter de for å se litt selv og evt få en legekompis til å se på de.
Jeg vet at prøvene de tok var anti-TPO, TSH og FT4 i tillegg til blodprosent, blodsukker og leverstatus.
Hva skal jeg gjøre? Er det noen andre prøver de bør ta? Hva bør jeg gjøre? Er det noen andre som har vært/er i samme situasjon?
Takker på forhånd for svar
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
04-11-10, 13:29 #2
Sv: "Fine blodprøver", men føler meg ikke frisk
Hei på deg

Ja - her inne ligger så mangt, at man ikke bestandig orker eller klarer å finne fram.
Det som faller meg i hu - er dette:
Ett godt første gangs blodprøvepanel over skjoldkjertelfunksjon bør inneholde:
- TSH
- FT4 - fritt tyroksin
- T4 – tyroksin
- FT3 – fritt trijodtyronin
- T3 - trijodtyronin
- TBG – tyoroksinbindende globulin
- Anti-tg –
- Anti- TPO
- TRAS – TSH-reseptor antistoff
- rT3 – revers trijodtyronin
- hentet fra denne:
Kanhende din lege ikke er kompetent til å sjekke mtp stoffskiftet
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
05-11-10, 07:40 #3
Det kan også være lurt å sjekke kalsium, dvitamin og b12 da ubalanse i disse kan gi lignende symptomer som lavt stoffskifte.
Anti TPO sier "Hashimoto's". Legene sier "ME".
Det som er vanskelig med ME-diagnosen er at man ikke får noe hjelp.
-
05-11-10, 09:01 #4
Jern er viktig å sjekke også. Lurt å begynne å spise selen. Den kan hjelpe med opptak av stoffskiftehormoner. Ellers anbefaler jeg deg å lese, slik at du kan argumentere med legen. og skirv gjenre en helsedagbok, skriv når det skjer endringer, til det verre eller bedre. Skriv opp alle symptomer.
Be om å få teste Levaxin ett halvt eller helt år.
Lykke til!• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
09-11-10, 15:47 #5
Nå har jeg hentet mine prøveresultater:
S-Anti-TPO: <5 (0-35)
S-B12: 455 (150-650)
S-Jern: 14 (9-34)
S-T4 fritt: 13 (9-22)
S-TRAS: <1 (?)
S-TSH: 1,90 (0.20-4.00)
Samt en del andre prøver. Noen?
Noen andre verdier som jeg bør oppgi?
Jeg føler meg skikkelig sliten og trøtt, men det går litt i perioder egentlig. Mange av symptomene har jeg, men som legen min sa: Prøvene dine er helt normale. Burde kanskje bli glad for det, men synes det hadde vært bra om jeg kunne "få vite" hva som er i veien med meg.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
09-11-10, 15:49 #6
Legg ved referanseverdiene, de står gjerne i parentes, varierer litt fra lab til lab...
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
09-11-10, 16:46 #7
Det virker ikke konkluderende det blodprøvepanelet. Utifra det kan man ikke SI at du er stoffskiftesyk (man kan heller ikke si at du er frisk).
Har du sett på symptomlista for stoffskiftesykdom og sett på hva som passer/ikke passer?Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
09-11-10, 19:01 #8
Jeg har sett på "lista" - og kan si at jeg føler meg sliten og trøtt hele tiden, mye vondt i hodet, muskel- og leddverk, særlig om kvelden uavhengig av om jeg har vært i fysisk aktivitet eller ikke, tørr hud (som også kan ha med sesongen å gjøre), mister mye hår, ingen kjønnsdrift, deprimert, kraftig mestruasjon, tiltaksløs, ofte på do - tisser ofte, men lite og svimmel. Det er litt opp og ned, enkelte dager er mye verre enn andre. Som i dag: jeg føler meg egentlig ganske ok. Jeg er sliten, men har en bedre dag i dag.
Jeg er klar over at prøvene i seg selv ikke sier at jeg har lavt stoffskifte, men jeg vet ikke om jeg bør godta legen som sier at alt er fint. Jeg føler meg ofte ikke frisk i det hele tatt. Er det bare meg? Er det psykisk? Hvem vet...
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
09-11-10, 19:12 #9
Det er sant som dere skriver at det ikke er helt tydelig om du er stoffskiftesyk eller ikke. Men jeg synes at din T4 ligger ganske lavt nede i referanseområdet, og det kan kanskje tyde på at det er for lavt. TSH nærmer seg 2-tallet og det kan også være et tegn på at stoffskiftet er noe lavt, men samtidig ligger det også godt innenfor referanseområdet. (Men referanseområdet er jo ingen fasit på om en er frisk eller syk, det vet jo vi på Sonjas godt
)
Har du tatt andre prøver tidligere? Hvis du har andre prøvesvar fra før kan du se på dem og se om det har skjedd en utvikling. Har prøvesvarene gått en viss retning?
Kan du snakke med legen og spørre om du får prøve levaxin noen måneder? En prøveperiode over noen måneder vil neppe skade.
-
09-11-10, 19:12 #10
Ut av personlig erfaring har jeg veldig liten tro på at det er psykisk. "Psykisk" er gjerne noe legen sier i stedet for "vetikke". Og får jeg det forslaget en annen gang jeg går til legen uten at jeg selv tror det stemmer kommer jeg til å bytte lege og forsøke en annen.
Frisk er man ikke selv om legen ikke kan finne en passende diagnose å henge symptomene på ....
"Skvetting" er jo ofte et symptom på urinveisinfeksjon. Har du fått sjekket dette?
Jeg har nesten lyst til å si at om du bor i Oslo så forsøk å få en time hos privatlege på Heggeli... Ta med symptomlista og be om å bli utredet. Det vil være dyrt, men jeg oppfatter dem som veldig grundige og flinke der.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
Lignende tråder
-
"Fine" verdier - Paradoksale symptomer
Av Danski i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 23Siste melding: 14-01-11, 13:05 -
Hvad er "fagmand", "fagfolk" eller "faglig ballast"?
Av Anisa i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 1Siste melding: 22-09-10, 15:29 -
"Erklært" frisk
Av Kikkeline i forumet Høyt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 17-10-08, 23:47 -
"Lissom" frisk ?
Av benita i forumet Graves sykdomSvar: 50Siste melding: 25-03-07, 07:42 -
"Har-fine-prøver-men-er-ikke-bra"-klubben.
Av i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 16Siste melding: 28-09-05, 21:58
Svar med sitat
Jeg har forsøkt å sette sammen litt av alle problemene som kan være årsak til symptomer på lavt stoffskifte utifra spørsmål og problemer som ofte kommer opp her på forumet. Det kan finnes mange årsaker og mange av dem ligger ikke konkret i skjoldkjertel. 

Bokmerker